سیفی: پویش «همه باهم، با هر تبلت یک مدرسه می‌سازیم» راه‌اندازی شد

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اقدامات آموزش و پرورش در تامین آموزش‌های سیار به ویژه آنلاین در دوره شیوع کرونا بر لزوم تامین اینترنت رایگان از سوی وزارت ارتباطات تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۱۱۷۵۴۰
لینک کوتاه کپی شد
سیفی: پویش «همه باهم، با هر تبلت یک مدرسه می‌سازیم» راه‌اندازی شد

محمدرضا سیفی، مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش با حضور در برنامه «نقد امروز» رادیو فرهنگ درباره عوامل موثر در آموزش سیار و چالش‌ها و موانع آن و همچنین تجارب دیگر کشورها در کنار جایگاه و موفقیت‌های کشورمان در این بخش به بحث و گفت‌وگو پرداخت.

سیفی با اشاره به تقسیمات مدارس به صورت ثابت، سیار و نیمه سیار گفت: «کشورهای آلمان، ترکیه و چین به خوبی از فناوری آموزش سیار استفاده می‌کنند. در کشور ما هم از فناوری‌های لازم برای آموزش سیار به ویژه برای عشایر استفاده می‌شود. پخش برنامه‌های آموزشی شبکه آموزش در چادرهای عشایری از جمله این‌هاست که جزئی از یادگیری حضوری است که به صورت سیار انجام می‌شود.»

وی در پاسخ به سوالی درباره تجارب کشورهای دنیا در بخش آموزش سیار در دوره شیوع کرونا گفت: «کشور ترکیه ازجمله کشورهای موفق در این بخش بود که با استفاده از چندین شبکه تلویزیونی و اینترنت رایگان با پهنای باند بالا توانست واحدهای آموزشی را در ایام کرونا منتقل کند. چین هم از کشورهای موفق در این دوره بود که با استفاده از نرم افزارهای مورد نیاز آموزش‌ها را به صورت رایگان در اختیار مردم گذاشت. آمریکا جز کشورهای ناموفق بود که غافلگیر شد و نتوانست موفق عمل کند تا جایی که هزاران نفر از آموزش بازماندند.»

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آلمان هم که جز کشورهای موفق در این زمینه بود گفت: «این کشور از ورزش در این دوره کمک گرفت و با کمک ستاره‌های ورزشی و استفاده از اپلیکیشن‌های آموزشی توانست بعد از ۵ هفته تعطیلی آسیب‌های تعطیلی مدارس را جبران کند.»

ایران در زمینه آموزش مجازی موفق بود

سیفی درباره اقدامات ایران در دوره کرونا برای آموزش سیار گفت: «ایران در این زمینه موفق بود. شبکه آموزشی شاد راه‌اندازی شد و تلویزیون ملی هم در کنار ما قرار گرفت. در مناطقی که به امکانات آموزش آنلاین و تلویزیون دسترسی نداشتند راهبران آموزشی به روستاها رفتند و با رساندن بسته‌های آموزشی به دانش‌آموزان این مناطق مانع توقف جریان آموزش شدند.»

مدیرکل آموزش عشایر درباره بخشی از جامعه دانش‌آموزی که به دستگاه‌های هوشمند و اینترنت برای استفاده از آموزش آنلاین دسترسی ندارند اظهار کرد: «3 میلیون و ۳۷۰ هزار نفر دسترسی به گوشی هوشمند ندارند که پویشی با نام «همه باهم، با هر تبلت یک مدرسه می‌سازیم» با هدف تامین تبلت برای این افراد راه‌اندازی شد. وزارت ارتباطات هم باید اینترنت را برای این بخش فراهم کند و مثل کشور ترکیه رایگان در اختیار دانش‌آموزان قرار دهد.»

وی همچنین افزود: «در مناطق عشایری آموزش‌ها به صورت حضوری خواهد بود زیرا بچه‌ها از کانون شیوع کرونا به دور هستند و تعداد آنان کم است اما آموزش در مناطق دیگر براساس شرایط منطقه به صورت ترکیبی است. دغدغه خانواده‌ها برای ما مهم است همچنین سلامت فرزندان آنان برای ما قابل اهمیت است.»

اقداماتی برای تعاملی شدن آموزش‌ها در شاد انجام شده است

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «اقداماتی برای تعاملی شدن آموزش‌ها در شاد انجام شده آموزش مجازی اجبار ما بوده است چراکه می‌دانیم آموزش رودررو موثرتر است باید سعی کنیم تا جایی که می‌توانیم از بسترهای فناوری برای نزدیک ترشدن آموزش‌ها به فضای حضوری استفاده کنیم.»

وی با تاکید براینکه ما باید یادگیری را آسان کنیم اما هیچ چیز جای آموزش چهره به چهره را نمی‌گیرد افزود: «تربیت در مدرسه از طریق فضای اجتماعی اتفاق می‌افتد اما درباره تعاملی شدن شبکه شاد لازم است در این زمینه کار شود اکنون نیز حضور غیاب و تمرین‌های بچه‌ها در شبکه شاد انجام می‌شود و فقط ثبت‌نام دانش‌آموزان نبوده است، درست است اشکالاتی دارد اما مزایایی هم دارد.»

تا چند روز آینده فراخوان عمومی پویش به اطلاع مردم خواهد رسید

سیفی از آغاز این پویش و در اختیار قرار گرفتن تبلت به صورت رایگان برای دانش‌آموز خبر داد و گفت: «تا چند روز آینده فراخوان عمومی این موضوع نیز به اطلاع مردم خواهد رسید.»

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد تمام ابزار یادگیری برای دوره ابتدایی نیاز است که باید به صورت رودر رو و حضوری باشد این علم است و باید به آن وفادار باشیم در سال تحصیلی آینده لازم است تمام دانش‌آموزان وارد شبکه شاد شوند.

مسئولیت فراهم کردن تبلت‌های دانش‌آموزی جر ماموریت‌های آموزش و پرورش نیست

رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش نیز در گفت‌وگوی تلفنی با این برنامه گفت: «در شرایطی که با بحران مواجه شدیم سامانه شاد امتحان موفقی را پس داده است البته پس از پایان سال تحصیلی تیم فنی برای ارتقای شبکه شاد کار می‌کنند درست است که با وضع مطلوب فاصله داریم.»

وی ادامه داد: «مسئولیت فراهم کردن تبلت‌ها جر ماموریت‌های آموزش و پرورش نیست هرچند که ما این کار را پیگیری کردیم در جلسه کمیته امداد نیز این موضوع را به تمام کشور بسط دادیم تا بتوانیم از طریق نهادهایی که می‌توانند کمک کنند این شرایط را فراهم کنیم ماموریت آموزش و پرورش این است که هر دانش‌آموز تحت آموزش قرار گیرد لذا در جایی که دانش‌آموز به ابزار یادگیری دسترسی ندارد مدیر باید برای ادامه جریان آموزش دانش‌آموز تدبیر کند.»

حکیم‌زاده به اطلس اطلاعات دانش‌آموزان اشاره کرد که در این اطلس مشخص است چه تعداد دانش‌آموز به آموزش دسترسی دارند و چه تعداد نه.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره شناسایی دانش‌آموزان که نیاز به تبلت دارند گفت: «دانش‌آموزان به تفکیک استان، منطقه و مدرسه شناسایی شدند و پیگیری‌هایی درباره آماده شدن تبلت‌ها در حال انجام است اما ما منتظر این امر نمی‌مانیم با تهیه درس نامه و آموزش ترکیبی شرابط را در جریان آموزش ادامه می‌دهیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار