مقام آمریکایی: از هوک خواسته شد استعفا کند تا مقصر شکست استراتژی علیه ایران شود

تهران (پانا) - یک مقام ارشد سابق دولت آمریکا اذعان کرد از نماینده ویژه دولت این کشور در امور ایران خواسته شده استعفا کند تا مسئولیت شکست استراتژی این کشور علیه ایران بر گردن او بیفتد.

کد مطلب: ۱۱۱۳۷۷۶
لینک کوتاه کپی شد
مقام آمریکایی: از هوک خواسته شد استعفا کند تا مقصر شکست استراتژی علیه ایران شود

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه واشنگتن‌پست، یک مقام ارشد سابق در دولت آمریکا اعلام کرد از برایان هوک، نماینده ویژه دولت این کشور در امور ایران خواسته شد که استعفا کند تا مسئولیت شکست استراتژی واشنگتن علیه ایران، بر گردن او بیفتد.

این مقام ارشد پیشین که خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگو با روزنامه مدعی شد: «ایران محدودیت‌های غنی‌سازی، انباشت اورانیوم و توسعه سامانه‌های تأمین را شکسته است. طبق تمام داده‌های تجربی، وضعیت کنونی از زمان حضور آمریکا در برجام بدتر است و آن‌ها به طرز چشمگیری اقدامات بد خود را افزایش دادند.»

او ادامه داد: «اگر به زعم شما این استراتژی موفق بود، نمی‌دانم چرا باید نماینده خود را اخراج کنید.»

این مقام سابق آمریکایی افزود: «چه کاری جز وارد کردن صدمه جدی به اقتصاد ایران انجام داده‌ایم؟ اگر استراتژی آن بود، خوب انجام شد. اگر استراتژی، جلوگیری از دستیابی آن‌ها به تسلیحات اتمی بود، آن‌ها اکنون گام‌های بیشتری برداشته‌اند. نشنیده‌ام کسی، حتی از راست‌های افراطی، بگوید این استراتژی کارگر بود.»

نیویورک‌تایمز در خصوص استعفای برایان هوک، می‌نویسد: «استعفای برایان هوک ۵۲ ساله، اندک احتمال باقی‌مانده برای یافتن مسیری دیپلماتیک با ایران، آن هم قبل از پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ را از بین خواهد برد.»

این گزارش همچنین افزود: «در ۴ سالی که برایان هوک نماد تحریم‌های آمریکا علیه ایران شناخته می‌شد، اختیار از سرگیری مذاکرات مستقیم با تهران را داشت.»

نیویورک‌تایمز در ادامه تاکید می‌کند: «از نظر بسیاری در ایران، اروپا و حتی در آمریکا، برایان هوک فردی بود که تنها به دنبال تجزیه ایران بود و تنها قصد داشت تا ایران را وادار به مذاکره مجدد پس از امضای برجام کند.»

برایان هوک در اولین روز ماه سپتامبر سال ۲۰۱۸، به سمت نماینده ویژه آمریکا در امور ایران منصوب شد. او در طول این دوران به عنوان نماد اتخاذ سیاست‌های خصمانه و نماد فشار حداکثری علیه کشورمان شناخته شد. هوک از جمله افرادی بود که پس از عزل رکس تیلرسون و به روی کار آمدن مایک پمپئو همچنان به فعالیت خود ادامه داد.

هوک طی چند ماه گذشته به کشور‌های مختلف جهان سفر کرد تا حمایت کشورها را برای قطعنامه آمریکا در خصوص تمدید تحریم تسلیحاتی ایران به دست آورد و این هفته از سیاست اعمال "فشار حداکثری" دولت به شدت دفاع کرد.

او در سخنانی در نشست امنیتی آسپن مدعی شده بود تئوری دولت این است که "اعمال فشار‌های اقتصادی، انزوای دیپلماتیک و یک تهدید معتبر در زمینه استفاده از نیروی نظامی برای دفاع از منافع ما" ایران را وادار خواهد کرد تا به میز مذاکرات بر اساس خواسته‌های آمریکا بازگردد.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود خبر استعفای نماینده این کشور در امور ایران در وزارت خارجه آمریکا را تایید کرد. گفته می‌شود که الیوت آبرامز، نماینده ویژه آمریکا در امور ونزوئلا جایگزین هوک خواهد شد.

جانشین برایان هوک کیست؟

الیوت آبرامز هفتاد و دو ساله در دوران بوش و ریگان در سیاست خارجی نقش داشت. آبرامز در جریان ماجرای ایران کنترا در ریاست‌ جمهوری ریگان به اتهام پنهان کردن اطلاعات از کنگره مجبور به پاسخگویی در مقابل نمایندگان شد، اما توسط جرج اچ دابلیو بوش مورد عفو قرار گرفت. آبرامز روابط نزدیکی نیز با لابی‌های حامی اسرائیل دارد و عضو شورای یادبود هولوکاست در آمریکاست.

همچنین، آبرامز در تلاش برای برنامه‌ریزی کودتا علیه هوگو چاوز، رئیس جمهور چپگرای آن کشور نقش داشته است. آبرامز به قدری کارنامه‌ ننگینی دارد که از او در نشریات چپ آمریکایی چون «نیشن» با عنوان «جنایتکار جنگی» و «عامل نسل زدایی» یاد می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار