در گفت‌وگوی پانا با نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر زنجان بررسی شد:

ارجمند: کاهش 200 دلاری نرخ اونس در بازارهای جهانی تاثیری در بازار داخلی ندارد

نرخ‌گذاری طلا در بازار داخلی مدیریت‌شده است/دستگاه پوز فروشگاه‌ها باید به سازمان امور مالیاتی متصل شود

تهران ( پانا) -  اگر چه نرخ اونس در روزهای اخیر کاهشی تا 200 دلار در هر اونس را تجربه کرده است اما بازار داخلی طلا این کاهش قیمت را چندان لمس نکرده است و درحالی که نرخ اونس یکی از مولفه‌های تاثیرگذار بر قیمت طلا در داخل کشور است این بار تاثیری بر کاهش نرخ طلا نداشته است و آنگونه که یکی از فعالان بازار طلا می‌گوید نرخ‌گذاری در بازار طلای داخلی مدیریت شده است.

کد مطلب: ۱۱۱۵۹۷۴
لینک کوتاه کپی شد
ارجمند: کاهش 200 دلاری نرخ اونس در بازارهای جهانی تاثیری در  بازار داخلی  ندارد

حسین ارجمند،‌نائب رئیس اتحادیه طلا وجواهر زنجان در گفت وگو با خبرنگار پانا در پاسخ به این پرسش که چرا بازار داخلی طلا متناسب با کاهش نرخ اونس در بازارهای جهانی پائین نیامده است، گفت: « در بازار داخلی نرخ طلا به گونه‌ای نرخ‌گذاری می‌شود که با کاهش زیادی مواجه نشود. کاهش 200 دلاری اونس در بازار جهانی قابل توجه است اما نرخ‌گذاری در این بازار به گونه‌ای است که مدیریت‌شده محسوب می‌شود و با 40 سال سابقه در این بازار نمی‌دانم که به دست چه کسانی است.»
وی افزود: « نرخ طلا از یک قاعده و فرمول منطقی پیروی می‌کند که حاصل نرخ اونس در نرخ دلار تقسیم بر 9.580 است که قیمت هر مثقال طلای آب شده را به دست می‌دهد. البته دربرخی از روزها بازار حباب منفی یا مثبت دارد که در حال حاضر حباب آن منفی است.»
ارجمند خاطرنشان کرد:‌ » حباب منفی در این بازار بدین معنی است که نرخ به گونه‌ای تعیین شده است که تاثیر کاهش قیمت را پوشش دهد.»
‌نائب رئیس اتحادیه طلا وجواهر زنجان با اشاره به کاهش قدرت صنف طلا وجواهر اظهار کرد:‌ « خرید و فروش در بازار طلا به شدت کاهش یافته است و با گزارشی میدانی هم در میان همکاران و دوستان و آشنایان می‌توان به این نتیجه دست یافت که بخش عمده‌ای از جامعه و مردم عادی اکنون توان خرید طلا را ندارند.»

کاهش تقاضای طلا با ادامه کرونا و تعطیلی عروسی‌ها و مهمانی‌ها
وی ادامه داد:‌ « وجود کرونا، تعطیلی عروسی‌ها و مهمانی‌ها هم موجب شده است تا تقاضا برای طلا به شدت کاهش داشته باشد و در این میان برخلاف آنچه برخی تصور می‌کنند گرانی طلا نه تنها به نفع طلافروشان نیست که به زیان آنها نیز هست.»
ارجمند خاطرنشان کرد:‌ « اگر طلا 2 میلیون تومان هم شود نفعی به حال طلا فروش ندارد چون طلافروشان نمی‌خواهند که از این بازار خارج شوند بلکه می‌خواهند در آن فعالیت کنند.»

دستگاه پوز فروشگاه‌ها باید به سازمان امور مالیاتی متصل شود
وی با بیان اینکه اعمال مالیات برارزش افزوده از سود و اجرت طلا نیز مقرر شده است از ابتدای سال 1400 اعمال شود، اظهار کرد:‌ « مقرر شده است اعمال مالیات برارزش افزوده صنف طلا و جواهر از اجرت و سود محاسبه شود اما جزئیات آن مشخص نیست و نمی‌دانیم قرار است با چه شرایطی اجرا شود و نیازمند‌ آئین‌نامه اجرایی دارد. دستگاه پوز فروشگاه‌ها باید به سازمان امور مالیاتی متصل شود و شفاف سازی صورت گیرد و حتی اگر یک فاکتور اعلام نشده محرز شود از کل طلا مالیات اخذ می‌شود.»
بهای هر اونس طلا در آخرین معاملات صورت گرفته در روز جمعه با ۰.۵ درصد کاهش به یک هزار و ۹۴۳ دلار و ۱۸ سنت رسید.
بر اساس این گزارش بهای فلز زرد به کمترین میزان خود از ماه مارس (دی-بهمن ۹۸) ریزش کرده است.
در بازارهای آمریکا نیز هر اونس طلا با ریزش یک درصدی روبرو شده و در سطح یک هزار و ۹۴۹ دلار و ۸۰ سنتی ایستاد.
بهای جهانی در حال حاضر در حالی با افت روبرو شده است که بهای فلز زرد در هفته گذشته رکورد بیش از ۲ هزار دلاری را شکسته و در سطح دو هزار و ۷۲ دلار و ۵۰ سنتی آرام گرفته بود.

عوامل موثر بر نرخ طلا در بازارهای جهانی
همچنین در حال حاضر افزایش جهش در میزان سوددهی اوراق خزانه داری آمریکا سبب افزایش فرصت سرمایه گذاری در بازار طلا شده است.
از ماه ژوئن (خرداد-تیر) تا کنون این اولین بار است که طلا این میزان کاهش را نشان داده است.
تحلیلگران می گویند طلا پس از ریزش حدود ۲۰۰ دلاری قیمت در هفته گذشته و تثبیت شدن در محدوده ۱۹۵۰ دلاری آماده ازسرگیری روند صعودی است. حالا سوال اینجاست قیمت این فلز ارزشمند تا کجا پیش خواهد رفت؟
تحلیلگرانی که اصلاح قیمت طلا را پیش بینی کرده بودند، می گویند بزرگترین ریزش قیمت روزانه طلا در هفت سال اخیر که هفته گذشته روی داد، برای بازار مطلوب بوده است. اورت میلمان، کارشناس فلزات ارزشمند در شرکت گینزویل کویل به کیتکونیوز گفت: از دست دادن ۱۲۰ دلار در یک روز معامله، حرکت قیمت چشمگیری بوده اما عقب نشینی به سمت مرز ۱۹۰۰ دلار برای طلا بسیار مطلوب بوده است. حمایت خوبی در این محدوده وجود دارد و به طلا اجازه می دهد در سپتامبر و در سه ماهه چهارم به رشد قیمت پایدار ادامه دهد.
دو موضوع مهمی که مورد توجه بازارها در هفته جاری خواهد بود یکی بسته مالی آمریکا است که هنوز به تصویب نرسیده و دیگری مذاکرات تجاری میان واشنگتن و پکن است که قرار است ازسرگرفته شود و ممکن است نوسانات بزرگی ایجاد کند.
دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا همچنان دموکراتها را مقصر تصویب نشدن بسته کمک مالی جدید ویروس کرونا معرفی می کند. این اظهارات یک هفته پیش از مذاکرات ناموفق با دموکراتهای کنگره مطرح شده است. سنا که در کنترل جمهوریخواهان و کنگره که در کنترل نمایندگان دموکرات است، وارد ارزیابی غیررسمی شده اند و هنوز از توافق درباره بسته مالی خبری نیست.
دانیل گالی، استراتژیست کالای شرکت "تی دی سکیوریتیز" در این باره به کیتکونیوز گفت: بسته مالی موضوع نگران کننده ای است. در حال حاضر این عامل منفی برای فضای بازار و برای طلا است.
به گفته فیلیپ استرایبل، استراتژیست ارشد بازار در بلو لاین فیوچرز، اگر توافق درباره بسته جدید حاصل شود برای دلار آمریکا منفی و برای طلا مثبت خواهد بود.
به گفته جورج گیرو، مدیرکل شرکت مدیریت دارایی آر بی سی، مذاکرات تجاری چین و آمریکا در هفته جاری برگزار می شود و معامله گران پیش از هر اقدامی مایلند اخباری در این باره دریافت کنند.
با این حال رویترز روز جمعه گزارش کرد که دیدار بازبینی توافق تجاری آمریکا و چین که قرار بود روز شنبه برگزار شود، به دلیل مسائل مربوط به برنامه ریزی دیدار عقب افتاده است.
چین تاکنون در عمل به تعهداتش برای خرید محصولات آمریکایی بسیار عقب مانده است.
به گفته هان تان، تحلیلگر بازار در اف ایکس تی ام، اگر مذاکرات بسته مالی در آمریکا یا مذاکرات تجاری آمریکا و چین روند منفی پیدا کند، زمینه را برای بازگشت طلا به بالای مرز ۲۰۰۰ دلار فراهم خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار