قدردانی همتی از حمایت‌های مقام معظم رهبری

تهران (پانا) - به گفته رییس کل بانک مرکزی مقام معظم رهبری در این شرایط سخت حمایت‌ها و پشتیبانی‌های خوبی از بانک مرکزی داشته و دارند و اگر حمایت‌ها و پشتیبانی ایشان نبود، قطعا نمی‌توانستیم در این مسیر موفق باشیم.

کد مطلب: ۱۱۱۷۹۷۸
لینک کوتاه کپی شد
قدردانی همتی از حمایت‌های مقام معظم رهبری

عبدالناصر همتی گفت: اگرچه به سبب شیوع ویروس کرونا رکودی برای اقتصاد کشور در ابتدای سال اتفاق افتاد، اما شاخص‌های نقطه به نقطه و ماهانه بخش صنعت نشان می‌دهد کشور در حال خروج از این رکود مقطعی است.

وی اظهار امیدواری کرد با روندی که جلو می‌رود بتوانیم کارهای بهتری برای کشور انجام دهیم.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: شرایط کشور در طول دو سال گذشته به گونه‌ای بود که مورد تهاجم یکی از قوی‌ترین اقتصادهای جهان قرار گرفت.

وی افزود: تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه ملت ایران و کشور برقرار شد، بی سابقه‌ترین تحریم و فشار اقتصادی بود. طبعا در این فشار اقتصادی بانک مرکزی به عنوان خط مقدم جنگ اقتصادی تمام تلاش خود را انجام داد تا بتواند این فشار حداکثری دشمن را خنثی و همچنین بتواند از بهم خوردن شاکله اقتصادی کشور جلوگیری کند.

همتی ادامه داد: به لطف خدا و به کمک همکاران در سیستم بانکی و بانک مرکزی توانستیم این دوره بسیار سخت را پشت سربگذاریم که جای بسی مباهات دارد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: از مقام معظم رهبری ممنون هستم چرا که همواره حمایت‌ها و راهنمایی هایشان سرلوحه کار همه در این نهاد پولی و بانکی بوده است.

همتی ادامه داد: مقام معظم رهبری همیشه به خدمتگذاران خود در بانک مرکزی محبت و توجه داشته و دارند و از این بابت از ایشان بسیار ممنون هستیم.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: با حمایت ایشان قدرت بیشتری پیدا می‌کنیم تا با کج رفتاری‌ها و توطئه‌هایی که علیه اقتصاد کشور اجرا می‌شود، بتوانیم قاطعانه مقاومت و مقابله کنیم.

وی افزود: خوشبختانه بانک مرکزی در این مدت اقدامات بزرگی در بخش ارزی و پولی، اصلاح ساختار بازار پول، نظام بانکی، کنترل و تثبیت بازار ارز و حمایت از رشد اقتصادی کشور انجام داده است.

رئیس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنانش گفت: تسهیلات بانکی در چهار ماهه اول سال جاری نسبت به چهار ماهه سال گذشته ۶۷ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: علاوه بر سپرده‌های بانکی اضافه شده که خرج تسهیلات شد، خیلی از اموال و دارایی‌های بانک‌ها که فروخته شده خرج تسهیلات برای رونق تولید شده و ما خوشحال هستیم که به ملت اعلام کنیم که در همین ۴ ماه به خاطر شیوع کرونا رکودی در اقتصاد ایران در اوایل سال اتفاق افتاد، اما شاخص‌های ماهانه صنعت نشان می‌دهد که ما در حال خروج از رکود مقطعی هستیم و امیدواریم با روندی که جلو می‌رود ما بتوانیم کارهای بهتری را برای کشور انجام دهیم.

همتی همچنین از تشکیل کمیته نقدینگی در کشور خبر داد و گفت: این کمیته دو سال پیش در بانک مرکزی ایجاد و تاکنون ۸۵ جلسه داشته و تصمیمات بسیار مهمی هم گرفته است.

وی در یک برنامه رادیویی افزود: خوشبختانه رشد پایه پولی و نقدینگی در پنج ماهه سال جاری به خوبی کنترل شده و آثار این کنترل را همه در تثبیت بازارهای مهم اقتصاد کلان کشور به خوبی مشاهده می‌کنند.

همتی اضافه کرد: امیدوارم با تداوم حمایت‌های مقام معظم رهبری در آینده کارهای خوبی برای کشور انجام دهیم. اگر حمایت‌های مقام معظم رهبری نبود نمی‌توانستیم در این مسیر حرکت‌های محکم و اساسی را انجام دهیم.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: عملیات بازار باز بنا به تعریف ابزاری برای خرید و فروش اوراق خزانه دولت در بازار برای کنترل نقدینگی است، یعنی در مواقعی که نقدینگی زیاد باشد بانک مرکزی برای فروش اوراق و جمع آوری نقدینگی ورود پیدا می‌کند و برعکس در مواقعی که نقدینگی کم باشد بانک مرکزی اوراق را خریداری و نقدینگی را به بازار تزریق می‌کند.

وی افزود: عملیات بازار باز یک سیاست پذیرفته شده در همه بانک‌های مرکزی دنیاست. همتی اظهار امیدواری که از این ابزار بتوان برای کنترل نقدینگی و مهار تورم در کشور به خوبی استفاده کرد.

همتی گفت: کنترل نقدینگی و ثبات نرخ سود در بازار پول وجود دارد، بخشی به دلیل اجرای سیاست عملیات بازار باز است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: بازار متشکل ارزی به صورت آزمایشی طی یک سال پیش در کشور آغاز شده است. شاید به صورت رسمی اعلام نشده، اما این بازار در حال کار است.

وی ادامه داد: بیش از ۲۰۰ صراف و بانک در بازار متشکل ارزی کشور عضو هستند.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بازار متشکل ارزی یکی از ابزارهای خوب مداخله بانک مرکزی در بازار ارز است، یادآورشد: این بازار هم نقش بسیار خوبی در تثبیت بازار ارز کشور داشته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار