وزیر دفاع خبر داد؛

رونمایی دستاوردهای جدید موشکی و پهپادی با حضور رئیس‌جمهوری

تهران (پانا) - امیر سرتیپ حاتمی با بیان اینکه امروز به بلوغ فناورانه دست یافته‌ایم، گفت در حوزه‌های موشکی، دریایی و پهپادی تا پایان سال رونمایی‌هایی خواهیم داشت.

کد مطلب: ۱۱۱۵۷۰۴
لینک کوتاه کپی شد
رونمایی دستاوردهای جدید موشکی و پهپادی با حضور رئیس‌جمهوری

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، امیر سرتیپ «امیر حاتمی» وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح صبح امروز در نشست خبری به مناسبت روز صنعت دفاعی اظهار داشت: هرچه در صنعت دفاعی داریم، مرهون رهنمود‌ها و راهنمایی‌های فرمانده معظم کل قواست.

وی افزود: ما با تحولات عمیق، گسترده و سریع در منطقه و عرصه بین‌الملل مواجه هستیم؛ تحولات گسترده‌ای که با نام‌های مختلفی نام‌گذاری شده و طبق فرمایش رهبری از ویژگی سیال بودن برخوردار است.

وزیر دفاع اضافه کرد: اتفاقاتی را که در عراق و سوریه روی داد، رسانه‌های بیگانه به نحوی منعکس کردند که گویا تروریست‌ها منزه از هر خشونتی هستند. در حادثه اخیر لبنان هم توقع این است که رسانه‌ها مشکلات مردم لبنان را مطرح کنند، اما در همین فضا رسانه‌های بیگانه در پی سوء استفاده از فضای موجود هستند، این در حالی است که رسانه‌های آزاد به وظیفه اصلی رسانه‌ای خود واقف هستند.

امیر حاتمی در ادامه گفت: ما قابلیت دفاع راهبردی را با کمترین هزینه اجرا کردیم و این در حالی است که دشمنان سعی در ایحاد مانع در مسیر فعالیت‌های کشورمان دارند. ما به منافع و سرزمین کسی چشم طمع نداریم، اما در عین حال رویکردمان بازدارندگی فعال است؛ در واقع تحولات را با چشم تیزبین رصد می‌کنیم و هرجا توطئه‌ای علیه مردم کشورمان شکل بگیرد، با‌ آن برخورد می‌کنیم.

وی عنوان کرد: از ویژگی‌های صنعت دفاعی ما این است که بالای ۹۰ درصد تجهیزات مورد نیاز کشور را علی‌رغم محدودیت‌های موجود، از طریق صنعت دفاعی کشورمان تأمین کنیم.

وزیر دفاع اظهار داشت: امروز به بلوغ فناورانه دست یافته‌ایم و هر جا نیاز باشد، اعم از صنعت نفت، خودروسازی، درمان و صنایع دریایی، هوایی و ریلی کمک می‌کنیم؛ البته مراقب بخش خصوصی هم هستیم که فعالیت آن‌ها محدود نشود.

رونمایی دستاوردهای جدید موشکی و پهپادی

امیر حاتمی بیان کرد: در حوزه‌های موشکی، دریایی و پهپادی تا پایان سال رونمایی‌هایی خواهیم داشت؛ البته در این حوزه‌ها دستاورد‌هایی ر ا برای رونمایی به ریاست جمهوری اعلام کردیم تا برای رونمایی، دستاوردی را انتخاب کنند.

وی درباره تحریم تسلیحاتی ایران نیز گفت: اگر می‌خواستیم فروش یا خرید تسلیحاتی داشته باشیم، باید از شورای امنیت اجازه می‌گرفتیم و این یعنی ما تحریم نبودیم، بلکه با محدودیت مواجه بودیم؛ لذا اینکه می‌گویند «تمدید تحریم تسلیحاتی ایران»، دروغی بیش نیست؛ زیرا همان‌گونه که عنوان شد، ما با محدودیت مواجه بودیم.

وزیر دفاع در ادامه به ارتقای یگان‌های زرهی نیروهای مسلح اشاره و عنوان کرد: تانک‌های ما اغلب از نوع تانک‌های «تی ۷۲» است. در این رابطه از نظر فناوری، چون بسته‌ای را با توجه به ساخت تانک «کرار» داشتیم، بسته‌ای را به نیروهای زمینی ارتش و سپاه معرفی کردیم؛ بدین معنی که می‌توانیم تانک‌های موجود را به مانند تانک «تی ۹۰» ارتقا دهیم که مورد استقبال قرار گرفت.

هشدار وزیر دفاع به امارات و رژیم صهیونیستی

امیر حاتمی همچنین درباره توافق اخیر امارات و اسرائیل تصریح کرد: اگر آن‌ها بخواهند پای اسرائیل را به منطقه باز کنند، این موضوع موجب ایجاد ناامنی در منطقه می‌شود و چنانچه ناامنی به‌وجود آید، اثرات آن دامنگیر امارات هم خواهد شد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افزود: تلاش‌های رژیم کودک‌کش اسرائیل برای تحقق شعار نیل تا فرات، علی‌رغم همه جنایاتی که انجام می‌دهد، موفقیت‌آمیز نبوده است؛ زیرا اکنون آن‌ها به دنبال کشیدن دیوار دور مرز‌های خود هستند تا به این طریق امنیت خود را حفظ کنند.

آمادگی ایران برای کمک تسلیحاتی به لبنان

وی درباره کمک تسلیحاتی به لبنان هم گفت: مردم لبنان را دوست خود می‌دانیم؛ لذا در دوره مقاومت به آن‌ها کمک کردیم. ما پیش‌تر به آن‌ها اعلام کردیم که آمادگی تأمین تسلیحاتی آن‌ها را داریم و اکنون نیز آمادگی خود را در این زمینه اعلام می‌کنیم؛ البته این شامل همه دوستانی که مقید به ارزش‌های اسلامی و انسانی هستند، می‌شود.

امیر حاتمی در ادامه عنوان کرد: شرایطی که در عرصه بین‌المللی برای آمریکا در تصویب تمدید تحریم تسلیحاتی ایران رقم خورد، حاکی از شنیده شدن صدای شکستن استخوان‌های آن‌هاست.

وزیر دفاع در ادامه درباره اقدامات وزارت دفاع برای تقویت مرزبانی کشور هم گفت: یکی از برنامه‌های ما در وزارت دفاع، تقویت مرزبانی است و معمولاً در سال‌های اخیر یک برنامه تحویل را داشته‌ایم به نحوی که در سال ۱۳۹۷ یک رشد دو برابری در تجهیز مرزبانی ناجا داشتیم و سال‌های بعد نیز به همین شکل؛ به‌عنوان مثال یک خط اعتباری ۴۵۰ میلیارد تومانی برای تأمین تجهیزات ناجا تخصیص دادیم تا بتوانند تجهیزات خود را به روز کنند و در این‌خصوص اقدامات بسیار خوبی انجام شده است؛ البته جایگزین کردن تجهیزات زمان‌بر است و در طول سالیان صورت می‌گیرد.

پرتاب ماهواره در سال جاری با ماهواره‌بر‌های «سیمرغ» و «ذوالجناح»

وی همچنین درباره فعالیت فضایی وزارت دفاع اظهار داشت: برنامه فضایی جمهوری اسلامی ایران یک برنامه دائمی است که چند مرحله را پشت سر گذاشته است و چند مرحله را هم پیش رو دارد؛ البته برنامه ما در زمینه محموله‌های سنگین‌تری است که بالای هزار کیلوگرم خواهد بود و بر این اساس در مرحله بعدی که شامل مدار‌های بالاتر و محموله‌های سنگین‌تری است، از ماهواره‌بر‌های «سیمرغ» و «ذوالجناح» استفاده خواهیم کرد.

امیر حاتمی با بیان اینکه ماهواره‌بر سیمرغ هنوز در مرحله تحقیقاتی قرار دارد، گفت: در پرتاب بعدی اگر مشکل جدیدی ایجاد نشود، فکر می‌کنم به موفقیت برسیم. ماهواره‌بر ذوالجناح از نظر شکل و اندازه شبیه ماهواره‌بر سیمرغ اما با سوخت جامد است که می‌تواند از پرتابگر سیار پرتاب شود. امسال احتمالاً از هر دوی این ماهواره‌بر‌ها پرتاب خواهیم داشت که البته پرتاب تحقیقاتی است؛ ماهواره‌بر «قاصد» سپاه هم برای محموله‌های کوچکتر که شبیه سفیر بوده، اما متفاوت‌تر از آن است، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وزیر دفاع همچنین عنوان کرد: برای وزن‌های ۳۰۰ تا هزار کیلوگرم ماهواره‌بر «سریر» را داریم؛ البته برای مدارات بالاتر یعنی مدار ۳۶ هزار کیلومتر هم ماهواره‌برهای «سروش ۱» و «سروش ۲» و همچنین بلوک‌های انتقال مداری را خواهیم داشت که به‌موقع درباره آن‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره تکرار رزمایش‌های مرکبی که با روسیه و چین صورت گرفت، اظهار داشت: برگزاری رزمایش کار مرسوم نیرو‌های مسلح است. سال گذشته با روسیه و چین رزمایش داشتیم و این تعاملات وجود دارد؛ اما با توجه به شیوع ویروس کرونا برگزاری رزمایش‌ها تابع این شرایط و پروتکل‌های مختلف بهداشتی است؛ لذا بعد از پایان کرونا قطعاً همکاری‌ها با کشور‌های دوست ادامه خواهد داشت.

تولید واکسن کرونا توسط وزارت دفاع

امیر حاتمی درباره اقدامات وزارت دفاع برای مقابله با ویروس کرونا نیز بیان کرد: وزارت دفاع بعد از شیوع کرونا، در کنار مأموریت‌های خود به سرعت شروع به تولید مواد ضدعفونی‌کننده، ماسک و تجهیزات پزشکی کرد؛ در همین رابطه وزارت دفاع با همکاری وزارت بهداشت اقدامات بسیار خوبی در تولید واکسن داشته است به نحوی که واکسن مراحل تست حیوانی را پشت سر گذاشته و حتی یک نمونه انسانی هم تست شده که برای پیشرفت کار از سوی وزارت بهداشت پیشنهاد پیش‌خرید آن نیز مطرح شده است.

وزیر دفاع درباره اقدامات این وزارتخانه در کمک به خودروسازان هم گفت: خودروسازی یک صنعت راهبردی است؛ زیرا به تأمین نیاز‌های کشور مرتبط است. در پی آغاز تحریم‌ها و ترک کشور از سوی خودروسازان خارجی، بنا بر تصویب دولت در جا‌هایی که نیازی وجود داشته باشد و خودروسازان به ما اعلام کنند، ما آمادگی کمک به آن‌ها را داریم؛ بر این اساس حدود ۴۰ قطعه‌ای که نیاز داشتند را تأمین کردیم و یک قرارداد چهار هزار میلیارد تومانی هم با آن‌ها در این‌خصوص منعقد شده است؛ بدین‌صورت که فناوری از سوی ما ارائه می‌شود، اما تولید در بخش خصوصی صورت می‌گیرد؛ یعنی بنایی برای تولید خودرو نداریم، اما به آن‌ها در تأمین فناوری کمک می‌کنیم.

وی همچنین به بازگشایی فروشگاه اتکا در ونزوئلا اشاره و عنوان کرد: این کشور ضد استکبار و در عین حال کشوری غنی و توانمند است. هر دو کشور ایران و ونزوئلا تحریم هستند؛ پس همکاری ما طبیعی است. آن‌ها درخواست همکاری در بخش ارائه محصولات را داشتند و این کار توسط اتکا که یک نهاد عمومی است، صورت گرفت و امیدواریم این همکاری‌ها ادامه یابد.

امیر حاتمی در پاسخ به سوالی مبنی بر تحویل محصولات دفاعی به یگان‌های نیروهای مسلح بیان کرد: برخی محصولات مراحل را به سرعت طی می‌کنند، مانند جنگنده «کوثر» که خط تولید آن راه‌اندازی و تحویل داده شد که به نوعی پاسخی به یاوه‌گویی‌های دشمنان بود؛ برخی دیگر از محصولات نیز مراحل را با سرعت کمتری طی می‌کنند، اما حدود ۷۵ درصد از محصولات در خط تولید قرار گرفته‌اند و به نیرو‌ها تحویل داده خواهند شد.

رونمایی از یک موشک کروز جدید در سال آینده

وزیر دفاع در ادامه گفت: در حوزه موشک‌های کروز، حرکت کشور بسیار خوب بوده و انواع کروز دریایی، زمین به زمین، هوا به زمین، سطح به سطح و زیرسطح به سطح را داریم. در این حوزه اتفاقات بسیار خوبی افتاده است به نحوی که یکی از محصولاتی که برای رونمایی در روز صنعت دفاعی انتخاب شده، موشک کروز است که اگر انتخاب شود، در جریان قابلیت‌های آن قرار خواهید گرفت.

وی درباره موشک‌های کروز هوا به زمین هم اظهار داشت: در این حوزه اقدامات بسیار خوبی داشته‌ایم و امیدواریم تا اواسط سال آینده یک محصول جدید ارائه کنیم. نصب کروز روی جنگنده‌ها اقدام بسیار مهم و قابل توجه و یکی از برنامه‌های وزارت دفاع است.

امیر حاتمی همچنین درباره تهدیدات سایبری و اقدامات دشمن در این حوزه گفت: تهدیدات سایبری یکی از اقدامات دشمن علیه ماست؛ به همین دلیل ما هم برنامه پدافند سایبری را داریم و با برگزاری رزمایش‌های متعددی بر آمادگی خود افزوده‌ایم؛ این درحالی است که تاکنون در حوزه‌های اصلی هیچ آسیبی نداشته‌ایم.

وزیر دفاع با اشاره به شعار امسال بیان کرد: ما در برنامه‌های امسال که از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «جهش تولید» نامیده شده است، تلاش داریم تا تمام نیاز نیرو‌ها را در حوزه غیرنظامی مانند ساخت مسکن و تولید لاستیک تأمین کنیم و در این راستا برنامه ما این است که جهش تولید را محقق کنیم.

برنامه‌های وزارت دفاع برای کمک به وضعیت معیشت بازنشستگان

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار دفاع‌پرس در خصوص برنامه‌های وزارت دفاع در زمینه کمک به بهبود وضعیت معیشت بازنشستگان نیرو‌های مسلح گفت: یکی از مأموریت‌های این وزارتخانه در همین زمینه است و در این رابطه خدمات مختلفی ارائه می‌شود که یکی از آن‌ها ارائه خدمات رایگان پزشکی در مراکز درمانی نیرو‌های مسلح است که ازجمله بهترین مراکز درمانی کشور محسوب می‌شوند؛ البته چنانچه به مراکز درمانی غیر وابسته هم مراجعه کنند، هزینه کمی پرداخت می‌کنند.

امیر حاتمی افزود: در بحث حقوق این عزیزان نیز از سه سال پیش تاکنون با افزایش حقوق ۱۰۰ درصدی مواجه هستیم؛ البته علی‌رغم این‌گونه اقدامات، این عزیزان همچنان به لحاظ اقتصادی در مضیقه قرار دارند؛ به همین جهت با کمک دولت و مجلس خدمات معیشتی این عزیزان را دو برابر کردیم.

وزیر دفاع همچنین درباره جمع‌بندی فعالیت‌های پنج سال اخیر وزارت دفاع هم اظهار داشت: طی این مدت توانستیم برنامه‌های بلندپروازانه خود را انجام دهیم؛ به عنوان مثال در این مدت توانستیم خواسته و نیاز‌های نیرو‌های مسلح را به میزان بالای ۹۰ درصد تأمین کنیم، چشم‌انداز صنعت دفاعی را محقق سازیم، خزانه علم و فناوری را فراهم کردیم و به بخش‌های مختلف کشور کمک‌هایی را ارائه دهیم.

امیر حاتمی درباره امضای تفاهم‌نامه با وزارت مسکن به‌منظور ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی برای نیرو‌های مسلح و بازنشستگان نیرو‌های مسلح نیز عنوان کرد: نیرو‌های مسلح به نسبت سایر بخش‌ها سهم کمتری در حوزه مسکن دارند؛ به همین خاطر ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی که یک‌سوم نیاز نیرو‌های مسلح می‌شود را تعریف کردیم که تا پایان امسال کار ساخت تعداد قابل توجهی از این واحد‌های مسکونی آغاز می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار