چرا «دیوان عدالت اداری» «آیین‌نامه 8 قانون هوای پاک» را باطل کرد

تجریشی: آیین‌نامه ماده ۸ قانون هوای پاک مجددا در دولت بررسی می‌شود

تهران (پانا) - معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست از بررسی مجدد آیین‌نامه ماده ۸ قانون هوای پاک (درباره سن فرسودگی خودروها) خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۱۲۵۴۳
لینک کوتاه کپی شد
چرا «دیوان عدالت اداری»  «آیین‌نامه 8 قانون هوای پاک» را  باطل کرد

آیین‌نامه 8 قانون هوای پاک، مالکان وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه‌سنگین، سنگین و موتورسیکلت را مکلف کرده است که وسایل نقلیه خود را پس از رسیدن به «سن فرسودگی» از رده خارج کنند اما چندی پیش این ماده قانونی به دلیل شکایت فردی که بر اساس این آیین‌نامه باید خودروی تویوتا لندکروز ۲۰ ساله خود را اسقاط می‌کرد، بر اساس استعلام دیوان عدالت اداری از شورای نگهبان ابطال شد.

مسعود تجریشی درباره ابطال قانون تعیین سن فرسودگی برای خودروها و اقداماتی که سازمان محیط زیست برای این موضوع در دستور کار دارد، گفت: «از آنجا که خودروهای فرسوده نقش مهمی در آلودگی هوا دارند، در آیین‌نامه قانون هوای پاک سن فرسودگی برای خودروها در نظر گرفته شد و در همان زمان بررسی قانون، شورای نگهبان به این مساله ایراداتی داشت که برطرف شد.»

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ناوگان حمل و نقل در کشور ما فرسوده است، گفت: «حدود ۷۰ درصد وانت‌ها، کامیون‌ها و اتوبوس‌ها دچار فرسودگی هستند و سالانه به تعداد خودروهای فرسوده افزوده می‌شود که این مساله به شدت بر روی آلودگی هوا به ویژه در کلانشهرهای کشور اثرگذار است.»

وی با اشاره به ابطال سن فرسودگی خودروها از سوی دیوان عدالت اداری گفت: «سعی می‌کنیم ایراداتی که در این زمینه وجود دارد را برطرف کنیم و آیین‌نامه را مجددا تغییر دهیم تا در نهایت وضعیت به نفع هوای سالم و سلامت مردم در کشور باشد. اکنون در حال بررسی جنبه‌های مختلف این موضوع هستیم تا تغییرات اعمال شود.»

تجریشی با تاکید بر اینکه باید نظارت بر مراکز معاینه فنی سخت‌گیرانه‌تر شود، تصریح کرد: « رها کردن خودروهای فرسوده به حال خود تبعات بسیار سنگینی به‌ دنبال دارد. بنابراین معاینه‌ فنی می‌تواند ملاک خوبی برای تعیین سن اسقاط وسایل نقلیه باشد و لازم است که سختگیری‌ و نظارت‌های شدیدتری در این زمینه اعمال شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار