شکوهی در تشریح جزییات طرح «نماد» در قالب بسته تحولی اداره کل امور تربیتی و مشاوره؛

غربالگری برای همه دانش‌آموزان در تمامی مناطق قرمز، زرد و سفید اجرا می‌شود

تهران (پانا) - مدیر کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت از آسیب‌های اجتماعی جزییات طرح «نماد» را به عنوان یکی از برنامه‌های این اداره کل در قالب بسته تحولی تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۱۱۷۹۱۳
لینک کوتاه کپی شد
غربالگری برای همه دانش‌آموزان در تمامی مناطق قرمز، زرد و سفید اجرا می‌شود

مسعود شکوهی در گفت‌وگو با پانا درباره جزئیات طرح نماد گفت: «برنامه نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان (نماد)، به عنوان یکی از برنامه‌های تحولی در زمینه پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی، فرایند جامعی را از شناسایی تا آموزش، درمان و مددکاری اجتماعی شامل می‌شود.»

وی ادامه داد: «اجرای آزمایشی این برنامه تجارب و درس‌های زیادی را در زمینه اجرای ابزارها، زیرساخت‌ها، نحوه اجرا، مقتضیات و شرایط خاص، همچنین چالش‌ها و فرصت‌های آن در اختیار قرار داده است که در استمرار برنامه در سال تحصیلی 1400-1399 ، مورد توجه قرار می‌گیرد.»

تاکید بر برنامه ارتقای مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان

مدیر کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت از آسیب‌های اجتماعی افزود: «برهمین اساس در راستای اجرای فعالیت نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان، ذیل برنامه ارتقای مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان، از زیرنظام راهبری و مدیریت تربیتی و برنامه ابلاغی سال 1399 و برای اجرای بسته تحولی پرورشی و فرهنگی 1399، این دستورالعمل با توجه به درس‌های آموخته شده همچنین با رعایت و ملاحظه مقتضیات و شرایط خاص مدارس در دوره کرونا طراحی و اجرا می‌شود.»

شکوهی با اشاره به تغییرات این دستورالعمل نسبت به سال گذشته خاطرنشان کرد: «در این دستورالعمل ضمن رعایت مفاد دستورالعمل‌های قبلی، چارچوب اجرای برنامه و برخی از تغییرات آن شرح داده شده است.»

اهداف برنامه نماد

وی به برخی از دستورالعمل‌ها اشاره کرد و گفت: «چارچوب برنامه «نماد» در سال تحصیلی 1400-1399 شامل اهداف اختصاصی و سیاست‌های اجرایی است که از جمله آن می‌توان به ظرفیت سازی برای تحقق مداخلات سریع، افزایش نرخ پوشش بخش غربالگری، توسعه بخش آموزش‌های ارتقایی «نماد»، توسعه خدمات درمانی و مددکاری اجتماعی «نماد»، بهره گیری از ظرفیت فضای مجازی و به ویژه شبکه «شاد» در اجرای «نماد» و توسعه و تقویت زیرساخت‌های فنی شبکه یکپارچه «نماد» اشاره کرد.

شکوهی افزود: «بخش آموزش‌های ارتقایی «نماد» دارای چند بعد است که آموزش‌های مدرسان و مجریان برنامه «نماد»، آموزش والدین و کارکنان، آموزش دانش‌آموزان را شامل می‌شود و در مناطق با وضعیت قرمز ، محتوای آموزش‌ها با اولویت آموزش «مهارت‌های تاب آوری»، انجام می‌شود و در مناطقی که دسترسی ( آنلاین ) بر خط امکان پذیر نیست، برای ایجاد عدالت در ارائه خدمات، آموزش‌های ارتقایی با استفاده از رسانه ملی و ارائه محتوای آموز شی به صورت لوح‌های فشرده در اختیار دانش‌آموزان قرار خواهد گرفت.»

غربالگری تمام دانش‌آموزان

وی ادامه داد: «غربالگری برای تمامی دانش‌آموزان در تمامی مناطق قرمز، زرد و سفید اجرا می‌شود و زیرساخت اجرای این بخش سامانه جامع «نماد» در پرتال همگام است که شامل غربالگری غربالگری سریع، پایه نشانگان محور و اورژانسی است.»

مدیر کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت از آسیب‌های اجتماعی به مداخلات مدرسه‌ای «نماد» اشاره کرد و ادامه داد: «مداخله و راهنمایی مختصر از سوی معلم، مداخله مشاور، مداخلات آموزش‌های ارتقایی، مددکاری اجتماعی که رسیدگی به موارد فوریت‌های روانی اجتماعی، از جمله مهم ترین رسالت‌های مددکاری اجتماعی در «نماد» است، به ترتیب از سطح مدرسه، منطقه قابل اجراست که ساز و کار تشخیص و درمان نیز در دو سطح مدرسه و منطقه تعریف شده است.»

سازوکار ارائه خدمات اورژانسی

وی در مورد سازوکار ارائه خدمات اورژانسی گفت: «در این طرح شناسایی دانش‌آموزان دارای فوریت‌های روانی اجتماعی از طریق بررسی‌های روانشناختی کمی و کیفی نتایج غربالگری‌های پایه و نشانگان محور و همچنین از طریق شواهد میدانی ثبت شده از طرف کارکنان مدرسه (مدیر، مشاور، معلم و...) والدین صورت می‌گیرد که برای درمان به مراکز بیمارستانی و بهزیستی معرفی می‌شوند.»

شکوهی پیگیری و مراقبت را مکمل خدمات غربالگری، آموزش، درمان و مددکاری اجتماعی دانش‌آموزان دانست و گفت: «این بخش به صورت درهم تنیده با مددکاری اجتماعی است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار