وزیرخارجه پیشین لبنان به مکرون: مانع تجاوزات مکرر اسرائیل شوید

تهران(پانا)- «جبران باسیل" وزیر امورخارجه پیشین لبنان شامگاه پنجشنبه در دیدار با "امانوئل مکرون" رئیس جمهوری فرانسه می گوید به ما کمک کنید تا قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی لبنان را به یک عرصه چانه‌زنی تبدیل نکرده و مانع تجاوزات مکرر و روزانه اسرائیل به خاک کشورمان شوید.

کد مطلب: ۱۱۱۳۶۲۸
لینک کوتاه کپی شد
وزیرخارجه پیشین لبنان به مکرون: مانع تجاوزات مکرر اسرائیل شوید

به گزارش پایگاه خبری "لبنان ۲۴"، باسیل در این دیدار افزود: دخالت‌های خارجی نه تنها ثبات لبنان را در می‌نوردد، بلکه دخالت‌های اخیر موجب شده که این کشور به پیش از سال ۱۹۲۰ برگردد.

وی افزود: البته نمی‌توان واقعیت خطرات تندروی و رادیکالیسم که امنیت ما و شما را تهدید می‌کند، از یاد برد.

وزیر امورخارجه پیشین لبنان افزود: خطراتی که فروپاشی لبنان به همراه خواهد داشت، می‌تواند موجب فروپاشی جوامع غربی مجاور آن نیز شود، موضوعی که پیشتر در سال ۲۰۱۵ در شهر "بارسلون"اسپانیا، آن را به اطلاع وزیران امورخارجه اتحادیه اروپا رساندم.

رهبر جنبش آزاد میهنی لبنان گفت: به ما کمک کنید تا قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را ترغیب کنیم که لبنان را به میدانی برای چانه‌زنی یا به میدان نبرد و درگیری تبدیل نکنند و مانع تجاوزات مکرر و روزانه اسرائیل به خاک کشورمان شوید.

وی همچنین خواستار کمک فرانسه برای بازسازی اسکله بندر بیروت شد و افزود: بازسازی این بخش می‌تواند الگویی برای سایر پروژه‌های همکاری مشترک در بخش‌های حمل و نقل انرژی و فرآوری ضایعات باشد.

باسیل همچنین خواستار اقدام شرکت توتال فرانسه برای اکتشاف گاز و سپس همکاری در تولید این ماده سوختی در لبنان شد.

مکرون نیز در سخنرانی مطبوعاتی که در سفارت فرانسه در بیروت برگزار می‌شد، گفت: هرگز لبنان را رها نخواهیم کرد.

وی افزود: ده‌ها فرانسوی در انفجار اسکله بندر بیروت آسیب دیده‌اند.

رئیس جمهوری فرانسه تصریح کرد: در ساعت‌های آینده یک فروند هواپیمای فرانسوی حامل چندین بازرس وارد بیروت خواهد شد و آنها برای جمع آوری شواهد از محل حادثه انفجار اقدام خواهند کرد.

وی افزود: ما به صورت شفاف تلاش می‌کنیم، کمک‌ها مستقیما به خسارت‌دیدگان و سازمان‌های مردم نهاد و غیر دولتی برسد.

مکرون همچنین از برگزاری یک کنفرانس در روزهای آینده برای کمک به لبنان خبر داد و گفت: بانک جهانی و سازمان ملل متحد نقش حیاتی در چگونگی کمک‌رسانی به لبنان را ایفا خواهند کرد.

رئیس جمهوری فرانسه روز پنجشنبه وارد بیروت شد و با "میشل عون" همتای لبنانی‌اش در خصوص آخرین تحولات مربوط به انفجار در اسکله بندر بیروت بحث و تبادل نظر کرد.

وی در سخنانی غیر دیپلماتیک و مداخله جویانه، با تعیین ضرب الاجل برای اصلاحات سیاسی به مقامات لبنانی اعلام کرد که اگر تا ماه سپتامبر (شهریور) اصلاحات انجام نشود خود مسؤولیت این اصلاحات را برعهده خواهد گرفت.

عصر سه‌شنبه در پی وقوع آتش‌سوزی گسترده‌ در یکی از انبارهای مواد آتش‌زا در بندر بیروت، انفجار مهیبی رخ داد که در اثر آن، ۱۳۷نفر کشته و بیش از پنج هزار نفر زخمی شدند.

شورای عالی دفاع لبنان نیز به ریاست «میشل عون» رئیس جمهوری این کشور پس از این حادثه تشکیل و سه روز عزای عمومی و تعطیلی ادارات در این کشور را اعلام کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار