مرور اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت

از معرفی ۸ نفر در پرونده «ویلموتس» تا آخرین وضع پرونده‌های «طبری» و «زم»

تهران (پانا) - روند صعودی بیماری کرونا در ۷ استان، درخواست ستاد کرونا برای لغو سفر تعطیلات تاسوعا و عاشورا، اعلام نتایج آزمون دکتری 99، معرفی 8 متهم پرونده «ویلموتس» به دادسرا، افزایش مستمری مددجویان بهزیستی و آخرین وضعیت پرونده‌های «اکبر طبری» و «روح‌الله زم» بخشی از مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی است در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۱۱۱۸۶۰۵
لینک کوتاه کپی شد
از معرفی ۸ نفر در پرونده «ویلموتس» تا آخرین وضع پرونده‌های «طبری» و «زم»

در اولین هفته از شهریورماه اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که بیشتر این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه آمده است:

آخرین آمار کرونا در ایران

طبق اعلام وزارت بهداشت، از ابتدای شیوع کرونا در ایران تاکنون ۳۶۵ هزار و ۶۰۶ نفر به کرونا مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۲۱ هزار و ۲۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند و ۳۱۴ هزار و ۸۷۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. این در حالی است که طی هفته گذشته 28 استان کشور در وضعیت هشدار و قرمز بیماری کرونا قرار داشتند.

روند صعودی بیماری کرونا در ۷ استان

بر اساس اعلام کمیته اپیدمیولوژی بیماری کووید۱۹ وزارت بهداشت در روند کشوری کرونا، هر چند موارد ابتلا و مرگ همچنان نسبتاً بالا است، اما ثبات و تغییرات مختصر دیده می‌شود. بر این اساس روند ثبات با تغییرات مختصر در 7 استان هرمزگان، بوشهر، فارس، اردبیل، سیستان و بلوچستان، قم و گیلان مشاهده شد. تصور می‌شود در دو استان خوزستان و یزد روند ثبات با تغییرات مختصر صعودی و در دو استان کرمان و همدان روند ثبات با تغییرات مختصر نزولی وجود دا شته باشد. روند صعودی یا شروع پیک در 7 استان اصفهان، آذربایجان شرقی، سمنان، البرز، قزوین، تهران و کهگیلویه و بویراحمد دیده می‌شود. در دو استان زنجان و خراسان شمالی روند نزولی مشاهده شد. در ۱۱ استان ایلام، لرستان، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی، مازندران، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، گلستان و خراسان جنوبی ناسازگاری داده‌ها اجازه تحلیل درستی از وضعیت اپیدمی را نمی‌دهد. باید مدنظر داشت که یک استان می‌تواند چندین پیک منحنی را تجربه کند.

نیاز بیماران کرونا به اهدای «پلاسما»

اکنون پلاسمادرمانی یکی از روش‌های درمانی در بیماری کرونا محسوب می‌شود و در این روزها که شیوع ویروس کرونا گسترده‌تر شده است تقاضا برای دریافت پلاسمای بهبودیافتگان نیز افزایش یافته و نیاز است که این افراد برای اهدای پلاسمای خود اقدام کنند. بخش مایع خون را پلاسما می‌نامند که ۵۵ درصد خون بدن انسان را تشکیل می‌دهد. یکی از اجزا بسیار مهم پلاسما پادتن (آنتی‌بادی) است که برای مقابله با عوامل عفونی ضروری است. در افرادی که مبتلا به بیماری عفونی می‌شوند، میزان تولید این پادتن‌ها افزایش یافته و استخراج این مواد از بدن می‌تواند در درمان سایر بیماران موثر باشد. همزمان با همه‌گیری بیماری کرونا یکی از بهترین روش‌های درمان مبتلایان به کرونا استفاده از پلاسمای بهبودیافتگان است و این روش در کشورمان نیز دنبال می‌شود. اهدای پلاسما با روشی تحت عنوان «پلاسما فرزیس» انجام می‌شود که در آن فرد اهداکننده فقط بخش مایع خون یعنی پلاسما را اهدا می‌کند و بقیه سلول‌های خونی به اهداکننده بازگردانده می‌شود. اکنون پلاسمای بهبود یافتگان کرونا به عنوان یک درمان در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. بشیر حاجی‌بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون در پاسخ به این سوال که بهبودیافتگان کرونا از چه طریقی می‌توانند برای اهدای پلاسما اقدام کنند‌، گفت: «علاوه بر ستاد مرکزی سازمان انتقال خون، 24 مرکز در کشور آماده دریافت پلاسمای بهبودیافتگان بیماری کرونا است که این افراد می‌توانند 28 روز پس از بهبودی کامل از بیماری به این مراکز مراجعه کنند.»

درخواست ستاد کرونا برای لغو سفر تعطیلات تاسوعا و عاشورا

با توجه به شیوع گسترده کرونا و ایام تعطیلات عزاداری سیدالشهدا(ع) مسئولان ستاد مقابله با بیماری کرونا از افزایش میزان سفرهای برون شهری ابراز نگرانی کردند و با درخواست‌های مکرر از مردم خواستند تا در تعطیلات به سفر نروند. علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران تعطیلات ۴ روزه پیش رو را فرصتی استثنایی برای کنترل اپیدمی در تهران برشمرد که شهروندان تهرانی می‌توانند با اجتناب از مسافرت‌های بین شهری از آن بهره بگیرند. همچنین سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز فت: تقاضای ما از مردم این است که از سفرها جدا پرهیز کنند. به عنوان شیعه و عاشق اباعبدالله الحسین(ع) می گویم که در ماه عزیز محرم که ماه عزای حسینی است، دوست داریم که شیعیان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) هم عزت این ماه را با فریاد های خودشان در سوگ سالار شهیدان و شهدای کربلا از هر کوی و برزن برآورند اما با تکیه بر پروتکل ها و شیوه نامه های بهداشتی.

اعلام شروط برگزاری نماز جماعت ظهر عاشورا

در هفته‌ای که سپری شد، شروط برگزاری نماز جماعت ظهر عاشورا از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شد. بر این اساس یکی از شرایط برگزاری نماز جماعت ظهر عاشورا این است که نماز فقط در فضای باز و با رعایت فاصله گذاری اجتماعی بلامانع است و استفاده از ماسک توسط نمازگزاران و همه افراد شرکت کننده در مراسم فریضه نماز الزامی است. استفاده از سجاده و مهر شخصی توسط نمازگزاران ضروری است و کنترل تردد و ورود و خروج جهت جلوگیری از تجمعات باید توسط مسئولان برگزاری انجام شود. همچنین سطوح مشترک محل های برگزاری قبل و بعد از مراسم توسط مسئولان برگزاری گندزدایی شود و در ورودی محل برگزاری، امکانات ضدعفونی دست فراهم و تعبیه شده باشد.

اعلام نتایج آزمون دکتری 99

در هفته‌ای که سپری شد، نتایج اولیه پذیرفته شدگان آزمون دکتری وزارت علوم از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org منتشر شد و تعداد ۱۱۶ هزار و ۴۰ نفر مجاز به انتخاب رشته شدند که از این تعداد ۶۲ هزار و ۹۳۸ داوطلب برای پذیرش در دوره روزانه مجاز شدند. آزمون دکتری سال 99 روز پنجشنبه 9 مرداد با شرکت تعداد ۱۷۹ هزار داوطلب در ۶۰ شهرستان و ۱۴۳ حوزه امتحانی سراسر کشور برگزار شده بود.

«محسن هاشمی» رئیس شورای شهر باقی ماند

جلسه انتخاب اعضای هیات رئیسه شورای شهر تهران در هفته‌ای که گذشت برگزار شد و محسن هاشمی در انتخابات سال چهارم هیأت رئیسه شورای شهر پنجم شهر تهران به عنوان رئیس شورای شهر ابقا شد. محسن هاشمی با 18 رأی موافق به عنوان رئیس چهارمین سال شورای پنجم انتخاب شد. همچنین ابراهیم امینی از ۲۰ رای اخذ شده با ۱۶ رأی نایب رئیس شورای شهر تهران شد.

معرفی 8 متهم پرونده «ویلموتس» به دادسرا

ماجرای قرارداد مارک ویلموتس با فدراسیون فوتبال ایران پس از اعلام حکم نهایی فدراسیون جهانی فوتبال مبنی بر محکومیت 160 میلیارد تومانی فدراسیون فوتبال برای پرداخت به این سرمربی بلژیکی حواشی زیادی به دنبال داشت که در پی این موضوع سازمان بازرسی کل کشور 8 متهم پرونده ویلموتس را به دادستانی تهران معرفی کرد. در گزارش سازمان بازرسی، پرونده 8 نفر به اتهام اهمال منجر به تضییع و ایجاد دین بر ذمه فدراسیون و ورود خسارت به اموال دولتی و حقوق عمومی و تضییع آنها به دادستان عمومی و انقلاب تهران ارسال شد.

ترخیص استاد شجریان از بیمارستان

استاد محمدرضا شجریان که روز شنبه ۲۵ مرداد ماه به علت افت سطح هوشیاری، افت فشار خون و شوک سپتیک در بخش «آی سی یو» بیمارستان جم تهران بستری شده بود در هفته‌ای که سپری شد از بیمارستان ترخیص شد.

کاهش نرخ موالید؛ بحران آینده کشور

بحران‌ جمعیتی در ایران یکی از نگرانی‌هایی است که طی سال‌های اخیر بارها از سوی متولیان و کارشناسان حوزه جمعیت مطرح شده و قدمتی چندین ساله پیدا کرده است، موضوعی که اکنون شیوع کرونا و مشکلات اقتصادی ناشی از آن نیز به بحران جمعیتی دامن زده است. در سال‎های اخیر به ویژه در 5 سال اخیر آنطور که آمارها نشان می‌دهد 370 هزار مورد از موالید در کشور کاهش پیدا کرده و نرخ باروری نیز به 1.7 فرزند رسیده است اما اکنون هشدارها درباره کاهش جمعیت کشور به مرحله‌ای جدی نزدیک شده است. اخیرا نیز کبری خزعلی، رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده با تاکید بر اینکه وضعیت رشد جمعیت نگران کننده شده ، تاکید کردکه با سرعت غیرقابل تصوری با کاهش جمعیت مواجه هستیم. به گفته او همه طرح‌های جمعیتی تا به حال عقیم مانده است و آخرین طرحی که بعد از ۸ سال کار در مجلس و کمیسیون، اکنون به ریاست مجلس، به هیات رئیسه تقدیم شده است در زمینه مشوق‌های رشد جمعیت است که اکنون قول داده شده تا از کمیسیون فرهنگی مجلس ظرف یک ماه خارج شود. فاطمه محمدبیگی، عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی درباره طرح جمعیتی که در دستور کار مجلس است توضیح داد: «اخیرا در جلسه کمیته جمعیت و خانواده آخرین وضع جمعیت کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت چون همه می‌دانیم که اگر امروز برای رشد جمعیت کشور اقدامی صورت نگیرد، در آینده با بحران روبرو خواهیم شد که به همین دلیل از ابتدای شروع به کار کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مربوطه، مساله جمعیت مد نظر قرار گرفته است و در همین زمینه کمیته جمعیت و خانواده تشکیل شده است.»

مرگ در رودخانه‌ها چهار برابر بیش از دریا

سازمان پزشکی قانونی در هفته‌ای که سپری شد از کاهش آمار غرق‌شدگی در نخستین ماه تابستان ۹۹ خبر داد و اعلام کرد که در اولین ماه فصل تابستان آمار تلفات غرق شدگی با کاهش ۱۶.۳ درصدی، به ۲۰۱ نفر رسید. این آمار در مدت مشابه سال قبل ۲۴۰ نفر گزارش شده بود که از کل تلفات غرق شدگی تیر امسال ۱۷۲ نفر مرد و ۲۹ نفر زن بودند. رودخانه‌ها همواره درصدر آمار تلفات غرق شدگی قرار دارند و در آمارهای پزشکی قانونی بیشترین مرگ بر اثر غرق شدگی در روخانه ها اتفاق می افتد. در چهار ماهه نخست امسال نیز بیشترین تلفات مربوط به رودخانه هاست. در این مدت ۱۹۹ نفر در رودخانه ها جان باخته اند که این آمار حدود چهار برابر تلفات غرق شدگی در دریا با رقم ۵۰ فوتی (۱۱ نفر محدوده مجاز و ۳۹ نفر در مناطق خارج طرح) است.

افزایش مستمری مددجویان بهزیستی

در هفته‌ای که سپری شد و همزمان با هفته دولت، وحید قبادی دانا، رئیس سازمان بهزیستی کشور از افزایش مستمری مددجویان تحت پوشش این سازمان همزمان با هفته دولت خبر داد و گفت: با مساعدت سازمان برنامه و بودجه و هدفمندی یارانه‌ها در هفته دولت مبلغ مستمری پرداختی برای مددجویان سازمان بهزیستی از محل هدفمندی یارانه‌ها در مردادماه با افزایش 15 درصدی روبرو شد که مستمری مددجویان بر روی کارت بانکی مددجویان سازمان بهزیستی شارژ شد. بر این اساس مبلغ دریافتی خانواده‌های یک نفره از 108 هزار تومان به 125 هزار تومان، خانواده‌های دو نفره از 215 هزار تومان به 248 هزار تومان، خانواده‌های سه نفره از 289 هزار تومان به 332 هزار تومان و خانواده‌های چهار نفره از 384 هزار تومان به 442 هزار تومان و خانواده‌های پنج نفره از 416 هزار تومان به 479 هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

برگزاری هشتمین جلسه دادگاه مدیران سابق بانک مرکزی

هشتمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات برخی مدیران سابق بانک مرکزی در هفته‌ای که سپری شد به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد. در این جلسه تعدادی از متهمان و وکلای آن‌ها دفاعیات خود را بیان کردند و نماینده دادستان به بیان نکاتی پیرامون اقدامات مجرمانه متهمان پرداخت.

آخرین وضعیت پرونده‌های «اکبر طبری» و «روح‌الله زم»

همچنین در هفته‌ای که سپری شد، سی و دومین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه با اصحاب رسانه برگزار شد. صدور احکام 7 نفر از متهمان و یکی از شرکت های تجاری مبادرت به قاچاق عمده ارز کرده بودند، حکم احتکارکنندگان ماسک در شرایط کرونایی، توضیح درباره معرفی برخی شهرها به عنوان تبعیدگاه، آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده «ویلموتس» در قوه قضاییه، آخرین وضع پرونده‌های «زم» و «طبری»، توضیح درباره پرونده وقف بخشی از جنگل‌های هیرکانی و آخرین وضع پرونده سه نفر از محکومان حوادث آبان ماه 98 از مهم‌ترین مواردی بود که غلامحسین اسماعیلی آنها را تشریح کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار