درگفت‌وگو با پانا

حجت الاسلام سبزی: شبکه‌های برون مرزی می تواننددیدگاه دولت‌های دیگر را نسبت به ایران عوض کنند

تهران (پانا) - نماینده ساوه می‌گوید در نظر گرفتن بودجه‌ای مستقل برای شبکه‌های برون مرزی باید یکی از اولویت‌های ایران باشد.

کد مطلب: ۱۱۱۷۱۲۵
لینک کوتاه کپی شد
حجت الاسلام سبزی: شبکه‌های برون مرزی می تواننددیدگاه دولت‌های دیگر را نسبت به ایران عوض کنند

محمد سبزی نماینده مردم زرندیه و ساوه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا درباره کارکردهایی که شبکه‌های برون مرزی جمهوری اسلامی می‌توانند داشته باشند، گفت: «با توجه به اینکه در عصر ارتباطات به سر می‌بریم و رسانه‌های دشمن هم بسیار قوی ظاهر می‌شوند و از همه جهت پول‌های هنگفتی برای شکست نظام اسلامی و براندازی جمهوری اسلامی هزینه می‌کنند، وجود شبکه‌های برون مرزی برای مقابله با آنها بسیار ضروری به نظر می‌رسد.»
وی ادامه داد: «ما اگر خودمان را تقویت نکنیم و صدای جمهوری اسلامی به گوش مردم دنیا نرسد، مطمئنا نمی‌توانیم رسالت واقعی جمهوری اسلامی را انجام دهیم، بنابراین مکلف و موظف هستیم که با این بایکوت رسانه‌ای که در دنیا وجود دارد، دستاوردهای جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت را انعکاس دهیم. از طرفی هم با این هجمه‌ای که علیه نظام اسلامی است ما هم وظیفه داریم در این زمینه رسانه‌ای کار کنیم.»
وی افزود: «شبکه‌های برون مرزی ما در این سال‌ها خوب کار کرده‌اند، پرس تی وی، العالم، الکوثر، هیسپان تی وی و .... تبدیل به یک شاخص شده‌اند، دنیا تشنه معنویت است ما هم از لحاظ محتوای دینی هم به لحاظ آن رسالت‌های انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت و فرادینی می‌توانیم فعالیت داشته باشیم. در واقع می‌توان گفت بالاخره بیداری ملت‌ها باید باعث شود از زیر ظلم استکبارگران نجات پیدا کنند و بیدار شوند که الان نشانه‌هایش را در خود امریکا هم شاهد هستیم، بر این اساس رسالت شبکه‌های برون مرزی رسالت بسیار بزرگی است و در این زمینه باید نظام جمهوری اسلامی سرمایه گذاری کند.»
حجت الاسلام سبزی با توجه به تحریم‌هایی که در سالیان و مقاطع مختلف علیه شبکه ‌های برون مرزی صورت گرفته است، عنوان کرد: «یکی از رسالت‌ها و وظایف دستگاه دیپلماسی این است که از این شبکه‌ها حمایت کند و از تمام ظرفیت‌های خود برای حمایت از شبکه‌های برون مرزی استفاده کند، چرا که بهترین نوع گفت‌و‌گو و دیپلماسی می‌تواند از طریق همین رسانه‌ها اعمال شود، ما با دیپلماسی می‌خواهیم افکار خودمان را به دنیا مخابره کنیم، همین را رسانه‌ها انجام می‌دهند، پرس تی وی و بقیه شبکه‌های ما باید در این زمینه برنامه ریزی کنند، آن‌ها باید در فضای ماهواره‌ها و شبکه‌های اجتماعی قوی ظاهر شوند.»
وی ادامه داد: «باید خودمان را تقویت کنیم و وابستگی مان را به به لحاظ سخت افزار و بسترهای پخش و توزیع و ...به غرب از بین ببریم؛ یعنی خودمان باید ماهواره‌های قوی مخابراتی- تلویزیونی داشته باشیم و نیاز به ماهواره‌های آن‌ها نباشد که یک روز آن را قطع کنند و یا یک روز آن را تحریم کنند، ما خودمان باید در این زمینه به خود کفایی برسیم، کما اینکه الان می‌بینیم در زمینه‌های نظامی ماهواره‌های ما چقدر موفق ظاهر شده‌اند و چند وقت است که به درستی وظایفشان را انجام می‌دهند. در زمینه‌های دیگر مثل مباحث تلویزیونی و ... هم ما می‌توانیم خودمان را تقویت کنیم و به خود کفایی برسیم و حتی کاری کنیم که تمام دنیا بدون محدودیت از صدای انقلاب و اسلام بهره ببرند.»
نماینده مردم ساوه با توجه به اینکه شبکه های برون مرزی صداوسیما تریبون نظام جمهوری اسلامی ایران هستند و همه فراجناحی عمل می‌کنند و در شرایط حساس حال حاضر این شبکه‌های برون مرزی هستند که می‌توانند پرچم دار نظام باشند، گفت: «در بحث اعتبارات مجلس می‌تواند نقش داشته باشد. باید بودجه خوبی برای این شبکه‌ها مشخص شود، چرا که این شبکه‌ها تریبون نظام مقدس جمهوری اسلامی و مردم ایران هستند، به همین خاطر هم مجلس باید بودجه خوبی برای این قسمت در نظر بگیرد و تصویب کند، دولت هم باید اهتمام داشته باشد و از تمام ظرفیت‌هایش استفاده کند.»

بودجه مستقل برای شبکه‌های برون‌مرزی باید از اولویت‌های نمایندگان باشد
وی درباره در نظرگیری بودجه مستقلی برای شبکه‌های برون مرزی گفت: «این موضوع باید یکی از اولویت‌های ما باشد، اگر قرار است که بودجه کم باشد باید اولویت بندی شود و اولویت‌ها دیده شود، به نظر من یکی از اولویت‌ها این است؛ چرا که همین بحث می‌تواند بسیارکمک کند، وقتی که رسانه‌های قوی و اثرگذار داشته باشیم این رسانه‌ها می‌توانند دیدگاه دولت‌های دیگر را نسبت به ایران عوض کنند، در ارتباط بین کشورها و تعاملاتشان به لحاظ اقتصادی و سیاسی موثر باشند و مطمئنا در همه زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی نقش داشته باشند. بنابر این در هر شرایطی باید نسبت به جایگاه رسانه‌های برون مرزی صداوسیما اهتمام خاص وجود داشته باشد.»
حجت الاسلام سبزی درباره فضای فرهنگی حاکم بر جمهوری اسلامی برای معرفی به عنوان الگویی از اسلام از این شبکه به جهانیان، گفت: «آنچه که باعث اقتدار و احترام ما شده است، مبتنی بودن فرهنگ ما بر اسلام ناب است، ما هر چه قدر در رسانه‌هایمان از تفکرات اسلامی فاصله بگیریم و برنامه‌هایمان کپی برداری از غرب باشد مطمئنا روبه افول می‌رویم، آن چیزی که برای همه قابل احترام است همین تفکرات اسلامی است.»
وی عنوان کرد: «ما اگر می‌خواهیم در رسانه‌های خودمان و شبکه‌های برون مرزی مان با اقبال عمومی در جهان مواجه شویم، نباید از آنها کپی برداری کنیم. باید مستقلا آن چیزی را که چهره واقعی انقلاب و مردم خودمان است، انعکاس دهیم، این نوع عملکرد خود به خود باعث جذب مخاطب می‎‌شود. چون مخاطب امروزی تشنه معارف و حرف‌های نوست. ما هم به لحاظ شکلی و جذاب سازی رسانه‌ای باید حرفه‌ای عمل کنیم، از طرفی جذاب سازی محتوا را هم در نظر داشته باشیم و آن را در یک قالب بدی ارائه ندهیم که دافعه ایجاد کند، اگر محتوا در قالب زیبا و جذابی ریخته شود، مردم هم خود به خود به آن جذب می‌شوند.»
نماینده مردم ساوه درباره نقش پرس تی وی در ایجاد روایتی جدید از اتفاقات منطقه گفت: «موفقیت این شبکه را در این زمینه باید به صورت میانی ببینیم، وقتی با عزیزانی که در کشورهای دیگر هستند و در ایران رفت و آمد دارند صحبت می‌شود یا با دوستان و مبلغانی که در کشورهای دیگر داریم گفت و گو می‌کنیم، همه از برنامه‌های این شبکه اظهار رضایت می‌کنند. آنها اعتقاد دارنمد بخش مهمی از این موج اقبال به دین و اسلام که در اروپا ایجاد شده است و روز به روز به انقلاب و اسلام اقبال بیشتری نشان می‌دهند، دستاورد و حاصل فعالیت شبکه های برون مرزی ما است. این ناشی از فعالیت بجا و درست رسانه های برون مرزی ما است. هر چند که مبلغانی هم در آنجا داریم اما رسانه نقش بسزایی دارد.»
برنامه‌های موثر پرس تی وی برای مقابله با تروریست خواندن ایران توسط شبکه‌های معاند
وی تصریح کرد: «تصویری که رسانه‌های معاند و دشمن، از نظام جمهوری اسلامی برای مردم دنیا مخابره می‌کنند، یک تصویر خشن و تروریستی است تا حدی که بعضی از کشورها وقتی اسم ایران و عراق می‌آید، آنها را تروریست و دوستدار جنگ معرفی می‌کنند، از طرفی هم می‌بینیم که شبکه‌های برون مرزی ما از جمله پرس تی وی برنامه‌های موثری در جهت مقابله با این تفکر می‌سازند. مردم می‌بینند که چقدر در رسانه‌های غربی دروغ و وارونه نمایی وابسته به نظام سلطه گری ست. به این ترتیب اعتمادشان از آنها سلب شده و رسانه‌های ما را دنبال می‌کنند.»
این نماینده مجلس ادامه داد: «جمهوری اسلامی این تاثیر مهم را با همین رسانه‌هایی که با این بودجه کم و با این محدودیت‌هایی که ایجاد می‌کنند، دارد. حتی وقتی توریست‌ها و مسافران خارجی به ایران می‌آیند نگاه می‌کنند و متوجه می‌شوند که کدام شبکه در حال دروغگویی است و این خودش باعث جلب اعتماد می‌شود و من فکر می‌کنم پرس تی وی توانسته تا حد زیادی در این زمینه موفق باشد، علی‌رغم اینکه بالاخره به لحاظ بودجه و امکانات در مسیرش سنگ اندازی می‌شود.»
حجت الاسلام سبزی با توجه به مدیریتی که رسانه‌ها بر افکار عمومی جهان دارند، درباره فاکتورهایی که شبکه‌های برون مرزی رسانه ملی برای برنامه سازی باید به آن بپردازند، گفت: «به نظر من بهترین فاکتور همان واقعیات است؛ چراکه الان به لحاظ حقوقی تحت فشار هستیم، وقتی که آن‌ها از ما یک چهره تروریستی می‌سازند، به لحاظ محتوایی پرس تی وی و شبکه‌های دیگر می‌توانند در زمینه‌های دیگر مثل حقوق بشر کار کنند، دین نه تنها به حقوق انسان‌ها، بلکه حقوق حیوانات، گیاهان و... نیز تاکید دارد. این‌ها چهره واقعی اسلام است که باید به جهان مخابره شود. سپاه پاسداران را در لیست تروریست قرار می‌دهند و از آن طرف این نیروها به صورت خالصانه در هر موقعیتی که حتی وظیفه ندارند به کمک مردم می‌آیند. حتی وقتی پلیس ما را با پلیس آمریکا مقایسه کنند به درون‌مایه جمهوری اسلامی ایران پی خواهند برد. اینها وظیفه رسانه است که باید در برنامه‌سازی‌ها مورد نظر قرار گیرد.»
وی افزود: «محتوا بسیار مهم است، محتوایی که از پرس تی وی مخابره می‌شود و مقایسه‌هایی که بین اروپا و ایران انجام دهند، مخاطب را متوجه تفاوت‌ها می‌کند.در بحث کرونا و فعالیت‌هایی که بسیج مردمی انجام دادند می‌توان بسیار مانور داد. در غرب بعد از شیوع کرونا فروش اسلحه شدت می‌یابد اما از طرفی اینجا می‌بینیم که به ایثار، انفاق و کمک‌های انسان دوستانه روی می‌آورند. همین دیدگاه‌ها را می‌توان در قالب محتوای قوی ارائه و پخش کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار