کارکرد اصلی مستند «جایی نگرانی نیست!» بازآفرینی حساسیت جامعه است

تهران (پانا) - معاون وزیر نیرو می گوید کارکرد اصلی مستند «جایی نگرانی نیست!» توضیح دادن و نشان دادن ابعادی از مساله است و این فیلم کارش حساس کردن جامعه نسبت به مساله مطرح شده است.

کد مطلب: ۱۱۱۲۳۳۱
لینک کوتاه کپی شد
کارکرد اصلی مستند «جایی نگرانی نیست!» بازآفرینی حساسیت جامعه است

محمد فاضلی معاون وزیر نیرو و معاون پژوهشی مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری پس از تماشای مستند «جای نگرانی نیست!» اظهار داشت: من معتقدم که ما در کشور در مرحله توهم شناخت مساله هستیم. فکر می‌کنیم مساله‌هایمان را میشناسیم و بنابراین دنبال راه‌حل‌هایش می‌گردیم در صورتیکه به واقع به مساله‌ها را نمی‌شناسیم.
وی افزود: ما حتی وقتی یک مساله‌ای را می‌شناسیم، مساله‌هایی که جمعی هستند، زمانی قابل حل هستند که تقریبا اکثریتی از آن جمع آن مساله را باور کنند و قصد جدی برای حل آن پیدا کنند. یعنی اگر یک تیم متخصص ده نفره برود مساله‌های مازندران را بشناسد، الزاما منجر به حل آن نخواهد شد بلکه مازندرانی ها هم و همه آنهایی که بر این مساله تاثیر می‌گذارند هم این مساله را بشناسند و با آن مساله درگیر بشوند.ابعاد، پیامدها،خسارت ها و شناخت منافعی که در حل کردنش وجود دارد و حتی تقسیم کردن اختیارات و مسولیت‌های ناشی از حل کردن مساله و آن زمانی است که فیلم «جایی نگرانی نیست!» تازه کارش شروع می‌شود.
دکتر محمد فاضلی تصریح کرد: کارکرد اصلی مستند «جایی نگرانی نیست!» توضیح دادن و نشان دادن ابعادی از مساله است و این فیلم کارش حساس کردن جامعه نسبت به مساله مطرح شده است. متاسفانه جامعه ما اینقدر مساله‌های مختلف دورش را گرفته‌اند و مردم در زندگی روزمره درگیر مسایل مهمی مانند معیشت،تورم و بیکاری هستند که دیگر کسی دغدغه و حساسیتی نسبت به محیط زیست ندارد و با این مشکلات فراوان انگار مردم نسبت به محیط زیست حساسیت‌زدایی شده‌اند.
معاون وزیر نیرو افزود: دقیقا در همین نقطه است که مستند «جایی نگرانی نیست!» کارکرد اصلی خودش را پیدا می‌کند و این حساسیت از دست رفته را بازآفرینی می‌کند و بعد ابعاد آنرا هم مشخص می‌کند، به این معنی که مساله محیط زیست به عنوان یک مساله دیگران نمایش داده شده و انگار مساله ما نیست و مساله کسانی است که در آن محیط زندگی می‌کنند. تهرانی‌هایی که آخر هفته به سفر شمال می‌روند خیلی وقت ها احساس نمی‌کنند که زباله‌های شمال مساله آنها هم هست در حالیکه آنها هم دارند از همان برنج،ماهی،میوه و سبزی مازندارن مصرف می‌کنند و بنابراین باید همه اهمیت این مساله را درک کنند و مستند «جایی نگرانی نیست!» می‌تواند این نقش را ایفا کند.
وی تاکید کرد: مستند «جایی نگرانی نیست!» می‌تواند استان‌های شمالی به عنوان یک دارایی مشترک برای همه ایرانیان نشان دهد و اهمیت این مستند در این است که یکبار مساله دفن زباله را به مساله همه ایرانیان تبدیل می‌کند. سالانه حدود 12 میلیون نفر صرفا به استان مازندران سفر می‌کنند و طبیعتا در تولید زباله سهم دارند و وقتی می‌روند زباله از در و دیوار شهرها می‌ریزد که نتیجه مشترک نوع مدیریت محیط زیستی کشور و عملکرد مردم است.
معاون پژوهشی مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری در خاتمه بیان داشت: مستند «جایی نگرانی نیست!» یک نقطه مثبت هم دارد و این است که همه چیز را به قدرت سیاسی و حاکمیت و مدیریت شهری حواله نمی‎‌دهد، بلکه نقش مردم و شهروندان را هم بارز می‌کند و در نهایت نه حاکمیت به تنهایی و نه شهروندان به تنهایی نمی‌توانند مساله را مدیریت کنند. توسعه اصولا حاصل پروژه‌های مشترک دولت‌ها و مردم است و امیدوارم این فیلم بتواند در ایجاد حساسیت عمومی نسبت به مساله مهم پسماند در شهرهای شمالی و نابودی جنگل‌های هیرکانی نقش موثری ایفا کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار