واکنش‌ها به شکست مجدد آمریکا در برابر دیپلماسی فعال ایران

تهران (پانا) - رد قطعنامه ضد ایرانی آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی کشورمان در نشست شورای امنیت، واکنش‌های گسترده‌ای را به همراه داشته است که همگی بر شکست مفتضحانه ایالات متحده آمریکا و سیاست‌های این کشور در برابر دیپلماسی فعال ایران حکایت دارد.

کد مطلب: ۱۱۱۵۴۱۱
لینک کوتاه کپی شد
واکنش‌ها به شکست مجدد آمریکا در برابر دیپلماسی فعال ایران

در رای‌گیری بر روی قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، این قطعنامه دو رأی موافق یعنی آمریکا و جمهوری دومینیکن، ۱۱ رای ممتنع و دو رای مخالف چین و روسیه را به دست آورد و در نهایت تصویب نشد.

جز ایالات متحده، مقام‌های ایران، انگلیس و روسیه و فرانسه از جمله افرادی هستند که به رد قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی تهران واکنش نشان داده‌اند. پممئو، وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شد: «ما به اقدامات خود ادامه می‌‌دهیم تا اطمینان حاصل شود (ایران) آزادانه به خرید و فروش جنگ‌افزار مشغول نخواهد شد؛ آن‌چه قلب اروپا، خاورمیانه و فرای آن را تهدید می‌کند.»

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده همچنین در توییتی مدعی شد: «شورای امنیت به حکومتی که بزرگ‌ترین حامی تروریسم در جهان است اجازه داد که سلاح مرگبار خرید و فروش کند.»

مجید تخت‌روانچی، سفیر ایران در سازمان ملل متحد، در حساب کاربری خود در توئیتر تصویب‌نشدن قطعنامه را نشانه «انزوای کامل آمریکا» توصیف کرد و نوشت: «پیام شورا: نه به یکجانبه‌گرایی. آمریکا باید از این افتضاح درس بگیرد و بداند که تلاش این کشور برای «بازگرداندن فوری» تحریم‌های علیه ایران، غیرقانونی بوده و توسط جامعه بین‌المللی رد شده است. رای‌گیری امروز گواهی بر این مساله بود.»

دفتر نمایندگی انگلیس در سازمان ملل نیز به دنبال رد قطعنامه بیانیه‌ای صادر و مدعی شد نگرانی‌های خود از رفتارهای ایران در منطقه خاورمیانه را بارها تکرار کرده ‌است. انگلیس، آلمان و فرانسه، متحدان اروپایی ایالات متحده به پیش‌نویس آن کشور درباره تمدید تحریم‌های تسلیحاتی رأی ممتنع دادند. دفتر نمایندگی انگلیس در مورد دلیل رأی ممتنع خود اعلام کرد «مشخص بود که قطعنامه موفق نمی‌شود حمایت شورا را به‌دست آورد و نمی‌تواند نمایان‌گر مبنایی برای دستیابی به اجماع باشد. در نتیجه به بهبود امنیت و ثبات در منطقه یاری نمی‌رساند.»

انگلیس اعلام کرد به توافق هسته‌ای و اجرای آن پایبند است و همراه فرانسه و آلمان آماده روی آوردن به مکانیسم حل اختلاف است تا ایران به اجرای کامل برجام بازگردد. لندن همچنین اعلام کرد در بازه زمانی فعلی از بازگرداندن تحریم‌ها، که برخلاف تلاش‌ها برای حفظ برجام است، حمایت نمی‌کند.

نمایندگی روسیه در سازمان ملل هم در بیانیه‌ای نوشت قطعنامه ۲۲۳۱ مدت‌ تحریم‌ها را پنج سال در نظر گرفته بود و این مهلت قرار نبود تمدید شود. این دفتر با اشاره به پیشنهاد ولادیمیر پوتین برای نشست مجازی رهبران کشورهای ثابت شورای امنیت، به اضافه آلمان و ایران، گفت در چنین نشستی مسکو پارامترهایی را پیشنهاد می‌کند. به گفته روسیه این پیشنهادها در مسیر «تلاش‌های مشترک» و «ایجاد سازوکاری در منطقه خلیج فارس برای ایجاد امنیت و بنای اعتماد» است. روسیه و چین به قطعنامه پیشنهادی آمریکا رأی مخالف دادند.

دفتر نمایندگی فرانسه در سازمان ملل هم درباره رای این کشور به قطعنامه ضدایرانی پیشنهادی واشنگتن در شورای امنیت، اعلام کرد که این قطعنامه کمکی به اتخاذ رویکرد مناسب به شرایط ناشی از انقضای تحریم‌های تسلیحاتی ایران نمی‌کرد. دفتر نمایندگی فرانسه طی بیانیه‌ای بر پایبندی این کشور به حفظ برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تاکید کرد. فرانسه همچنین از ایران خواست کاهش تعهدات برجامی خود را لغو کند و تاکید کرد که به تلاش‌های خود برای بازگرداندن ایران به اجرای کامل تعهدات برجامی خود در چارچوب مکانسیم حل اختلاف ادامه می‌دهد.

دفتر نمایندگی دائم چین در سازمان ملل متحد در پیامی توئیتری در واکنش به شکست آمریکا در شورای امنیت، نوشت: «پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره ایران، امروز در شورای امنیت رد شد. این نتیجه بار دیگر نشان داد که یکجانبه‌گرایی مطرود است و قلدری محکوم به شکست است. هرگونه تلاشی برای ترجیح دادن منافع خود به منافع مشترک جامعه جهانی، راهی منتهی به بن‌بست است.»

سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور کشورمان نیز در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «در تاریخ 75 ساله سازمان ملل سابقه نداشته که آمریکا تا این حد منزوی باشد. برغم همه سفرها، فشارها و دوره‌گردی‌ها، آمریکا فقط توانست یک کشور کوچک را با خود همراه کند. دیشب دیپلماسی فعال ایران در کنار استحکام حقوقی برجام آمریکا را برای چندمین بار در شورای امنیت شکست داد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار