افشین هاشمی: «سلفی ۲۰» مسیر فیلمسازی ساده تر را پیشنهاد می دهد

تهران (پانا) - دبیر و اعضای شورای سیاستگذاری و هیات انتخاب جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰» با حضور در برنامه «جمع ایرانی» درباره این رویداد با موضوع همزیستی با کرونا و تجربه های قرنطینه خود صحبت کردند.

کد مطلب: ۱۱۱۶۹۳۷
لینک کوتاه کپی شد
افشین هاشمی: «سلفی ۲۰» مسیر فیلمسازی ساده تر را پیشنهاد می دهد

به گزارش روابط عمومی جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰»، مریم دوستی، مرجان ریاحی، مهرداد خوشبخت و افشین هاشمی شب گذشته(چهارشنبه ۲۹ مرداد) مهمان برنامه شبانگاهی «جمع ایرانی» از شبکه جهانی جام جم بودند که به موضوع جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰» اختصاص داشت.

دوستی: کرونا فرصت بازنگری در خویش بود

مریم دوستی دبیر و موسس جشنواره درباره شکل گیری ایده این رویداد سینمایی عنوان کرد: در روز طبیعت امسال اختتامیه یک جشنواره عکس را برگزار کردیم و جشنواره «سلفی ۲۰» هم از همان زمان کلید خورد. عکس و فیلم سلفی مفهوم نگاه به رو به رو و نگاه به خود در دوران قرنطینه را یادآوری می کند و بحران کرونا و قرنطینه فرصتی ایجاد کرد تا خود را دوباره ببینیم. عدد ۲۰ هم که به عنوان عدد تکامل شناخته می شود و سال ۲۰۲۰ هم که سال شیوع کرونا بوده است و به طور کلی وجه تسمیه این جشنواره این دلایل است..

وی ادامه داد: این جشنواره ۸ جایزه را به فیلمسازان تقدیم می کند و ۵ تقدیر از قهرمانان و شهدای سلامت در دستور کار خود خواهد داشت. جشنواره نگاه ویژه ای به فیلمسازان مردمی دارد و البته منتظر ارسال آثار فیلمسازان حرفه ای، دانشجویان و سایر گروه ها نیز هستیم. فیلم های منتخب ۳۰ شهریور ماه اعلام شده و بعد از آن به مدت یک ماه نظرسنجی آنلاین جشنواره برای عموم مردم ادامه خواهد داشت که از طریق سایت جشنواره و سامانه هاشور صورت می گیرد.

ریاحی: «سلفی ۲۰» رویکرد مردمی دارد

مرضیه ریاحی عضو هیات انتخاب جشنواره نیز ضمن معرفی سایر اعضای این هیات بیان کرد: مهلت ارسال آثار به جشنواره تا ۲۰ شهریور ماه است و موضوعات و جزییات نیز در فراخوان اعلام شده است. در انتخاب آثار نیز بیشتر به ایده ها تا جریان تولید و پروداکشن توجه خواهیم کرد. زیرا جشنواره بیشتر رویکرد مردمی دارد و هرکسی می تواند با تلفن همراه خود و با هزینه ای کم یک فیلم تا حداکثر زمان سه دقیقه بسازد.

وی با اشاره به دو ویژگی جشنواره افزود: دبیری جشنواره «سلفی ۲۰» توسط یک خانم جالب توجه است و متاسفانه کمتر پیش می آید به زنان چنین جایگاهی در کشورمان سپرده شود و به این جهت خوب است که همه از این رویداد حمایت کنند. همچنین این جشنواره مستقل و بخش شهروند فیلمساز مورد تاکید آن است. «سلفی ۲۰» به همه فیلمسازان و علاقه مندان به سینما خوشامد می گوید.

خوشبخت: ایده های برتر در «سلفی ۲۰» به اشتراک گذاشته می شوند

مهرداد خوشبخت عضو شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰» نیز عنوان کرد: اگرچه عنوان جشنواره «سلفی ۲۰ » است اما باید این نکته را بگویم که فیلم های شرکت کرده در این جشنواره نباید لزوما سلفی باشند. بلکه از هر زاویه و در هر تکنیکی می توان فیلم هایی را ساخته و به دبیرخانه ارسال کرد.

وی افزود: همچنین تاکید بر موضوع بیشتر مورد توجه است تا مسائل فنی. زیرا تصمیم بر این بود که هر کسی که ایده خوبی داشته باشد بتواند آن را با دیگران در میان بگذارد. این باعث می شود علاقه مندان بیشتری در این رویداد سهیم شوند. در واقع می توان این جشنواره را فرصتی برای کشف استعدادها هم دانست تا آثار جوانان علاقه مند از این مسیر نیز دیده می شود.

کارگردان «آبادان یازده ۶۰» که اکران آن از شهریور ماه آغاز خواهند شد، درباره تجربه ابتلای خود به کرونا نیز توضیح داد: من جز اولین افرادی بودم که در اسفند ۹۸ به کرونا مبتلا شدم و تقریبا سه هفته به طور سخت درگیر این بیماری بودم و بعد از آن برای حفظ روحیه ام، فیلمنامه ای با بستر شرایط کرونا درباره زندگی یک پدر و پسر نوشتم. همچنین طرح و فیلمنامه دیگری هم نوشته ام که در حال پیگری آن هستم.

هاشمی: باید به اوضاع تئاتر توجه ویژه کرد

افشین هاشمی عضو شورای سیاستگذاری این رویداد سینمایی نیز در ادامه بیان کرد: این که همه می توانند در جشنواره «سلفی ۲۰» شرکت کنند به این معنا نیست که فیلمسازی کار آسانی است. بلکه قرار است هر کس ذائقه ای دارد بتواند سهمی از این جریان داشته باشد. پیام «سلفی ۲۰ » برای نسل علاقه مند به فیلمسازی و صاحب ایده، فرصتی است تا با دوربین های موبایل بیان تصویری خود را ارائه کنند نه به این معنا که مسائل فنی را نفی کنیم بلکه آغازی ساده تر را به آن ها پیشنهاد می دهیم. اگر می توان در گام اول تصویر ذهنی خود را با تجهیزات ساده مطرح کرد، چه ایرادی دارد؟!

وی درباره تجربه های قرنطینه خود در دوران شیوع کرونا گفت: در روزهای شیوع کرونا تا توانسته ام در خانه مانده و به کتاب خواندن، فیلم دیدن و نمایشنامه نوشتن پرداخته ام. امیدوارم این روزها به اوضاع هنر به ویژه تئاتر توجه ویژه ای شود. زیرا همان کارهای تبلیغاتی و تلویزیونی که ممکن است این روزها برای بچه های سینما درآمدی داشته باشد، عملا برای تئاتری ها ممکن نیست.

آخرین مهلت ارسال اثر به نخستین جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰» تا ۲۰ شهریور ۹۹ اعلام شده است. جزییات و فراخوان آن در سایت جشنواره به نشانی www.selfie20shortfilmfestival.com و هاشور به نشانی www.hashure.com موجود است. شناسه کاربری این جشنواره در اینستاگرام @selfie20.sff است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار