حذفیاتی مهم‌تر از متن؛ 15 دقیقه سانسور از سریال آقازاده و حواشی هایی که همچنان ادامه دارد

تهران (پانا) - حذف و سانسور 15 دقیقه ای از سریال آقازاده باعث حواشی بسیاری در شبکه مجازی شد و بسیاری از مخاطبان درباره این اتفاق واکنش نشان دادند.

کد مطلب: ۱۱۱۲۸۴۶
لینک کوتاه کپی شد
حذفیاتی  مهم‌تر از متن؛ 15 دقیقه سانسور از سریال آقازاده و حواشی هایی که همچنان ادامه دارد

در ایام کرونایی که سینماها، سالن‌های تئاتر و کنسرت‌های موسیقی روزهای خوشی را سپری نمی‌کنند و صدا و سیما نیز که تنها با پخش سریال‌های تکراری و معدود برنامه‌های جدید و پربیننده کار خود را سپری می‌کند، این شبکه نمایش خانگی است که بار فرهنگی و هنری جامعه را به دوش کشیده است و با پخش سریال‌هایی با موضوعات متفاوت و همچنین پخش کنسرتهای آنلاین مخاطبان هنری را به سمت خود کشانده است.

یکی از سریال‌های پربیننده شبکه نمایش خانگی سریال آقازاده است که توسط سازمان هنری اوج در شبکه نمایش خانگی عرضه شده است.

«آقازاده» پس از سریال «موچین» یکی از تازه‌ترین سریال شبکه نمایش خانگی است که به کارگردانی بهرنگ توفیقی و نویسندگی و تهیه‌کنندگی حامد عنقا در پلتفرم‌های پخش شبکه نمایش خانگی عرضه می‌شود و در هفته‌های اخیر سکانس‌های مختلف آن که به موضوعات مهم سیاسی و اجتماعی می‌پردازد در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است

از زمان پخش قسمت ششم سریال آقازاده، بحث بر سر سانسور این سریال شبکه نمایش خانگی تقریباً یکی از بحث‌های داغ صفحات فرهنگی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی شده است. شامگاه پنج شنبه گذشته بود که تدوینگر سریال «آقازاده» با انتشار یک استوری از ممیزی این سریال ساعتی مانده به پخش قسمت جدید آن سخن گفت. شیبان خاقانی تدوینگر سریال «آقازاده» شب گذشته با انتشار یک استوری در صفحه شخصی اینستاگرامش از کات‌های دستوری که ساعتی پیش از پخش قسمت جدید سریال او را بار دیگر پای میز تدوین کشانده‌اند نوشت.

در ادامه سینا مهراد و دیگرعوامل سریال هم با بازنشر این استوری به این اتفاق واکنش نشان دادند. طبق این تصاویر، مدت زمان ۱۵ دقیقه‌ای که از سریال حذف شده، مربوط به حضور یک زائر مسیحی در حرم امام رضا(ع) بوده که حامد از طرف شخصی به نام «شیخ‌باقر»، بسته‌ای را به او می‌رساند. «شیخ‌باقر» شخصیتی است که پدر «حامد» توصیه کرده بود به مشهد برود و با او که مجاور امام رضا(ع) و مرد اهل دلی است دیدار کند. بخش دیگری از ممیزی مربوط به پاسخ «شیخ‌باقر» در واکنش به سؤال «حامد» بوده که پرسیده آیا او می‌دانسته آن زن زائر مسلمان نبوده؟ علاوه بر دیدار «حامد» با زائر مسیحی و گفت‌وگو با «شیخ باقر»، زیارت «راضیه» در حرم و گفت‌وگوی او با «شیخ باقر» نیز از موارد ممیزی سریال بوده است. حذف دیالوگ‌های مربوط سکانسی از این سریال که روایتگر حضور یک دختر مسیحی در حرم رضوی بوده از جنجالی‌ترین بخش‌های حذف شده قسمت ششم بود. بخش‌هایی که شورای نظارت معاونت سینمایی ارشاد آنها را مناسب انتشار ندانست.

در اقدامی جالب موسسه اوج فهرست دیالوگ‌هایی را منتشر کرده و مدعی شده در قسمت ششم سریال «آقازاده» این دیالوگها سانسور شده‌اند. دیالوگ‌هایی از جمله :«واسه امام رضا من و تو مسلمون با ارمنی و کلیمی هیچ توفیری نمی‌کنه چه بسا محبتشون به اونا بیشتر باشه»، «عاشقی سخته خون دل خوردن داره ولی خجالت نداره»، «اختیار هر خونه دست صاحبشه تو چکاره‌ایی بگی کی بره کی نره امام رضا امام همه است»، «خدایا با حلالت من را از حرام بی نیاز کن»

در همین ارتباط روز جمعه اکانت آقازاده در توییتر در جمع بندی مطالب خود اینگونه توضیح داده است که «امروز که با تأخیر به پخش رسیدیم ولی اتفاقاً بچه‌های «آقازاده» هم متعجبند و باور نمی‌کنند حرف‌هایی درباره نماز، ایمان و معنویت و ارادت به امام رضا(ع) حذف شود. حجت‌الاسلام و المسلمین زائری درباره این موضوع در پاسخ به صبح سینما درباره سانسور چند صحنه جنجالی از آقازاده عنوان کرده است«مواردی متعددی را من خودم سراغ دارم از همین دست درباره روایاتی که از ارادت پیروان مذاهب و ادیان دیگر به ائمه نقل شده است».

این کارشناس مذهبی در ادامه درباره بخش‌های حذف شده به بهانه به نمایش گذاشتن ورود افراد غیر مسلمان به اماکن متبرکه توضیح می‌دهد: «باید بین حکم شرعی در ملاحظه حدود تردد با اصل موضوع فاصله گذاشت. حرم امام هشتم پناهگاه همه است چنان که در زمان حیات شریفشان چنین بود».

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار