چارچوب بازگشایی مدارس استثنایی و نحوه آموزش در شرایط بحران کرونا تشریح شد

حسینی: برای آموزش‌های حضوری، ترکیبی و مجازی در سال تحصیلی جدیدبرنامه‌ریزی شود

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست با روسای ادارات استثنایی استان‌های خراسان جنوبی، فارس، کردستان، کرمان، ایلام، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان به تشریح چارچوب بازگشایی مدارس استثنایی و نحوه آموزش در شرایط بحران کرونا پرداخت.

کد مطلب: ۱۱۱۸۰۳۱
لینک کوتاه کپی شد
چارچوب بازگشایی مدارس استثنایی و نحوه آموزش در شرایط بحران کرونا تشریح شد

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این نشست که در قالب طرح سابت برگزار شد ضمن تقدیر از فعالیت آموزش و پرورش استثنایی استان‌ها اظهار کرد: هدف از برگزاری نشست‌‌های قطبی با روسای ادارات استثنایی استان‌ها ارتقای سازمان تجدید حیات شونده و پویا، ارتقای فرهنگ سازمانی، یک دست شدن برنامه‌ها، ماموریت‌ها و اهداف و تجربه گردانی است.

بانک جهانی سرمایه اجتماعی را مهم ترین نوع سرمایه می‌داند

وی با بیان اینکه سرمایه‌های اجتماعی، انسانی، مالی، طبیعی، فرهنگی و مادی شش نوع اصلی سرمایه هستند افزود: بانک جهانی سرمایه اجتماعی را مهم ترین نوع سرمایه می‌داند و باز تولید سایر سرمایه‌ها نیز در سایه سرمایه اجتماعی امکان پذیر است. سرمایه اجتماعی پنج شاخص ارتباطات، اعتمادات، تشکیلات، تسهیلات و اطلاعات دارد و برگزاری این نوع جلسات در راستای ارتقای شاخص‌های سرمایه اجتماعی در سازمان است.

معاون وزیر با بیان اینکه پروژه مهر مهمترین و بزرگترین فعالیت آموزش و پرورش در حال حاضر است گفت: مدیران ادارات و مدارس آموزش و پرورش استثنایی باید تمام توجه خود را بر پروژه مهر متمرکز کنند.

وی بابیان اینکه سال جاری دشوارترین شرایط را برای پروژه مهر داریم اظهار کرد: ثبت‌نام به موقع دانش‌آموزان، اجرای دقیق دستورالعمل بازگشایی مدارس، ثبت و توزیع کتب درسی، سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان، اجرای برنامه‌های ابلاغی بسته‌های تحولی، ساماندهی نیروی انسانی و برگزاری مانور بازگشایی مدارس از جمله مواردی است که باید در برنامه ریزی‌های روسای ادارات استان‌ها مد نظر قرار گیرد.

تشریح موارد نیازمند رصد و پیگیری روزانه

وی افزود: هدایت تحصیلی و توسعه متوازن، اطلس شیوه‌های یادگیری، آمایش سرزمینی دانش‌آموزانی که به امکانات ارتباطی دسترسی ندارند، آمادگی برای تغییر در هر یک از شرایط قرمز، زرد و سفید، تولید محتوای آموزشی، برگزاری جلسات کمیته‌های پروژه مهر، انتصاب و انتخاب مدیران، آموزش‌های مدیران و معلمان برای آشنایی با آموزش‌های مجازی، بررسی حضور کادر و معلمان در مدارس، نقل و انتقالات، امتحانات شهریور و ضدعفونی مدارس از دیگر مواردی است که نیازمند رصد و پیگیری روزانه است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به اینکه یونسکو ‌چارچوبی برای بازگشایی مدارس در شرایط کرونا تدوین کرده است اظهار کرد: در این چارچوب بر ضرورت بازگشایی مدارس تاکید شده است و اعلام شده که آموزش تعطیل بردار نیست.

وی با بیان اینکه آموزش در حال حاضر، آموزش در بحران است گفت: در چارچوب یونسکو تاکید شده است مختل شدن خدمات آموزشی، پیامدهای بلند مدت بر اقتصاد و توسعه کشورها، کاهش همبستگی اجتماعی، باز ماندگی از تحصیل کودکان فقیر، افزایش خطر خشونت برای کودکان، کاهش بهداشت روانی، اختلال تعامل با همسالان و افزایش استرس از جمله پیامدهای تعطیلی طولانی مدارس است و لذا باید بر آموزش در بحران تمرکز کرد.

6 بعد کلیدی در بازگشایی مدارس

وی افزود: بر اساس چارچوب پیشنهادی یونسکو، در بازگشایی مدارس 6 بعد کلیدی سیاست گذاری، تامین اعتبارات لازم، اقدامات ایمنی بخش، یادگیری، آموزش به درحاشیه ماندگان و مراقبت‌های سلامت باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه یونسکو بهترین راهبرد برای بازگشایی مدارس را اتخاذ سیاستی شناور می‌داند اظهار کرد: باید برنامه ریزی برای هر سه شرط سفید، زرد و قرمز داشته باشیم و برای آموزش‌های حضوری، ترکیبی و مجازی نیز برنامه ریزی شود.

حسینی با تاکید بر اینکه 15 شهریور فرآیند آموزش و پرورش شروع خواهد شد گفت: هیچ دانش‌آموزی نباید از پوشش نظام تعلیم و تربیت خارج باشد و باید برای پوشش تمام دانش‌آموزان از طریق روش‌های مختلف برنامه ریزی کرد. برگزاری مانور بازگشایی مدارس قبل از 15 شهریور باعث آمادگی مدارس برای بازگشایی خواهد شد و در بازگشایی مدارس دستورالعمل بازگشایی به همراه خلاقیت‌های مدیریتی چارچوب عمل خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار