در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

عظمتی: دروس عملی را به‌صورت دوره‌های حضوری فشرده برگزار می‌کنیم

تهران (پانا) _ رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به ارائه آموزش‌های عملی اشاره و بیان کرد که این کلاس‌ها در سال تحصیلی پیش‌رو به صورت دوره‌های حضوری فشرده ارائه خواهد شد.

کد مطلب: ۱۱۱۶۶۶۰
لینک کوتاه کپی شد
عظمتی: دروس عملی را به‌صورت دوره‌های حضوری فشرده برگزار می‌کنیم

نظام آموزشی کشورها یکی از حساس‌ترین مراکزی است که طی یک سال اخیر تحت تاثیر پاندمی کرونا و مسائل و مشکلات ناشی از آن قرار گرفته است. تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی آسیب بزرگی به نظام‌های آموزشی وارد کرد که دولت‌ها را به اندیشیدن راهکارهایی برای جبران این آسیب انداخت که راه‌اندازی شیوه‌های آموزش از راه دور به ویژه کلاس‌های آنلاین ازجمله این راهکارهاست.

در کشور ما نیز، بعد از توقف کلاس‌های حضوری در مدارس و دانشگاه‌ها، سایر روش‌های آموزش از راه دور آغاز شد که البته به تقویت برخی زیرساخت‌ها در این زمینه، به ویژه زیرساخت‌های مبتنی بر اینترنت، منجر شد. اما مشکل از جایی آغاز می‌شود که برخی آموزش‌ها جنبه عملی و کارگاهی دارند و آموزش آنها، جز از روش‌های حضوری، اثرگذاری لازم را در یادگیری متربیان ندارد.

دانشگاه تربیت دبیر فنی شهید رجایی، که وابسته به وزارت آموزش و پرورش و یکی از تامین‌کنندگان هنرآموزان هنرستان‌های سراسر کشور است، یکی از همین مراکز آموزش عالی در کشور است که با اتکا بر انواع آموزش‌های عملی و کارگاهی به تربیت نیروی فنی ماهر برای دوره‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش در منطقه لویزان تهران اشتغال دارد. در واقع دانشگاه شهید رجایی تنها دانشگاه کشور است که وظیفه تامین نیروی فنی (دبیران) را برای هنرستان‌ها بر عهده دارد و از جمله معتبرترین دانشگاه‌های سطح کشور به ویژه در حوزه فنی محسوب می‌شود.

حمیدرضا عظمتی رئیس دانشگاه شهید رجایی در گفت‌وگو با پانا درباره چالش مذکور در این مرکز آموزش عالی به راهکارهای پیش بینی شده در رفع این مشکل اشاره کرده است که ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید:

چشم‌انداز سال جدید تحصیلی را چطور می‌بینید؟

متاسفانه همه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در کشور که در بستر فنی فعالیت می‌کنند بعد از پاندمی و آثار ناشی از آن با چالش مواجه شده‌اند. طی نیمسال دوم سال تحصیلی گذشته، با کمک اساتیدمان دروس کاربردی و آزمایشگاهی را با روش‌های مختلفی پیش بردیم؛ مثلا یکی از این اقدامات استفاده از نرم‌افزار شبه‌ساز در آزمایشگاه‌ها بود که اتفاقا تجربه جالبی بود و با استقبال خوبی نیز مواجه شد.

یعنی آزمایشگاه به صورت آنلاین تدریس می‌شود؟

شبیه‌ساز آزمایشگاه نرم‌افزاری است که به شما امکان می‌دهد بدون ترک منزل از امکانات نظیر آن استفاده کنید. مثلا نرم‌افزار شبیه‌ساز آزمایشگاه شیمی یک برنامه قابل حمل است که در تبلت یا کامپیوتر شما نصب می‌شود و شما را قادر می‌کند انواع واکنش‌ها و آزمایش‌ها را به صورت مجازی در آن انجام دهید. شما می‌توانید در این آزمایشگاه مجازی مواد را باهم ترکیب کنید و حتی به آن حرارت دهید و در نهایت نتایج این ترکیب را به صورت سه بعدی مشاهده کنید.

همچنین یکی دیگر از اقداماتی که تدریس از راه دور را میسر کرده است این بود که اساتید دروس مهارتی از بستر الکترونیک برای تدریس استفاده می‌کنند و دانشجو در شهر و خانه خود همین مهارت‌ها را تمرین و تکرار می‌کند و از حاصل کار خود فیلم می‌گیرد و برای اعضای کلاس می‌فرستد.

آیا همه دروس کارگاهی از طریق نرم‌افزارها قابل شبیه‌سازی است یا از راه آنلاین فراگیری می‌شود؟

قطعا اینطور نیست. در نهایت بخشی از این مهارت‌ها جز از شیوه‌های عملی و حضوری قابل یادگیری نیستند. در این مورد راهکار درنظر گرفته شده ما بدهی آموزشی است؛ یعنی زمانی تعیین می‌شود تا دانشجومعلمان در رشته‌های مختلف این دوره‌های مهارتی را حضوری و البته به صورت فشرده پشت سر بگذارند.

آیا زمان ارائه این دروس مشخص شده است؟

در نظر داریم در سال تحصیلی جدید (99-1400) زمانی برای برگزاری این دوره‌های فشرده اعلام کنیم.

چه نسبتی از مجموع دروس ارائه شده در نیمسال قبل به این مشکل دچارند و هنوز ارائه نشده‌اند؟

از مجموع 1200 درسی که طی نیمسال گذشته در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ارائه شده است، دروس کمی مانده که به علت ماهیت صد درصد کارگاهی هنوز ارائه نشده‌اند که انشاالله در اولین فرصت در سال تحصیلی 99-1400 برای تشکیل دوره‌های مورد نظر اقدام خواهد شد.

آیا زمان شروع سال تحصیلی جدید در دانشگاه شهید رجایی مشخص شده است؟

ما برای بازگشایی دانشگاه تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا درباره دانشگاه‌های کشور هستیم. با توجه به آنچه تا امروز مورد توافق قرار گرفته است، زمان شروع سال تحصیلی در دانشگاه شهید رجایی، همراه با مدارس، نیمه شهریورماه خواهد بود. وزارت علوم زمان بازگشایی را از ۱۵ شهریور به بعد در نظر گرفته است و سال تحصیلی دانشگاه ما هم از ۲۹ شهریور خواهد بود.

آیا در مورد شیوه برگزاری کلاس‌ها و ارائه دروس هم تصمیم‌گیری شده است؟

با توجه به اتفاقات 7-8 ماه اخیر بعد از شیوع اپیدمی در کشور، آمادگی پیدا کردیم که با استفاده از تجربه نیم‌سال گذشته دروس را هم به صورت حضوری و هم غیرحضوری ارائه دهیم. آنچه تا امروز مورد بحث قرار گرفته است این است که بنا را بر تشکیل کلاس ها به صورت حضوری گذاشتیم، اما در صورتی که وضعیت شیوع بیماری حاد باشد، قطعا از شیوه‌های غیرحضوری به ویژه آموزش های آنلاین برای دروس ترم جدید استفاده خواهد شد. البته تعیین حضوری یا غیرحضوری بودن کلاس‌ها نیز نهایتا به نظر مراجع تصمیم گیری ستاد ملی مبارزه با کرونا بستگی خواهد داشت.

ماه گذشته آقای دکتر صالحی عمران، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای، درباره تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه شهید رجایی صحبت کردند که ظاهرا بر اساس این تفاهم بخشی از کارهای تربیت نیروهای فنی به این دانشگاه سپرده خواهد شد. این تفاهم فعلا در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

این تفاهم هنوز به مرحله عملیاتی شدن نرسیده است و فعلا در حد مکاتبات مورد نیاز برای تعیین جزئیات همکاری است.

ما قبلا هم از ظرفیت دانشگاه‌های کشور برای تربیت دبیران فنی استفاده کردیم که دانشگاه فنی و حرفه‌ای یکی از این مراکز آموزش عالی است. البته این همکاری تنها در بخش دروس فنی و تخصصی اتفاق خواهد افتاد و همچنان بخش دیگری از دروس تربیت دبیر، که شامل دروس صلاحیت‌های معلمی است، در دانشگاه شهید رجایی تدریس خواهد شد. به این ترتیب در صورت عملیاتی شدن تفاهم‌نامه مورد نظر با دانشگاه فنی و حرفه‌ای تدریس بخشی از واحدهای فنی و تخصصی به این دانشگاه واگذار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار