بررسی سرطان بدخیم پوست با کمک یک مولکول در ادرار!

تهران (پانا) - پژوهشگران اسلواکی در بررسی جدیدی دریافتند که می‌توان با کمک یکی از مولکول‌های ادرار، به بررسی غیرتهاجمی یک سرطان بدخیم پوستی پرداخت.

کد مطلب: ۱۱۱۵۰۲۰
لینک کوتاه کپی شد
بررسی سرطان بدخیم پوست با کمک یک مولکول در ادرار!

به گزارش ایسنا و به نقل از ساینس‌دیلی، شاید به زودی بتوان برای پی بردن به واکنش سرطان نسبت به درمان، به جای جراحی‌های دردناک از یک مولکول ادرار استفاده کرد. پژوهشگران "دانشگاه پاول جوزف شافاریک "(upjs) اسلواکی، نوعی مولکول فلورسنت را در ادرار شناسایی کرده‌اند که امکان تشخیص افراد مبتلا به ملانومای بدخیم را فراهم می‌کند.

پیگیری پیشروی سرطان، موضوع بسیار مهمی است زیرا به پزشکان امکان می‌دهد تا بدانند که آیا بیمار نسبت به درمان واکنش نشان می‌دهد یا خیر. بیماران مبتلا به ملانومای بدخیم، در حال حاضر باید بافت‌برداری‌های تهاجمی را تحمل کنند تا پیشروی سرطان آنها مشخص و ردیابی شود اما در این روش جدید، پزشکان فقط از بیمار می‌خواهند تا نمونه ادرار خود را ارائه دهند و سپس‌ مولکول فلورسنت، پیشروی بیماری را به سرعت و با هزینه کم نشان می‌دهد.

نیاز به این روش واقعا قابل توجه است زیرا بررسی و درمان ملانومای بدخیم، چالش‌های بسیاری را به همراه دارد. این نوع از سرطان پوست، بسیار تهاجمی است و به سرعت به قسمت‌های دیگر بدن هم می‌رسد؛ در نتیجه بررسی پیشروی آن اهمیت زیادی دارد. روش‌های کنونی، بیمار را تحت جراحی‌های تهاجمی قرار می‌دهند تا نمونه‌ای از بافت مورد نظر برداشته شود و سپس پژوهشگران در آزمایشگاه، به بررسی آن بپردازند. این روش علاوه بر تهاجمی بودن، به زمان و هزینه زیادی نیاز دارد. همه این عوامل موجب می‌شوند که بیمار به خاطر ترس، برای تشخیص بیماری اقدام نکند.

"ایوانا شپاکوا"(Ivana Špaková)، سرپرست این پژوهش گفت: نتایج بررسی‌های ما نشان می‌دهند که ما می‌توانیم از بررسی مولکول ادرار، به عنوان یک روش غیرتهاجمی برای ارزیابی پیشروی ملانوما و واکنش آن نسبت به درمان استفاده کنیم.

این پژوهش، در مجله "Open Chemistry Journal" به چاپ رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار