آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت؛

از پایان بلاتکلیفی دانش‌آموزان کنکوری تا تغییر زمان برگزاری امتحانات شهریورماه

تهران (پانا) _ در هفته‌ای که گذشت بسیاری از خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها میزبان یکی از مدیران ارشد آموزش و پرورش بودند که طی آیین «سلام خبرنگار» از تلاشگران عرصه رسانه تقدیر کردند. دانش‌آموزان پشت کنکوری این هفته با انتشار خبر احتمال تعویق یک ماهه کنکور سراسری دوباره وارد وضعیت بلاتکلیفی شدند که البته در پایان هفته ستاد ملی کرونا با تعویق مخالفت کرد و برگزاری کنکور در پایان مردادماه قطعیت یافت. دانش‌آموزان تجدیدی نیز اخباری از زمان و نحوه برگزاری امتحانات تابستانی دریافت کردند که قرار است از اواخر مردادماه آغاز شود.

کد مطلب: ۱۱۱۵۰۵۷
لینک کوتاه کپی شد
از پایان بلاتکلیفی دانش‌آموزان کنکوری تا تغییر زمان برگزاری امتحانات شهریورماه

گزارش وزیر آموزش و پرورش درباره صندوق ذخیره فرهنگیان، برگزاری سی‌وهشتمین دوره از مسابقات فرهنگی هنری با مشارکت 6 هزار دانش‌آموز در بستر شبکه شاد، راهکار آموزش و پرورش برای دانش آموزانی که به «شاد» دسترسی ندارند و سرانجام خبر جذب ۲۵ هزار معلم حق التدریسی تا قبل از آغاز سال تحصیلی در آموزش و پرورش از مهم‌ترین اخبار این حوزه در هفته اخیر بودند.

برخی از اخبار مهم حوزه آموزش و پرورش را در زیر می‌خوانید:

روز خبرنگار و بازار داغ دیدار با خبرنگاران

وزارت آموزش و پرورش امسال به مناسبت روز خبرنگار (17 مرداد) برگزاری آیین «سلام خبرنگار» را با هدف تجلیل و تحسین از مساعی رسانه‌ای جامعه‌ی خبرنگاران اجرا کرد. حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش و همه مدیران ارشد این وزارتخانه در سراسر کشور با حضور در محل خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های ملّی و استانی، با اهدای لوح سپاس، از تلاشگران عرصه‌ خبر تقدیر کردند.

به همین مناسبت محسن حاجی میرزایی به دیدار خبرنگاران موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران رفت. خبرگزاری پانا نیز میزبان دو تن از معاونان وزیر یعنی علیرضا کاظمی (معاون پرورشی و فرهنگی) و مجتبی زینی‌وند (رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی) بود.

خبرنگاران حوزه آموزش و پرورش در رسانه‌های مختلف نیز رسم جدید وزارتخانه را تحسین و از آن استقبال کردند.

گزارش وزیر آموزش و پرورش از صندوق ذخیره فرهنگیان

این هفته وزیر آموزش و پرورش در آیین افتتاح مجتمع پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه، متعلق به صندوق ذخیره فرهنگیان، بار دیگر از توزیع ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان آورده صندوق ذخیره فرهنگیان، بین 830 هزار فرهنگی بازنشسته خبر داد.

وی با اشاره به اینکه بعد از ۲۵ سال فعالیت این صندوق، ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه ایجاد شده است، اظهار کرد: اکنون حدود ۸۰ درصد از فرهنگیان کشور عضو این صندوق هستند لذا تلاش می‌کنیم اعتماد فرهنگیان را به نهادی که متعلق به خودشان است احیا کنیم.

وی ادامه داد: ارتقای معیشت فرهنگیان و تشکیل سرمایه برای دوره بازنشستگی آنان یک تکلیف قانونی و جز مأموریت‌های مهم وزیر آموزش و پرورش است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: این پروژه یکی از هلدینگ‌های وابسته به صندوق است تا زمینه مداخله بیشتر سهامداران، شفافیت بیشتر عملکرد و اصلاح فرایند سرمایه‌گذاری و نظارت موثرتر شود. در مورد سهم دولت اخیراً ۴۴۰میلیارد تومان از سهم دولت از طریق تهاتر بدهی‌ها به صندوق واریز شده که گام بسیار مهمی برای حمایت از صندوق بوده است.

بازنشستگان در صورت امکان با صندوق تسویه نکنند

حاجی میرزایی بعد از سخنان خود در این مراسم با انتشار یک یادداشت، در مورد صندوق ذخیره فرهنگیان گزارش داد.

وی درباره وضعیت کنونی صندوق ذخیره گفت: نتیجه سرمایه‌گذاری‌های آتیه‌نگر صندوق ذخیره فرهنگیان، بسیار زودتر از موعد خود را نشان داده است. به‌طوری که این سرمایه‏‌گذاری‏‌ها باعث شده نرخ روز ارزش دارایی‏‌های مؤسسه با فاصله قابل ملاحظه‏‌ای نسبت به تورم افزایش یابد. بر این اساس، سودآوری ۲۸۰ میلیارد تومانی صندوق در سال ۱۳۹۶ به ۱۱۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۸ رسید و پیش‌بینی آن برای سال مالی ۱۳۹۹ (منتهی به 31 شهریور 99) حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان است. البته همه اینها ابتدای روند رشد سودآوری صندوق ذخیره فرهنگیان است زیرا مدیران این صندوق چشم‌انداز سودآوری پنج هزار میلیارد تومانی برای سال ۱۴۰۲ را در سال گذشته ترسیم کرده‌اند.

برگزاری امتحانات شهریورماه دانش‌آموزان در مرداد

به گفته خسرو ساکی، رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش، با توجه به اینکه در شرایط کنکوری بناست سال تحصیلی از ۱۵ شهریور ماه برگزار شود، امسال امتحانات از ۲۲ مرداد ماه تا ۱۳ شهریورماه با رعایت تمامی پروتکل‌های ابلاغی وزارت بهداشت برگزار خواهد شد.

امتحانات دانش‌آموزان پایه‌های هفتم، هشتم، دهم و یازدهم که در امتحانات خردادماه حدنصاب قبولی کسب نکرده یا غیبت موجه داشتند همانند خردادماه با مسئولیت معلم و مدیر مدرسه به شکل غیرحضوری برگزار خواهد شد. یعنی معلم و شورای مدرسه و ... می‌توانند تصمیم بگیرند از شیوه‌های مختلف آزمون‌های آنلاین و کارگروهی و خلاصه نویسی، پروژه‌های فردی و گروهی و ... به انتخاب خودشان امتحانات برگزار کنند.

امتحانات نهم به صورت حضوری برگزار می‌شود و مدل امتحانات هم اینطور است که هر مدرسه خودش سوالات را طرح کرده و آزمون را برگزار می‌کند.

امتحانات پایه دوازدهم، سوم و پیش دانشگاهی هم به صورت حضوری و با برنامه‌ای در سراسر کشور برگزار می‌شود. در برگزاری تمامی آزمون‌ها رعایت پروتکل‌ها مد نظر نظر است و شیوه طراحی سوالات مانند امتحانات خرداد ماه است.

دانش آموزان پایه دوازدهم در این نوبت نیز به سؤالاتی پاسخ می‌دهند که در دو بخش طراحی ‌شده است، بخش اول از ۸۰ درصد تدریس حضوری، ۱۶ نمره سؤال طراحی‌شده که پاسخگویی به آن‌ها الزامی است و ۲۰ درصد هم مربوط به سوالات بخش حضوری و غیرحضوری است که دانش آموزان به دلخواه می‌توانند به آن پاسخ دهند.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش درباره برگزاری امتحانات جهش تحصیلی نیز گفت: امتحانات جهش تحصیلی برابر ضوابط برگزار خواهد شد و متقاضیان باید به واحد آموزشی محل تحصیل مراجعه و ثبت‌نام کنند. این آزمون‌ها نیز از سوی خود آموزشگاه و به شکل حضوری برگزار می‌شود.

برگزاری سی‌وهشتمین دوره از مسابقات فرهنگی هنری با مشارکت 6 هزار دانش‌آموز در بستر شبکه شاد

علی رمضانی مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی از آغاز سی‌وهشتمین دوره مسابقات فرهنگی هنری دانش آموزان خبر داد و اظهار کرد: این دوره از مسابقات با توجه با شرایط کرونایی در فضای مجازی و در بستر شاد و با شرکت بیش از 6000 دانش‌آموز دختر و پسر از 20 تا 26 مردادماه برگزار می‌شود.

وی از شروع این رقابت‌ها و به میزبانی شهرستان‌های تهران خبر داد و افزود: در سال تحصیلی جاری بیش از 7 میلیون و660 هزار نفر رشته در مرحله آموزشگاهی این مسابقات مشارکت داشتند و در ادامه مرحله منطقه و استانی برگزار و درنهایت دانش‌آموزان برگزیده به مرحله کشوری این مسابقات راه یافتند.

راهکار آموزش و پرورش برای دانش‌آموزانی که به «شاد» دسترسی ندارند

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، درباره نحوه آموزش به دانش‌آموزانی که دسترسی به «شبکه شاد» ندارند، اظهار کرد: اطمینان می‌دهیم در سال تحصیلی جدید اگر دانش‌آموزی به شبکه شاد دسترسی داشت از این طریق و اگر نداشت هم به طرق دیگر آموزش را به او ارائه خواهیم داد.

وی تأکید کرد: آموزش‌ها در سال تحصیلی جدید به صورت حضوری، از طریق تلویزیون و از طریق بسته‌های آموزشی به دانش‌آموزان خواهد بود.

حاجی میرزایی درباره سه میلیون دانش‌آموزی که امکان دسترسی به شاد ندارند، گفت: تلاش داریم با تفاهم با نهادهای خیریه امکاناتی برای دانش‌آموزانی که به شاد دسترسی ندارند، ارائه کنیم.

۲۵ هزار نفر از معلمان حق التدریسی تا قبل از آغاز سال تحصیلی جذب آموزش و پرورش می‌شوند

محمد حسن آصفری نماینده مردم اراک در مجلس به نقل از وزیر آموزش و پرورش خبر از جذب ۲۵ هزار نفر از معلمان حق التدریسی، پیش دبستانی و نهضت سواد آموزی در آموزش و پرورش تا قبل از شروع سال تحصیلی داد.

وی با اشاره به جلسه این هفته کمیسیون آموزش مجلس با حضور وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: بر اساس گفته آقای وزیر تا شروع سال تحصیلی ۲۵ هزار نفر از معلمین حق التدریسی جذب آموزش و پرورش خواهند شد و ۲۷ هزار نفر دیگر نیز از معلمانی که مشمول ماده ۲۸ قانون می‌شوند را جذب شده و به دانشگاه فرهنگیان رفته و آموزش‌های لازم را دیده تا جذب آموزش و پرورش شوند.

نماینده مردم اراک در مجلس تصریح کرد: آقای وزیر قول دادند تا پایان برنامه ششم ۵۰ هزار نفر دیگر از معلمان باقی مانده حق التدریسی، پیش دبستانی و نهضتی‌ها را در آموزش و پرورش جذب کنند تا امنیت شغلی برای معلمان ایجاد شود.

پیشنهاد تعویق یک ماهه کنکور سراسری به ستاد ملی مقابله با کرونا

بعد از اعلام خبر برگزاری کنکور سراسری در زمان مقرر، سعید نمکی وزیر بهداشت این هفته طی نوشته‌ای در صفحه اینستاگرام مخالفت خود را با برگزاری کنکور ابراز کرد و نوشت: به مسولان برگزاری کنکور اعلام کردم اگر واقعا نمی‌توانید این دستورالعمل‌ها را به درستی اعمال کنید با برگزاری کنکور در این تاریخ مخالفم و تاکید می‌کنم که کنکور را به زمانی موکول کنید که بتوانید از لحاظ فضا و امکانات تمام ضوابط و دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت بهداشت را فراهم کنید. پیشنهاد وزارت علوم تعویق یک ماهه برگزاری کنکور سراسری بود که قرار شد در ستاد ملی کرونا مطرح شود.

ستاد کرونا با تغییر تاریخ آزمون سراسری مخالفت کرد؛ برگزاری کنکور در موعد مقرر قبلی

روز سه شنبه موضوع تعیین تکلیف زمان برگزاری کنکور سراسری در ستاد ملی مدیریت کرونا مطرح شد و بر اساس بیانیه مشترک "وزرای علوم، تحقیقات و فناوری" و "بهداشت، درمان و آموزش پزشکی"، اعضای ستاد با هر گونه تغییر در زمان برگزاری کنکور سراسری مخالفت کردند.

سازمان سنجش آموزش کشور نیز با صدور اطلاعیه تکمیلی اعلام کرد که فرایند توزیع کارت ورود به جلسه از سه شنبه ۲۸ مرداد آغاز و تا چهارشنبه ۲۹ مرداد در سایت این سازمان به نشانی اینترنتی www.sanjesh.org ادامه دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار