عراق در برابر اقدامات نظامی ترکیه خواستار کمک اعراب شد

تهران (پانا) - عراق در برابر عملیات نظامی ترکیه در شمال این کشور، امروز پنجشنبه خواستار کمک اعراب شد.

کد مطلب: ۱۱۱۵۲۲۳
لینک کوتاه کپی شد
عراق در برابر اقدامات نظامی ترکیه خواستار کمک اعراب شد

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه عراق با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که به دنبال کشته شدن ۲ افسر ارتش در شمال عراق بر اثر حمله پهپادی ترکیه در سه‌شنبه گذشته، وزیر امور خارجه عراق این مهم را با شماری از همتایان عرب خود مطرح کرد.

وزارت امور خارجه عراق افزود که «فواد حسین»، در تماس‌های تلفنی با «سامح شکری»، «ایمن الصفدی»، «فیصل بن فرحان» و «احمد ناصر المحمد الصباح» وزیران خارجه مصر، اردن، عربستان سعودی و کویت و نیز «احمد ابوالغیط»، دبیرکل اتحادیه عرب خواهان همکاری مشترک عربی در قبال تحرکات خطرناک امنیتی ترکیه شد.

وی همچنین خواستار موضع یکپارچه عربی مبنی بر الزام آنکارا به تکرار نکردن این رفتارها و عقب راندن نیروهایش از خاک عراق شد.

به نوشته بیانیه، کشورهای عربی با حمایت کامل از امنیت و حاکمیت بغداد و محکومیت تعرض‌های ترکیه بر ضرورت توقف فوری عملیات نظامی آنکارا در داخل خاک عراق تاکید کردند.

وزارت خارجه ترکیه امروز در بیانیه‌ای با تروریست نامیدن حزب کارگران کرد ترکیه (پ. ک.ک) مدعی مواضع دوگانه عراق در قبال تروریسم شده و اتهام‌های بغداد را علیه ترکیه بی اساس خوانده است.

در حمله پهپادی سه‌شنبه گذشته ترکیه به منطقه «سیدکان» در شمال استان اربیل چهار تن از نیروهای مرزبانی عراق از جمله ۲ افسر ارشد کشته شدند.
وزارت امور خارجه عراق این حمله را نقض حاکمیت بغداد و اقدامی خصمانه و در تضاد با قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی سازمان‌دهنده روابط میان کشورها و همچنین بر خلاف اصل حسن همجواری قلمداد کرد، اصلی که باید دلیلی برای اهتمام و تمایل ۲ کشور به انجام فعالیت امنیتی مشترک در راستای منافع دو جانبه باشد.
وزارت خارجه عراق همچنین «فاتح ییلدیز» سفیر ترکیه در بغداد را احضار و یادداشت اعتراض شدیداللحن دولت عراق را به وی تحویل داد.
«برهم صالح» رئیس جمهوری عراق نیز سه شنبه شب در بیانیه‌ای حمله پهپادی ترکیه که به کشته شدن شماری از فرماندهان و مرزبانان این کشور انجامید را محکوم و تاکید کرد که برای حل و فصل مسائل موجود در مرزهای ۲ کشور گفت و گو و مذاکره بهترین راهکار است.
ترکیه از اواخر خرداد گذشته، عملیات «پنجه ببر» را از زمین و هوا در شمال عراق علیه عناصر گروه «پ. ک.ک» آغاز کرده است.
وزارت امور خارجه عراق تاکنون در اعتراض به حملات مکرر ارتش ترکیه به خاک این کشور، چندین بار فاتح ییلدز سفیر ترکیه در بغداد را احضار کرده است.
ارتش ترکیه اعلام کرد که هدف از عملیات موسوم به پنجه ببر در شمال عراق پاکسازی این مناطق از حضور عناصر «حزب کارگران کردستان ترکیه» (پ. ک.ک) است.
با وجود اعتراض‌های گسترده بغداد و کشورهای عربی به آنکارا، عملیات ارتش ترکیه همچنان در شمال عراق ادامه دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار