راه‌اندازی پویش مجازی «احلی من‌العسل» و کاروان ره‌پویان حضرت قاسم(ع)

تهران (پانا) - مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، به تغییراتی که در برگزاری هشتمین سوگواره «احلی من‌العسل» در محرم امسال بخاطر شرایط شیوع کرونا اعمال شده است اشاره کرد و گفت: این برنامه امسال با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در قالب‌های جدیدی همچون راه‌اندازی کاروان ره‌پویان حضرت قاسم(ع) و پویش مجازی «احلی من‌العسل» برگزار می‌شود.

کد مطلب: ۱۱۱۶۷۰۳
لینک کوتاه کپی شد
راه‌اندازی پویش مجازی «احلی من‌العسل» و کاروان ره‌پویان حضرت قاسم(ع)

به گزارش ایکنا، محمدرضا مسیب‌زاده، درباره برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری هشتمین دوره سوگواره «احلی من‌العسل» با توجه به شیوع کرونا و لغو تمامی برنامه‌های تجمعی، اظهار کرد: یکی از فعالیت‌های ارزشمند و بسیار مورد تأکید وزارت آموزش و پرورش پرداختن به مناسبت‌های ولایی و توجه به ایام‌الله است. مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «باید همه تلاش خود را مصروف تربیت دینی و انقلابی جوانان کنید و بدانید اخلاق با تقویت روحیه انقلابی، دینی و حرکت جهادی و میل به جهاد در راه خدا ایجاد و ماندگار می‌شود». توجه به دستورات ارزشمند دین مبین اسلام، جان‌فشانی‌ها و فداکاری‌های سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله(ع) و یاران با وفای ایشان در جریان محرم و عاشورای حسینی بر کسی پوشیده نیست. درخت اسلام با خون شهدای دشت کربلا آبیاری شد و این از ارزش‌های محرم است.

مسیب‌زاده اضافه کرد: وزارت آموزش و پرورش نیز در راستای عمل به سند تحول بنیادین و مطابق یکی از بند‌های ویژه سند که همانا توجه به فرهنگ جهاد و ایثارگری، ولایت‌مداری و تمکین از ولایت است، اقدام به برگزاری هفت دوره سوگواره «احلی من‌العسل» کرده است. ایثارگری و ولایت‌مداری از خصایص بارز یاران باوفای امام حسین(ع) در جریان عاشورا بود و یکی از جوانان عاشورا، حضرت قاسم‌بن الحسن(ع) نیز در راه امام زمان خود جان‌فشانی کرد و از ارزش‌های ولایت و امام خود که فرمودند «شهادت در نزد من شیرین‌تر از عسل» است، تبعیت کرد. این سوگواره هر ساله و در روز ششم ماه محرم برگزار شده و یکی از فعالیت‌های شورانگیز و بسیار ارزشمند در این ایام است که به دانش‌آموزان و نوجوانان اختصاص پیدا کرده است و این عزیزان در این روز یاد و خاطره شهدای دشت کربلا را گرامی می‌دارند و با شرکت در سوگواره احلی من‌العسل تبعیت خود از ولایت را به نمایش می‌گذارند.

وی افزود: ستاد گرامیداشت احلی من‌العسل در وزارت آموزش و پرورش ذیل اداره کل قرآن، عترت و نماز شکل گرفته، اما نهاد‌های متعددی از جمله هیئت رزمندگان اسلام، بسیج دانش‌آموزی، سازمان اوقاف و امور خیریه، صدا و سیمای جمهوری اسلامی خصوصا شبکه قرآن سیما، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آستان حضرت عبدالعظیم(ع)، مرقد مطهر حضرت امام خمینی(ره)، بقاع متبرکه و هیئت‌های انصارالمهدی(عج) انجمن اسلامی دانش‌آموزان ما را در گرامیداشت یاد و خاطره قاسم‌بن الحسن (ع) یاری می‌کنند.

‌راه‌اندازی کاروان ره‌پویان حضرت قاسم(ع)

‌مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی براساس مصوب ستاد برنامه‌ریزی سوگواره احلی من‌العسل، این سوگواره در دو قالب برگزار می‌شود. قالب نخست؛ راه‌اندازی کاروان ره‌پویان حضرت قاسم(ع) در روز پنجم شهریورماه مصادف با ششم محرم است. این کاروان ساعت ۱۷:۳۰ در تمامی استان‌ها در مسیر‌های از پیش تعیین شده به حرکت در می‌آید و در قالب گروه‌های سرود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و متشکل از حدود ۵ تا ۱۲ نفر از دانش‌آموزان به صورت نمادین به عزاردای می‌پردازند. فایل صوتی سرود و نوا‌ها پخش می‌شود و اعضای کاروان هم‌خوانی می‌کنند. استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ضوابط و مقررات اردویی در این برنامه برای ما بسیار مهم بوده و حفظ سلامت دانش‌آموزان مورد تأکید است.

مسیب‌زاده با تأکید بر اینکه مهمترین هدف در برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری این سوگواره، تبیین فرهنگ شهادت، ایثار و مقاومت و ولایت‌مداری است، گفت: تلاش شده در این راستا از فضای رسانه‌ای استفاده کنیم و همکاران در صدا و سیمای استان‌ها و شبکه قرآن و‌ گروه معارف سیما ما را همراهی خواهند کرد. بستن سربند از سوی اعضای کاروان‌ها و به تن کردن پیراهن‌های منقش به تصویر سپهبد شهید قاسم سلیمانی با مضمون «من هم قاسم هستم» برنامه‌ریزی شده است. با توجه به اینکه محرم امسال اولین محرم پس از شهادت این سردار بزرگ اسلام است، تأکید ما بر تقویت روحیه ولایت‌مداری و آن چیزی است که سردار سلیمانی آن را مشق کردند؛ لذا دانش‌آموزان با گرامیداشت یاد و خاطره این شهید عزیز تحت عناوینی همچون «من هم قاسم هستم»، «لبیک یا خامنه‌ای» و «لبیک یا حسین(ع)» تلاش می‌کنند این فرهنگ را ترویج کنند.

وی با بیان اینکه نصب لوگوی این سوگواره در خودرو‌ها و توزیع پوستر‌های مربوطه از دیگر اقدامات در برگزاری این سوگواره است، ادامه داد: همچنین برنامه‌ریزی شده حرکت این کاروان‌ها که در ساعت ۱۷:۳۰ انجام می‌شود، از طریق شبکه قرآن و شبکه دو سیما در قالب قاب‌های ارائه گزارش از استان‌های مختلف به صورت زنده پخش شود.

‌فراخوان شرکت در پویش مجازی «احلی من‌العسل»

مسیب‌زاده همچنین با بیان اینکه اقدام مهم دیگر در برگزاری سوگواره احلی من‌العسل راه‌اندازی پویش «احلی من‌العسل» در فضای مجازی است، افزود: اطلاع‌رسانی‌ها در بستر برنامه شاد انجام و گروه‌ها و کانال‌های مرتبط راه‌اندازی شده و در قالب این پویش آثار دانش‌آموزی در قالب‌های مختلف دریافت می‌شود. مهلت ارسال آثار نیز از ۳۱ مرداد تا ۱۷ مهرماه(اول محرم تا روز اربعین حسینی) است و دانش‌آموزان می‌توانند آثار تولیدی خود را به پویش احلی من‌العسل و تحت عنوان «هر خانه یک هیئت» و در قالب‌های مختلف مداحی نوگلان و نوغلامان اهل‌بیت(ع)، ساخت نماهنگ و تدوین پادکست، طراحی پوستر، دل‌نوشته و ... ارسال کنند. در پایان پویش نیز بهترین و فاخرترین آثار مورد تجلیل قرار می‌گیرند. هدف اصلی در راه‌اندازی این پویش فرهنگ‌سازی و ترویج فرهنگ حسینی است تا زمینه‌سازی برای نزدیکی هر چه بیشتر دانش‌آموزان به مفاهیم این فرهنگ و گفتمان عاشورا فراهم شود.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در پایان گفت: کرونا اگرچه توانست مدارس را تعطیل کند، اما قطعاً نخواهد توانست با ارزش‌های دینی و ارادت خانواده‌ها و دانش‌آموزان به اهل‌بیت(ع) و حضرت اباعبدالله(ع) مقابله کند. علی‌رغم محدودیت‌ها در برگزاری مراسم‌ عزارداری، یقین داریم محرم امسال، دانش‌آموزان هر خانه را یک حسینیه خواهند کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار