رخشانی‌مهر در گفت‌وگوی تلفنی با شبکه خبر؛

جزئیات سامانه مهر مدرسه تشریح شد

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور درباره جزئیات طرح آجر به آجر و سامانه مهر مدرسه توضیحاتی داد.

کد مطلب: ۱۱۱۴۲۹۹
لینک کوتاه کپی شد
جزئیات سامانه مهر مدرسه تشریح شد

مهراله رخشانی‌مهر در ارتباط تلفنی با شبکه خبر درباره جزئیات طرح آجر به آجر اظهار کرد که خیرین مدرسه‌ساز سال‌هاست که در مدرسه سازی فعال هستند و خدمات زیادی از جمله ۱۳۰ هزار کلاس درس ساخته و تجهیز کرده‌اند، با این حال تعداد خیرین که در امر در مدرسه‌سازی مشارکت کردند ۳۰ هزار نفر بوده است، با اینکه کشور ما بیش از این ظرفیت دارد.

وی ادامه داد که موضوع کار خیز، ایثار و وقف از گذشته در فرهنگ ایران و اسلامی بوده است، وظیفه ما در سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور این است که سنت حسنه را ترویج و مردم را به کار خیر تشویق کنیم.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با بیان اینکه طرح آجر به آجر امکان مشارکت مردم با هر میزان تمکن مالی را فراهم می‌کند خاطرنشان کرد که در این طرح هر فرد با هر رقمی امکان مشارکت در مدرسه سازی را دارد، این مبلغ می‌تواند حتی از هزار تومان باشد. خیرینی که تمکن مالی بالایی دارند، با رقم‌های بالاتری در این طرح مشارکت می‌کنند، با این حال هستند افرادی که هر هفته با ۱۰ هزار تومان در مدرسه‌سازی مشارکت می‌کنند.

وی بیان کرد که طرح آجر به آجر در ابتدا باید به تایید شورای عالی آموزش و پرورش می‌رسید که خوشبختانه این اقدام صورت گرفت. این طرح جز یکی از ارکان سند تحول و زیر نظام فضا و تجهیزات است. از طرفی آموزش و پرورش و سازمان نوسازی مدارس کشور در تلاش است تا سند تحول بنیادین اجرا شود، در همین راستا تحول در مشارکت مردم در مدرسه‌سازی یکی از اصل‌های ابن زیر نظام است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به جزئیات سامانه مهر مدرسه گفت که برای تسهیل مشارکت مردم در مدرسه‌سازی، سامانه مهر مدرسه تاسیس شده است، در این سامانه استان، شهر و مدارس که نیازمند حمایت هستند، اعلام شده است، خیرین با مراجعه به این سامانه می‌توانند مدرسه مورد نظر را انتخاب و پس از ارتباط با درگاه، مبلغ مورد نظر خود را پرداخت کنند. خیرین می‌توانند در اهدای تجهیزات یا مصالح ساختمانی نیز مشارکت داشته باشند.

به گفته وی بر اساس آخرین آمار، ۲۱۰ میلیون تومان در مدرسه سازی از طریق این سامانه جمع‌آوری شده است. در این طرح دنبال جمع کردن کمک‌های خرد مردم هستیم و به دنبال اعداد ارقام درشت ‌و ساخت یک مدرسه نیستیم، بلکه به دنبال بالا بردن تعداد خیرینی هستیم که می‌خواهند در مدرسه‌سازی یا تامین تجهیزات مشارکت کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت که سرانه فضای آموزشی در ۵ استان کشور شامل استان البرز، سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، تهران و گیلان از لحاظ سرانه فضای آموزشی زیر خط میانگین قرار دارد.

رخشانی‌مهر با اشاره به جزئیات اجرای طرح آجر به آجر در استان‌ها گفت که این طرح در همه استان‌های کشور در ادارات و مناطق اجرا شده و پویش‌های متعددی برای این امر طراحی شده است. استان‌های خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، هرمزگان، کرمان، اصفهان و تهران در این امر پیشرو هستند. طرح آجر به آجر طرح بزرگی است، انشالله به مرور زمان آثار این طرح در آموزش و پرورش کشور نمایان خواهد شد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در زمینه روند شناسایی مدارس در طرح آجر به آجر گفت که در سامانه مهر مدرسه این امکان وجود دارد که روسای آموزش و پرورش و مدیران مدارس تجهیزات مورد نیاز مدارس را بارگذاری کنند، نیازها از سوی اولیا و مدیران در سامانه بارگذاری سپس از سوی رئیس نوسازی استان تایید و در سامانه نشان داده می‌‌شود. هر کسی که تمایل داشته باشد مدرسه مورد نظر را انتخاب و بنا بر تمایل خود تجهیزات یا کمک مالی به مدرسه اهدا می‌کند.

وی ادامه داد که همه‌ ما به مدارسی که در آن تحصیل‌ کرده‌ایم، علاقه‌مندیم. در همین راستا علاقه داریم خدماتی را به این مدارس ارائه دهیم، در سامانه مهر مدرسه این امکان وجود دارد که افراد آخرین وضعیت مدرسه محل تحصیل افراد با عکس و فیلم مشاهده و در تجهیز آن مشارکت داشته باشند.

رخشانی مهر با اشاره به سرانه فضاهای آموزشی در کشور گفت که ۵.۲ متر مربع به ازای هر دانش‌آموز فضای آموزشی در اختیار داریم، استان البرز، سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، تهران و گیلان از لحاظ سرانه فضای آموزشی زیر خط میانگین قرار دارند، در این راستا تلاش می‌کنیم فضای آموزشی در این استان‌‌ها را به استاندارد برسانیم. سامانه مهر مدرسه با اولویت فضای آموزشی زیر خط میانگین مدارس را معرفی می‌کند.

وی‌ در پایان خاطرنشان کردکه برای سال جاری ۱۴ هزار کلاس درس را آماده کردیم که در طی سال بخشی در مهرماه و بخشی در دهه فجر تحویل خواهیم داد. سازمان نوسازی سال گذشته ۱۴‌هزار کلاس درس به ادارات استان‌ها تحویل داده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار