در گفت‌وگو با پانا؛

خنیفر: دانشجومعلمان امسال به‌صورت مشروط فارغ‌التحصیل می‌شوند

دروس کارگاهی را به صورت فشرده در آذرماه ۹۹ برگزار خواهیم کرد

تهران (پانا) _ رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به برگزار نشدن تعدادی از دروس کارگاهی و کارورزی‌ها در دوره کرونایی، اعلام کرد که امسال فارغ‌التحصیلی دانشجومعلمان به صورت مشروط خواهد بود و آنها موظفند بعد از ارائه واحدهای عملی مورد نظر در وضعیت مناسب‌تر آن دروس را بگذرانند.

کد مطلب: ۱۱۱۶۱۰۴
لینک کوتاه کپی شد
خنیفر: دانشجومعلمان امسال به‌صورت مشروط فارغ‌التحصیل می‌شوند

سال کرونایی و تعطیلی اجباری مدارس و دانشگاه‌ها بسیاری از مراکز آموزشی را به سمت ارائه آموزش‌های آنلاین سوق داد تا امر آموزش تعطیل نشود. اما در این میانه مراکز آموزشی در ارائه برخی دروس عملی و کارگاهی در سطوح مختلفِ تحصیلی با مشکل مواجه شدند. از طرفی امکان تشکیل کلاس‌های حضوری وجود ندارد و از طرف دیگر ارائه این واحدهای عملی به صورت آنلاین کارایی و تاثیرگذاری لازم را نخواهد داشت. در این مورد مراکز آموزشی به فکر یافتن راهکاری برای حل این مشکل افتادند.

حسین خنیفر، رئیس دانشگاه فرهنگیان، در گفت‌وگو با پانا درباره شرایط کرونایی و دروس تربیت معلم، ابتدا درباره اهمیت آموزش‌های چهره به چهره در تربیت معلم اظهار کرد: «اساس تعلیم در تربیت معلم آموزش حضوری است و دانشجومعلم باید در دوره یادگیری خود در تعامل چهره به چهره با استاد قرار داشته باشد؛ حتی در دروس نظری، چون ما در تربیت معلم، به عنوان مثال، «آموزش شیمی» را یاد می‌دهیم نه درس «شیمی» را؛ بنابراین یادگیری واقعی زمانی اتفاق می‌افتد که استاد و دانشجو در تعامل حضوری باشند؛ اما در دوران کرونا این شرایط ناخواسته به همگان تحمیل شد و برای حفظ سلامت جامعه چاره‌ای جز استفاده از شیوه‌های غیرحضوری در آموزش نیست.»

در برخی واحدهای عملی و کارگاهی تدریس آنلاین کارایی ندارد

وی ادامه داد: «در این دوره ما در دانشگاه فرهنگیان، همچون همه مراکز آموزشی کشور، تلاش کردیم با آموزش‌های آنلاین روند آموزش را پیگیری کنیم؛ اما در برخی واحدهای عملی و کارگاهی ازجمله «کارورزی‌ها» و «درس‌پژوهی» تدریس به صورت از راه دور و آنلاین کارایی ندارد؛ یعنی کلاس‌ها باید به صورت حضوری برگزار شوند و دانشجو باید استاد را در حال تدریس در کلاس مشاهده کند و از تک تک حرکات استاد بیاموزد. تا جایی که دانشجومعلمان ما طی دو ترم آخر تحصیل‌شان عملا در مدرسه زندگی می‌کنند؛ هرروز سر کلاس می‌نشینند، با درس و تحصیل آشنا می‌شوند و با استاد و دانش‌آموز از نزدیک انس می‌گیرند.»

دروس کارگاهی را به صورت فشرده در آذرماه 99 برگزار خواهیم کرد

رئیس دانشگاه فرهنگیان درباره این بخش از دروس تربیت معلم گفت: «در وضعیت کرونایی، با توجه به تعطیلی مدارس طی نیمسال دوم سال تحصیلی گذشته و برقراری کلاس‌های آنلاین در دانشگاه فرهنگیان، یعنی در شرایطی که نه کلاسی در مدارس تشکیل شد و نه دانشجومعلم به دانشگاه رفت، این بخش از دروس دانشجومعلمان پاس نشده‌اند. برنامه فعلی ما این است که این دروس را به صورت فشرده در آذرماه 99 برگزار کنیم.»

خنیفر با اشاره به این موضوع که امسال بخشی از دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان به مرحله فارغ‌التحصیلی می‌رسند گفت: «عده‌ای از دانشجویان فارغ‌التحصیل می‌شوند، البته به صورت مشروط؛ یعنی بعدا، به محض ارائه دروس مورد اشاره در دانشگاه، باید این دروس را بگذرانند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار