سید مومن: خانواده بنای توسعه منابع انسانی در جامعه را پایه‌ریزی می کند

تهران (پانا)-فاطمه سید مومن، معاونت پرورشی و تربیت بدنی منطقه یک در مورد روز خانواده و تکریم بازنشستگان سخن گفت.

کد مطلب: ۱۱۱۵۳۹۳
لینک کوتاه کپی شد
سید مومن: خانواده بنای توسعه منابع انسانی  در جامعه را پایه‌ریزی می کند
فاطمه سید مومن، معاونت پرورشی و تربیت بدنی منطقه یک در گفت و گو با پانا ضمن تبریک روز خانواده و تکریم بازنشستگان گفت: خانواده از نهادهای مهم اجتماعی برای انسان سازی و تربیت آدمی است و به راستی شروعی برای رسیدن به انسانیت و طی کردن پله های تعالی است و محیطی که در آن ارزش های اخلاقی و اجتماعی از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود و شرایط رشد و تعالی انسان در آن را به وجود می آید.
سید مومن در ادامه تصریح کرد: از سال 86 روز 25 ذیحجه به عنوان روز خانواده و تکریم بازنشستگان در تقویم رسمی کشور درج شده است. علت انتخاب این روز شأن نزول آیه «هل اتی» در سوره الانسان که راجع به خانواده و استحکام پایه‌های آن است، عنوان شده است. سوره هل اتی در روز 25 ذیحجه در شان اهل بیت پیامبر (ص) نازل شد که پس از سه روز روزه و انفاق افطار خود، از طرف خداوند اطعام شدند.
وی افزود: در شورای فرهنگ عمومی اتفاق نظر بر این بود که روز بازنشستگان با یک روز در تقویم رسمی کشور تلفیق شود که بهترین روز برای این منظور روز 25 ذیحجه یعنی روز خانواده بود. در دین مبین اسلام خانواده یکی از مهم‌ترین ارکان جامعه محسوب می‌شود. پایبندی به خانواده و جلوگیری از بی‌بندوباری و همچنین ارتقاء جایگاه و تحکیم بنیان خانواده، از جمله مسائلی است که به آن سفارش فراوان شده است.
معاونت پرورشی و تربیت بدنی منطقه یک در مورد نقش خانواده گفت: خانواده به عنوان کوچک‌ترین نهاد اجتماعی، آسیب پذیرترین گروه در برابر آسیب‌های اجتماعی است به طوری که اکثر مشکلات و آسیب‌ها ابتدا در خانواده‌ها بروز پیدا می‌کند و در صورت عدم پیشگیری و برخورد ناصحیح با آنها، به درون جامعه نیز رسوخ می‌کند و در این شرایط دشوار دیگر نمی‌توان به راحتی مشکلات و آسیب‌ها را کنترل کرد. بی شک با انجام فرامین دینی اسلام در مورد خانواده و درنظر گرفتن آنها می‌توان تا حد زیادی زمینه سلامت خانوادگی و سعادت و جاودانگی را برای خویش فراهم سازیم. در دین مبین اسلام خانواده یکی از مهمترین ارکان جامعه محسوب می‌شود و پایبندی به خانواده و جلوگیری از بی‌بند و باری و همچنین ارتقای جایگاه و تحکیم بنیان خانواده، از جمله مسائلی است که به آن سفارش فراوان شده است.
وی با اشاره به تجربیات گرانبهای بزرگان خانواده، اظهار کرد: خانواده، همین سرپناهی است که سرشار از عطر لبخندهای من و توست. خانواده، همین شانه‌های مهربانی است که تکیه‌گاه دلتنگی‌های ناگهانی من و توست. خانواده، آغوش گرمی است که تمام عمر، پناه لحظه‌های تنهایی است.خانواده به عنوان مهمترین نهاد اجتماعی در جامعه می‌تواند بنای توسعه منابع انسانی را پایه‌ریزی کند و تکریم این نهاد موجب استحکام این واحد اجتماعی شده است و این در حالی است که حضور بازنشستگان ؛ پدربزرگان و مادربزرگ ها به عنوان افرادی، با تجربه که سالها عمر خود را در مسیر خدمت به مردم و سازندگی کشور صرف کرده‌اند نباید فراموش شوند و باید از تجربیات گرانبهای آنان برای ساختن آینده‌ای بهتر بهره برد و جوانان را باید با سوق دادن به سوی این عزیزان به آینده کاری خود امیدوار ساخت.
سید مومن با توجه به نیاز بازنشستگان به تحرک و ورزش گفت: بسیار شنیده ایم که افراد بازنشسته چند ماهی بعد از بازنشستگی، دچار بیماری های مختلف از جمله بیماری های قلبی و مفاصل شده و برخی نیز به دلیل شدت بیماری و کوتاهی در درمان، جان خود را از دست داده اند. در کشور ما، فردی که بازنشسته می شود فکر می کند باید در خانه بنشیند، کار نمی کند، خواب آن ها زیاد شده و تحرکشان کم می شود و بعضاً بدون تحرک در پارک ها کنار هم وقت خود را می گذرانند و این بی تحرکی باعث می شود تا سستی در ساختار روحی و بدنی آنها به واسطه کهولت سن به وجود آید. این امر نهایتا مفاصل کل بدن را تحت تاثیر قرار داده و موجب دردهای مفاصل، آرتروز و آرتریت و … می شود.
تحرک کافی باعث می شود سستی پیران کمتر شود و بدنشان سلامت بماند.
وی افزود: توصیه می شود، حتما افراد سالمند تحرک داشته باشند، پیاده روی کنند، مطالعه کنند، کار فکری داشته باشند و خود را با کارهای سبک مشغول کنند در این راستا در برخی از کشورها برای دوران بازنشستگی افراد برنامه ریزی کرده اند و با دادن کمک های مالی مختص مسافرت، بازنشستگان را تشویق به رفتن به سفر می کنند. از این روست که در بین توریست های خارجی که وارد ایران می شوند تعداد زیادی سالمند دیده می شوند، در حالی که متاسفانه در ایران نشستن در پارک ها آن هم بدون حرکت در بین بازنشستگان رایج شده است.
سید مومن در ادامه با توجه به مشکل معیشت بازنشستگان گفت: عامل دیگر که باید در آن زمینه به بحث پرداخت معیشت خانواده و علی الخصوص بازنشستگانی است که همواره علی الخصوص در وضعیت کنونی رکود ناشی از بلای کرونا مورد توجه صاحب نظران بوده است.
در پایان سید مومن معاونت پرورشی وتربیت بدنی منطقه یک اظهار کرد: عملی کردن نظام هماهنگی حقوق بازنشستگان با شاغلین در راستای رفع مشکلات معیشتی این قشر ارزشمند جامعه و راه اندازی انجمنهای فعال بازنشستگان در زمینه های مختلف جهت فعالیت روحی و جسمی آنها و استفاده از تجربیات ارزنده آنها برای جوانان و راه اندازی تورهای رایگان مسافرتی مختص بازنشستگان در جهت ایجاد نشاط، امید به زندگی، تکریم و ارتقاء منزلت بازنشستگان راهکارهایی هر چند ساده ولی کاربردی جهت تکریم عملی این گروه ارزشمند در جامعه ما است که قطعا آموزش و پرورش به عنوان نهادی فعال در انسان سازی و حفظ ارزشهای جامعه میبایست پیشرو در این امر باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار