تورج اصلانی: سعی کردم قصه‌ بگویم تا اینکه درگیر فرم و محتوا باشم

تهران (پانا) - تورج اصلانی با اشاره به داستان فیلم «حمال طلا» گفت وقتی‌که در کشوری مثل ایران زندگی می‌کنید هیچ چیزی‌ قابل پیش‌بینی نیست، هر چقدر هم که باهوش باشید از اتفاقات اجتماعی رکب می‌خورید، به خصوص در مسائل اقتصادی افرادی در ایران یک شبه میلیاردر می‌شوند و یک شبه سقوط می‌کنند و این موضوع دستمایه ساخت این فیلم شد.

کد مطلب: ۱۱۱۳۹۹۰
لینک کوتاه کپی شد
تورج اصلانی: سعی کردم قصه‌ بگویم تا اینکه درگیر فرم و محتوا باشم

فیلم سینمایی «حمال طلا » از امروز در پلتفرم‌های اکران آنلاین فیلم‌های سینمایی به نمایش در می‌آید، این فیلم دومین ساخته تورج اصلانی فیلمبردار شناخته شده ایرانی است که پس از حضور در جشنواره سی و هفتم فجر فرصت اکران بر پرده نقره‌ای را نیافت و کارش را در فضای مجازی دنبال می‌کند.
تورج اصلانی در گفتوگو با پانا با اشاره به ساخت دومین فیلم بلندش درباره چگونگی ورودش به عرصه کارگردانی اشاره کردو گفت: «ورود من به کارگردانی و علاقه‌ام به ساخت فیلم‌های داستانی برای این است که به گفتن قصه‌های اجتماعی علاقه دارم. این فیلم نیز اجتماعی است و تب و تاب موقعیت‌های نابسامان اقتصادی را بیان می‌کند تا مخاطب به محیط پیرامونش دقت بیشتری داشته باشد.»
اصلانی در مورد ساخت فیلم سینمایی «حمال طلا» گفت: «این فیلم، دومین اثر سینمایی من به عنوان کارگردان است. بدون شک، بین مدیرفیلمبرداری و کارگردانی تفاوت‌هایی وجود دارد. مدیرفیلمبرداری شعل من است و کارگردانی برای من گفت‌وگو و دیالوگ است و حرف‌هایی دارم که در مقام کارگردان باید آن را با اثرم بیان کنم.»
وی با اشاره به این مطلب که در این فیلم سعی کرده‌ام بخشی از آسیب‌های اجتماعی قشر ضعیف جامعه را نشان دهم تصریح کرد: «در این فیلم به زندگی کارگران پرداختم، چون واقعاً زندگی خیلی سختی دارند. می‌خواستم بوی کثافتی که در فیلم وجود دارد؛ در سالن سینما هم احساس شود و تماشاگر آن را استنشاق کند.»
تورج اصلانی در ادامه درباره داستان این فیلم گفت: «داستان «حمال طلا» درباره رضا کیفی است که شغل وی حمل طلا از کارگاه‌های جواهرسازی به جواهرفروشی‌هاست. او طلا را در کیفش می‌گذارد و به کمر می‌بندد برای همین به کیفی مشهور است. روزی در زمان جابه‌جایی جواهرات بخشی از آن‌ها سرقت می‌شوند و اتفاقات بدی پس از این اتفاق برای او می افتد.».
وی ادامه داد: «این قصه بسیار باورپذیر و فضای قصه رئالیسم است برای تمام بخش‌ها در کارگاه کار شده است و مراحل فیلمبرداری بسیار اصولی هستند. دوست داشتم یک قصه را بیان کنم تا اینکه دنیای فرم و محتوا را تجربه کنم.».
کارگردان فیلم حمال طلا در ادامه سخنان خود با اشاره به تجربه کارگردانی دومین فیلم بلند داستانی خود گفت: «بازیگران یا عوامل هرکدام تجربیاتی دارند اما من قصه‌ای نوشتم و همه آدم‌هایی که چه جلوی دوربین و چه پشت آن هستند در خدمت قصه بوده‌اند و برای ساخته‌شدن فیلمنامه تلاش می‌کردند.»
اصلانی در جواب سؤال دیگری در مورد روند داستان فیلم سینمایی «حمال طلا» گفت: «وقتی‌که در کشوری مثل ایران زندگی می‌کنید هیچ چیزی‌ قابل پیش‌بینی نیست، هر چقدر هم که باهوش باشید از اتفاقات اجتماعی رکب می‌خورید، بخصوص در مسائل اقتصادی افرادی در ایران یک شبه میلیاردر می‌شوند و یک شبه سقوط می‌کنند و این واقعیت این روزهای ایران است. با همه هوش و ذکاوتی که داریم، فردا را نمی‌توان در ایران، پیش‌بینی کرد.»
این کارگردان در ادامه با اشاره به چگونگی انتخاب بازیگران این فیلم اظهار کرد: «به‌ نظر من نقش در سینما حرف اول را می‌زند بازیگران هم به دو دسته برند و خورند تقسیم می‌شوند. برند به بازیگران فیلم‌های تجاری می‌گویند که هدفشان کسب درآمد است، گاهی برندها به نقش‌ها نزدیک هستند و دلیل خوب شدن آن فیلم‌ها همین می‌شود اما بازیگران خورند بازیگرانی هستند که به نقش بخورند و من برای «حمال طلا» دنبال همچین بازیگرانی می‌گشتم.»..
وی افزود: «زمانی که بازیگران خورند معروف باشند به نفع فیلم می‌شود و اگر نباشند باز هم از آن‌ها استفاد می‌کنم. سعی کردم ترکیبی از بازیگران شناخته شده و کمتر دیده شده را جلوی دوربین ببرم و حتی بازیگران جدید و خوب را به سینمای ایران معرفی کنم».

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار