ظریف: جنازه برجام آمریکا را شکست داد

واقعیتی به نام برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ وجود دارد/ پروژه امنیتی‌سازی آمریکا با برجام پایان یافت/ برای خارج کردن ایران از فصل هفتم شورای امنیت مذاکره کردیم نه با دولت اوباما/ ترور سردار سلیمانی صراحتا اقدامی تروریستی بود

تهران (پانا) - وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه اتفاقی که در جلسه شورای امنیت افتاد را نباید دست کم بگیریم، تاکید کرد تعدادی از دوستان در داخل کشور چندین‌ بار برجام را تشییع‌جنازه کردند و صحبت‌هایی را در این زمینه مطرح کردند ولی همین جنازه برجام آمریکا را شکست داد.

کد مطلب: ۱۱۱۶۲۱۳
لینک کوتاه کپی شد
ظریف: جنازه برجام آمریکا را شکست داد

محمدجواد ظریف امشب در گفت‌وگو با برنامه «نگاه یک» سیما به ‌مناسبت هفته دولت، تصریح کرد: «بدون تعارف، مردم ولی‌نعمت ما هستند و عامل اصلی اقتدار کشور مردم هستند.»

محمدجواد ظریف گفت: «اگر توانمندی‌ای هست و خدمتی انجام می‌شود به دلیل این است که مردم در برابر سختی‌ها مقاومت کردند. مهم‌ترین دلیل شکست آمریکا در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شکست سیاست ترامپ در خروج از برجام بود. از 2 سال پیش کارزار روانی علیه ما راه انداختند و فضایی را ساختند که خود را در مخمصه قرار دادند. آمریکا نفهمیده بود شرایط جهانی تغییر کرده است. امروز جهان آمریکایی نداریم جهان پساغربی و بی‌غربی شروع شده و آمریکا نمی‌خواهد متوجه باشد.»

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به شکست آمریکا در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران و عدم رای دادن کشورهای عضو شورای امنیت به قطعنامه پیشنهادی آمریکا در این زمینه، گفت: «آمریکایی‌ها با توهم قدر قدرتی خود در این عرصه وارد شدند ولی اشتباه کردند؛ چراکه دوران قدر قدرتی آمریکا تمام شده است و آمریکا دچار اشتباه محاسباتی شده است، البته این چیز جدیدی نیست و حتی در زمانی که به افغانستان حمله کرد، اشتباه محاسباتی کرده بود.»

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان با اشاره به رای ممتنع کشورهای اروپایی عضو شورای امنیت به قطعنامه پیشنهادی آمریکا و برخی از تحلیل‌های منتشر شده در مورد این موضوع، تاکید کرد: «اتفاقی که افتاده است را نباید دست‌کم بگیریم، کار مهمی شده است. البته ممکن است اروپایی‌ها نظرات دیگری داشته باشند چراکه می‌دانیم آنها تلاش می‌کردند که راه میانه‌ای پیدا کنند. ولی واقعیت این است که معدود باری است که اروپا همراه با آمریکا به قطعنامه‌ای رای مثبت نداده است.»

وزیر امور خارجه افزود: «آمریکایی‌ها فکر می‌کردند حتما 9 رای می‌آورند و می‌توانند روسیه و چین را به وتو وادرا کنند. آمریکا تنها یک کشور را اقناع کرد که به قطعنامه رای دهد. این قطعنامه دو رای و 11 رای ممتنع آورد که در تاریخ شورای امنیت بی‌سابقه است که ایالت متحده قطعنامه‌ای را بگذارد و تنها یک رای بیاورد.»

او با تاکید بر به سر آمدن دوران قدر قدرتی آمریکا اظهار داشت: «آقای هوک چندین بار به منطقه سفر کرد و برای اینکه بگوید تنها نیست به سراغ همسایگان ما آمد. آمریکا با این توهم که قدر قدرتی خود را دارد جلو آمد و هفته پیش مجبور شد قطعنامه 35 بندی‌اش را تبدیل به 4 بند بکند. دوران قدر قدرتی آمریکا تمام شده است. این کشور دچار اشتباه محاسباتی شد. این اشتباه محاسباتی در حمله به عراق نیز مشهود بود.»

ظریف همچنین گفت: «تعدادی از دوستان در داخل کشور چندین ‌بار برجام را تشییع‌ جنازه کردند و صحبت‌هایی را در این زمینه مطرح کردند ولی همین جنازه برجام، آمریکا را شکست داد، به‌خاطر این‌که واقعیتی به نام برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ وجود دارد.»

وزیر امور خارجه با اشاره به تلاش‌های وزارت خارجه بیان داشت: «همکاران من در طول ماه‌های گذشته بسیار تلاش کردند. 6 قطعنامه علیه ایران همگی با رای مثبت سوریه و چین تصویب شد و اگر این دو کشور رای منفی دادند هم به تلاش همکاران ما برمی‌گردد. هم پاسخی است به اقتدارگرایی آمریکا. اروپایی‌ها چندین پیشنهاد به ما دادند و گفتند این پیشنهاد ما را بپذیرید و ما نپذیرفتیم. وزارت خارجه در 4 و 5 سال گذشته خیلی در داخل از خود صحبت نکرده است.»

ظریف با اشاره به تلاش آژانس برای گشودن پرونده هسته‌ای ایران مطرح کرد: «آژانس شروع کرد به سوال کردن درباره برنامه پی ام دی ایران و گفتند گزارشات جدیدی به دست ما رسیده است. بیشترین بازرسی‌های آژانس در ایران انجام می‌شود و ما چیزی برای پنهان کاری نداریم. ما با روش‌های غیرمنطقی مخالف هستیم. رژیم صهیونیستی و آمریکا برای پرونده سلاح هسته‌ای ایران بسیار سرمایه‌گذاری کرده بودند. امنیتی‌سازی تخصص آمریکا استف حتی کرونا و چین را امنیتی‌سازی می‌کند. پروژه امنیتی‌سازی آمریکا با برجام پایان یافت و خیلی تلاش کردند که این را زنده کنند ما هم مقاومت کردیم.»

او با اشاره به فتوای مقام معظم رهبری گفت: «مقام معظم رهبری درباره سلاح‌های کشتار جمعی فتوای واضح دارند. ما پروژه امنیتی‌سازی را شکست دادیم. آمریکا به آژانس فشار آورد اما ما تسلیم زیاده‌خواهی نشدیم، در عین حال چیزی برای پنهان کردن نداریم اجازه نمی‌دهیم یک پرونده 4 بار گشوده شود. آژانس باید به این واقعیت پی ببرد که نمی‌تواند پرونده بسته شده را باز کند.»

وزیر امور خارجه درباره تفاوت جمهوری خواهان و دمکرات‌ها در آمریکا و تاثیر آن بر کشور توضیح داد: «سابقه برخورد آمریکا با ایران خیلی تفاوتی بین دمکرات و جمهوری خواه نداشته است. کودتای 28 مرداد در دولت دمکرات‌ها شکل گرفت هر چند که می‌گفتند جمهوری‌خواه‌ها با شاه ارتباط بهتری داشتند. اینکه وارد دعوای حزبی آمریکا شویم مبنای تاریخی و تحلیلی ندارد. دمکرات‌ها به رژیم صهیونیستی بسیار نزدیک هستند. می‌گویند جمهوری‌خواه‌ها جنگ‌طلب هستند اما در زمان دمکرات‌ها هم شاهد جنگ افروزی‌های بسیاری بودیم. ما برای خارج کردن ایران از فصل هفتم شورای امنیت مذاکره کردیم ما با دولت اوباما مذاکره نکردیم. ما به عنوان دولت مستقل باید بر روی منافع ملی خود تمرکز کنیم مسائل داخلی آمریکا به مردم آمریکا ربط دارد. اینکه امید داشته باشیم دمکرات بیاید بهتر است یا جمهوری خواه درست نیست.»

ظریف با اشاره به شهادت سردار سلیمانی اظهار داشت: «آمریکایی‌ها هیچگاه نتوانستند با سردار ما در روز مواجه شوند. بزدلانه او را به شهادت رساندند و با یک پهپادی که صدها کیلومتر آنورتر بوده است. این نشان می‌دهد که آمریکا مجبور شد به روشی متوسل شود که داعش و تروریست‌ها متوسل می‌شوند. اقدام صراحتا اقدامی تروریستی بود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار