مدیرکل سرمایه گذاری استانداری گیلان :

کرونا 3 هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به مشاغل گیلان خسارت وارد کرد

رشت (پانا) - مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری گیلان اعلام کرد برآوردهای اولیه دستگاههای اجرایی از خسارت های مستقیم به این حوزه ها بالغ بر سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام شده است.

کد مطلب: ۱۱۱۴۸۷۳
لینک کوتاه کپی شد
کرونا 3 هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به مشاغل گیلان خسارت وارد کرد

به گزارش ندای گیلان، مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری گیلان با بیان اینکه بالغ بر یک صد رسته شغلی با شیوع ویروس کرونا در گیلان به صورت مستقیم آسیب دید، گفت: برآوردهای اولیه دستگاههای اجرایی از خسارت های مستقیم به این حوزه ها بالغ بر سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام شده است.

یونس رنجکش سه شنبه شب در پایان بازدید از یک شرکت تولیدی ریسندگی و بافندگی در زمینه تولید حوله و ماسک در شهر صنعتی رشت افزود: با توجه به پیوستگی مشاغل، ارزیابی ها نشان می دهد که این خسارت ها که عموما در ماههای اسفند و فروردین بوده بیش از چهار تا پنج برابر این رقم است.

وی با بیان اینکه کسب و کارها امروز شرایط شکننده‌ای دارند، گفت: برای جبران خسارات و رونق کسب و کارها ۱۴ رسته در ردیف دریافت تسهیلات قرار گرفتند که باید برای سایر رسته ها نیز اقداماتی انجام شود.
وی اظهار کرد: با وجود تمامی حمایت هایی که دولت برای جبران بخشی از خسارات و رونق و فعالیت کسب و کارها انجام داده است، اما هنوز این تسهیلات در مرحله پرداخت توسط بانک ها با مشکل روبرو است که باید برای برون رفت از این شرایط با اصلاح ساختارهای موجود، تسهیلاتی را که دولت برای حمایت از رسته های شغلی آسیب دیده از کرونا در نظر گرفته بانکها روان تر پرداخت کنند.
وی با اشاره به اینکه یک هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان تسهیلات برای مشکلات ناشی از کرونا به استان اختصاص یافته است، گفت: تاکنون رقم صنوف ثبت نام کننده در سامانه مربوطه، فقط رقمی معادل ۳۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ است که آن هم تاکنون کمتر از ۲۰ تا ۳۰ درصد از افراد ثبت نام شده مبلغ تسهیلات را دریافت کرده اند.
وی با اشاره به تسهیلاتی که دولت برای دریافت این وام برای آسیب دیدگان ناشی از کرونا قائل شده است، گفت: حتی تا مبلغ ۱۶ میلیون تومان تسهیلات ضامن نمی خواهد و با یک سفته می‌توان این تسهیلات را دریافت کرد، اما متاسفانه بعضی بانک ها با رفتارهای سلیقه‌ای در پرداخت این تسهیلات با وجود شفاف بودن دستورالعمل بانک مرکزی مشکل ایجاد می کنند.
رنجکش با بیان اینکه اراده پرداخت در مدیران بانک‌های استان وجود دارد، افزود: اما در شعب بانک ها با رفتارهای سلیقه‌ای روبرو هستیم در حالی که دیدگاه ها باید تسهیل گرانه باشد.
وی خاطرنشان کرد: اگر دولت تصمیم گرفته تسهیلات حمایتی برای متضرران کرونا پرداخت کند امروز دستورالعمل‌های سابق ملاک نیست و باید بانک‌ها از ایجاد اشکال و پیچ و خم در مسیر کار خودداری کنند و رفتارهای تسهیل گرانه را با توجه به دستورالعمل های ابلاغی افزایش دهند.

وی نامگذاری امسال به عنوان جهش تولید را بیانگر عزم جدی برای برون رفت از مشکلات خواند و گفت: کشور امروز با چالش های جدی تحریم و شیوع بیماری کرونا روبرو است و کسب و کارها در شرایط شکننده ای قرار دارند و با مشکلات مختلفی روبرو هستند که باید با فهم مشترک و درک درست از واقعیت ها با رفتارهای تسهیل گرانه مشکلات را برطرف کرد.
وی گفت: در حال حاضر بسیاری از کسب و کارهای ما تعطیل و آسیب پذیری آنها شدید است؛ از این رو، باید با نگاه همه گیرانه و تسهیل گرانه، حمایت هایی را که برای آنها در نظر گرفته شد به سرانجام رساند. مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری گیلان با تاکید بر اینکه سیاست های کلان دولت حمایت از واحدهای تولیدی و خروج آنها از رکود و احیای واحدهای راکد است، گفت: در استان گیلان تمام تلاش مجموعه استانداری رفع موانع تولید و اشتغال است.
وی افزود: بسیاری از شرکت های تولیدی در استان برندهایی با قابلیت صادرات دارند اما برای بسیاری از مردم این برندها شناخته شده نیست.
وی یکی از مهمترین رسالت‌های رسانه‌ها را برجسته سازی این تولیدات دانست و اظهار کرد: باید اهتمام داشته باشیم تا با توجه به تلاش هایی که در حوزه اقتصادی انجام می شود، بتوانیم شرایط بهتری را فراهم کنیم و در جهت رونق تولید گام‌های موثری برداریم و افکار عمومی را متوجه ظرفیت های داخلی کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار