در برنامه مدرسه تابستانی شبکه آموزش؛

مسیب‌زاده: هدف از برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز، انس معنوی دانش‌آموزان با قرآن کریم است

تهران (پانا) - مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با حضور در برنامه مدرسه تابستانی ایران شبکه آموزش سیمای جمهوری اسلامی به تشریح نحوه برگزاری سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان کشور پرداخت‌.

کد مطلب: ۱۱۱۳۸۹۹
لینک کوتاه کپی شد
مسیب‌زاده: هدف از برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز، انس  معنوی دانش‌آموزان با قرآن کریم است

محمدرضا مسیب زاده مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در این برنامه در سخنانی با گرامی‌داشت عید سعید غدیر خم اظهار کرد: سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان کشور با برخورداری از سابقه طولانی به عنوان تنها مسابقه دانش‌آموزی در این زمینه با همکاری ستاد عالی مسابقات سازمان اوقاف در دو بخش آوایی (قرائت و حفظ قرآن کریم، مداحی و اذان) و پژوهشی (تفسیر قرآن کریم، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و نماز) برگزار می‌‌شود.

وی در ادامه افزود: با توجه به قرار گرفتن کشور در شرایط کرونا و تأکید وزیر آموزش و پرورش و شورای معاونان مبنی بر تعطیل نشدن برنامه‌های دانش‌آموزی، شیوه‌های اجرایی فعالیت‌ها عوض شد و مسابقات قرآن، عترت و نماز در تمامی پایه‌ها از دوره ابتدایی تا دوره دوم متوسطه و در پنج مرحله مدرسه، منطقه، استان، کشوری و دو سالانه بین‌المللی اجرایی شد که مرحله مدرسه در آذرماه و مرحله منطقه‌ای نیز بهمن 99 در شرایط سفید برگزار شد و مراحل استانی و کشوری به روش مجازی و مرحله بین‌المللی نیز سال آینده در صورت مساعد بودن شرایط برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: هدف از برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز، انس معنوی دانش‌آموزان با قرآن کریم و ایجاد رقابت و رفاقت ارزشمند و ایجاد انگیزه سازنده و در مجموع تربیت قرآنی عزیزان ما است.

مسیب‌زاده تأکید کرد: با راه‌اندازی شبکه شاد و ظرفیت خوب این بستر، مسابقات در دو استان اجرا می‌‌شود که دبیرخانه مسابقات پژوهشی در خراسان رضوی و تا روز یکشنبه نوزدهم مرداد 99 به پایان خواهد رسید و دبیرخانه مسابقات غیرحضوری نیز به میزبانی شهرستان‌های استان تهران در حال برگزاری است.

وی در ارتباط با نحوه مرحله کشوری مسابقات گفت: در دو سالن غیرحضوری ابتدا تست‌های صدا و تصویر و انتخاب قرعه شرکت‌کنندگان انجام شد و در استودیو دوم یا سالن اصلی برگزیدگان در خانه یا هر محل دیگر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در حضور 160داور به رقابت می‌پردازند.

مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش اذعان کرد: منتخبان ما از ابتدا با در اختیار داشتن دستور‌العمل برگزاری مسابقات به صورت کتاب مستند ندای رحمت با نحوه داوری‌ها و فرم‌های ارزیابی آشنا می‌شوند و در نهایت از هر رشته پنج نفر و در هر پایه 5 نفر انتخاب شده و 2500نفر منتخبان در دو بخش آوایی و پژوهشی که البته دوره ابتدایی مرحله کشوری ندارند و دوره‌های اول و دوم متوسطه که مرحله کشوری را در برنامه خود دارند، هدیه متبرک آستان قدس رضوی و هدیه نقدی به همراه لوح سپاس را که به صورت پستی برای آنان در حال ارسال است را دریافت خواهند کرد.

مسیب‌زاده اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی دوازده سال پیش بر استفاده سلامت از فضای مجازی و اهمیت آن تأکید کردند و اکنون ما با قرار گرفتن در موقعیت کرونا ویروس و تبدیل تهدید به فرصت در حال کسب تجربیات برگزاری مسابقات و حضور دانش‌آموزان و فرهنگیان با استعداد در شبکه شاد و فضای مجازی هستیم.

وی بیان کرد: حضور بیش از 7 و نیم میلیون دانش‌آموز از 15 میلیون دانش‌آموز در مرحله اول مسابقات قرآن، عترت و نماز در آموزشگاه نشان از اهمیت برگزاری مسابقات دارد. ما هیچ استانی را مکلف به برگزاری مسابقات نکردیم ولی به لطف خداوند متعال تمامی استان‌ها در مسابقات حضور دارند و در کنار مسابقات دانش‌آموزی و در اواخر مرداد نیز مسابقات فرهنگیان را برگزار خواهیم کرد.

به گزارش پانا مسیب‌‌زاده در این برنامه گفت: در راستای شناسایی نخبگان و استعدادهای مسابقات قرآن، عترت و نماز نیز برنامه ما به این صورت است که در 750دارالقرآن سراسر کشور افراد می‌توانند تا مرحله مدرسی قرآن نیز پیشرفت کنند.

وی خاطرنشان کرد: مسابقات و فعالیت‌های گوناگون در وزارت آموزش و پرورش برگزار می‌شود، اما دانش‌آموزان قرآنی ما از پاکی و معصومیت خاص کتاب الهی برخوردارند.

وی افزود: در کنار برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز برنامه‌های دیگری نیز از جمله طرح‌های توانمندسازی نیروها، مصباح‌الهدی، هیات مذهبی و فعالیت‌های متنوع با حمایت خوب وزیر آموزش و پرورش، معاونت پرورشی و فرهنگی و اداره کل قرآن، عترت و نماز و فرهنگیان و دانش‌آموزان در حال اجرا است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار