اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت

از افزایش آمار کرونا تا تغییرنیافتن زمان برگزاری کنکور

تهران (پانا) - تحویل جسد «قاضی منصوری» به خانواده‌اش، افزایش آمار کرونا در ایران، ممنوعیت برگزاری برخی مراسم‌های محرم، تغییر نیافتن زمان برگزاری آزمون سراسری سال 99 و دستور رئیسی برای بررسی ارزهای صادراتی که به کشور بازنگشته است بخشی از مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی بود در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۱۱۱۳۳۹۴
لینک کوتاه کپی شد
از افزایش آمار کرونا تا تغییرنیافتن زمان برگزاری کنکور

در دومین هفته از مردادماه اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که بیشتر این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه آمده است:

آخرین آمار کرونا در ایران

طبق اعلام وزارت بهداشت، از ابتدای شیوع کرونا در ایران تاکنون ۳۱۷ هزار و ۴۸۳ نفر به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند و ۱۷ هزار و ۸۰۲ نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند و ۴۱۲۹ نفر از بیماران نیز در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. این در حالی است که همچنان طی هفته‌های گذشته 26 استان کشور در وضعیت قرمز و هشدار بیماری قرار دارند.

شدت بالای مرگ و میر کرونا در ۶ استان

بر اساس اعلام کمیته اپیدمیولوژی بیماری کووید۱۹، در هفته منتهی به ۱۰ مردادماه هر چند که موارد ابتلا و مرگ ناشی از کرونا نسبتا بالا است، اما ثبات و تغییرات مختصر نزولی در آن دیده می شود. همچنین در این مدت، شدت بالای ابتلا و مرگ مربوط به 6 استان زنجان، لرستان، اردبیل، فارس، تهران و آذربایجان شرقی بوده است.

ممنوعیت برگزاری برخی مراسم‌های محرم

کمتر از 20 روز به آغاز ماه محرم باقی مانده است و برگزاری مراسم‌‌های عزاداری در این ایام یکی از دغدغه‌های مردم است که قرار شد طبق اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، دستورالعملی برای آن تدوین شود و طبق اعلام ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، اصل تجمع در ایام محرم خلاف دستورالعمل ستاد کرونا است؛ اما همه این موارد رعایت شده و ما به مردم اطمینان می‌دهیم که هیأت‌ها و مراسم‌های عزادری کاملا موازین را رعایت خواهند کرد و تشکل‌های مذهبی بهترین نمونه برای رعایت مسائل بهداشتی خواهند بود.

تلاش ۵ گروه ایرانی برای ساخت واکسن کرونا

تولید واکسن کرونا یکی از موضوعاتی است که از ابتدای شیوع ویروس کرونا در دستور کار محققان کشورهای مختلف از جمله ایران قرار دارد و بنا به گفته سعید نمکی حداقل ۵ گروه بسیار برجسته ایرانی بر روی ساخت واکسن در ایران کار می کنند و خیلی زود قرار است که مطالعات بالینی این واکسن ها بر روی انسان، آغاز شود. همچنین در طول پاندمی کرونا در جهان، در ایران بر روی بیماری های غیرواگیر مانند بیماری های قلبی و عروقی، دیابت و سایر بیماری های شایع، کار گسترده ای در نظام ارائه خدمات در حال انجام است.

برگزاری دومین کنکور در ایام کرونا

پس از شیوع ویروس کرونا، برگزاری آزمون‌های سراسری در کشور چندین بار به تعویق افتاد و دومین آزمون سراسری در ایام کرونا، کنکور کارشناسی ارشد سال 99 است که امروز با رقابت بیش از ۶۹۱ هزار داوطلب برای کسب صندلی‌های کارشناسی ارشد سال ۹۹ دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در حوزه‌های امتحانی برگزار شد. هفته گذشته کنکور نیمه متمرکز دکتری برگزار شده بود.

زمان برگزاری کنکور 99 تغییر نکرد

پس از همه‌گیری ویروس کرونا در کشور و در راستای پیشگیری و کنترل بیماری کرونا، زمان برگزاری آزمون‌های سازمان سنجش چندین بار به تعویق افتاد. در نهایت قرار شد این آزمون‌ها با رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی در مردادماه برگزار شود. در هفته‌ای که سپری شد به دنبال بررسی موضوع برگزار شدن یا برگزار نشدن کنکور سراسری سال 99 در مجلس شورای اسلامی قرار شد این آزمون در موعد مقرر برگزار شود. به این ترتیب و بر اساس برنامه ریزی قبلی، کنکور سراسری طی چهار روز و از پنج‌شنبه ۳۰ مرداد، با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، در حوزه‌های امتحانی سراسر کشور برگزار می‌شود.

ارسال کمک‌های ایران به لبنان

در هفته‌ای که سپری شد، آتش‌سوزی در انبار شماره ۱۲ بندر بیروت باعث شد مخازن حاوی نیترات منفجر شود. در این حادثه شمار زیادی از مردم این کشور کشته و زخمی شدند. در پی این حادثه دولت ایران به ویژه وزارت بهداشت و جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران اعلام برای کمک به مردم لبنان اعلام آمادگی کردند و طبق اعلام کریم همتی، رئیس جمعیت هلال احمر ۲۰۰۰ بسته غذایی ۷۲ ساعته به وزن ۹تن مواد غذایی و همچنین دارو و ملزومات پزشکی به لبنان ارسال شد.

هشدار برای صید «ترال» در آب‌های جنوب

صید ترال(کف روب) به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های صیادان و فعالان محیط زیست تبدیل شده است موضوعی فعالان محیط زیست معتقدند علاوه بر تخریب محیط زیست دریایی، زیستگاه‌های آبزیان را هم از بین می‌برد و معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید صید ترال یک تهدید زیست محیطی برای کشور است. هر چند برخورد با کشتی‌های ترال به طور جدی در دستور کار متولیان قرار دارد اما این نوع صید همچنان در آب‌های جنوب کشور به صورت غیرمجاز برقرار است و موجب نگرانی کارشناسان و فعالان حوزه محیط زیست شده است و اخیرا قوه قضاییه و ارگان‌های نظامی برای برخورد با این قبیل صید ورود کردند. همچنین قوه قضاییه دستوری صادر کرده و از نیروهای نظامی دریا خواسته است که به محض مشاهده صید ترال در دریاها کشتی را متوقف کنند و افراد متخلف را به مراجع قضایی تحویل دهند. تاکنون نیز تعدادی از کشتی‌هایی که اقدام به این کار کرده بودند، متوقف شده‌اند. احمدرضا لاهیجان‌زاده، معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه صید ترال آسیب‌های بلند مدتی به خلیج فارس و دریای عمان وارد می‌کند، گفت: آسیب‌های زیست‌محیطی صید ترال بسیار زیاد و غیر قابل جبران است و تخریب‌هایی در مقیاس بزرگ در کف اقیانوس‌ها ایجاد می‌کند.

دستور رئیسی برای بررسی ارزهای صادراتی

همچنین در هفته‌ای که سپری شد، ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه به سازمان بازرسی دستور داد تا به فوریت درخصوص سه چهارم ارزهای صادراتی که برنگشته و دولت گزارش آن را نداده است را بررسی کند و نتیجه آن را گزارش دهد.

تحویل جسد «قاضی منصوری» به خانواده‌اش

در جریان بررسی پرونده «اکبر طبری» معاون اجرایی سابق ریاست قوه قضاییه، نام «غلامرضا منصوری» به عنوان یکی از متهمان این پرونده مطرح شد. او متهم ردیف نهم پرونده اکبر طبری بود و قرار بود با رایزنی‌هایی که از سوی پلیس اینترپل برقرار شده بود پس از بازداشت به ایران بازگردانده شود اما در هفته‌ای که گذشت جسد غلامرضا منصوری بیرون هتلی در کشور رومانی پیدا شد. پس از این اتفاق سردار هادی شیرزاد، رئیس پلیس بین‌الملل نیروی انتظامی در خصوص پرونده غلامرضا منصوری گفت: پلیس بین الملل جمهوری اسلامی ایران با ارسال نامه‌ای به پلیس اینترپل رومانی ضمن درخواست جسد متوفی، از این پلیس تقاضا کرد تا اطلاعات تکمیلی در خصوص وقوع این حادثه را ارائه دهند. البته دادستانی بخارست نتیجه نهایی کالبدشکافی غلامرضا منصوری را اعلام کرد که بر اساس آن مرگ او با خشونت و شتابزدگی بوده است. در عین حال دادستان کل کشور با دستور به مقامات مربوطه در وزارت کشور خواستار پیگیری مرگ «غلامرضا منصوری» شد. ر هفته‌ای که گذشت، عباس مسجدی، رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در خصوص تحویل جسد به خانواده گفت با دستور مقام قضایی تحویل شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار