چند درخواست عروسکی از اداره کل هنرهای نمایشی

تهران (پانا) - هیات مدیره انجمن نمایشگران عروسکی به تازگی با نگارش بیانیه‌ای از اداره کل هنرهای نمایشی خواستند تا برگزاری جشنواره نمایش عروسکی به زمانی دیگر موکول شود و اگر قرار است این جشنواره به هر دلیلی برگزار شود، همچنان دبیری آن به نام زنده یاد گلزار محمدی ـ دبیر فقید این جشنواره ـ باقی بماند.

کد مطلب: ۱۱۱۲۱۴۳
لینک کوتاه کپی شد
چند درخواست عروسکی از اداره کل هنرهای نمایشی

پیش از شیوع کرونا قرار بود هیجدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی در این روزها که مابین عید قربان و عید غدیر است، برگزار شود ولی وقوع دو اتفاق ناخوشآیند، این جشنواره را با چالشی جدی رو به رو کرد.

شیوع کرونا و درگذشت دبیر این جشنواره گلزار محمدی به دلیل بیماری، سبب شد تا جشنواره هیجدهم، وضعیتی دشوار پیش روی خود ببیند. با این حال چندی پیش از سوی اداره کل هنرهای نمایشی تصمیم گرفته شد برگزاری این جشنواره به اسفند ماه موکول شود تا چراغ نمایش عروسکی که حیات آن وابسته به این جشنواره است، خاموش نشود.

اما به تازگی هیات مدیره انجمن نمایشگران عروسکی خانه تئاتر با انتشار بیانیه‌ای بر صفحه رسمی این انجمن، درخواست‌های دیگری را درباره برگزاری این جشنواره مطرح کرده است.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

«جناب آقای دکتر آشنا

مدیر کل محترم اداره کل هنرهای نمایشی

با سلام

همان گونه که مستحضر هستید وضعیت شیوع کرونا پس از حدود شش ماه، نه تنها کنترل نشده بلکه روز به روز ابعاد خطرناک‌تری پیدا می‌کند و بر اساس نظر متولیان بهداشت کشور نیز این روند تا پایان سال خصوصا در فصل سرما صعودی خواهد ماند. لذا توجه به حفظ سلامتی هنرمندان می‌باسیتی در اولویت باشد. برگزاری جشنواره در فضای اگرچه می‌تواند ایده‌ای برای برگزاری جشنواره باشد اما به هیچ روی تضمین عدم سرایت بیماری نخواهد بود. زیرا تولید نمایش عروسکی نیازمند حضور و کار طولانی مدت یک گروه با تخصص‌های متفاوت، در کنار هم است. بنابراین قرار دادن هنرمندانی که برای از دست نرفتن جشنواره و استفاده از تنها فرصت حضورشان در صحنه مجبور خواهند بود در فضاهای بسته کار ساخت و ساز و تمرین را انجام دهند، به هیچ روی منطقی نیست . این جشنواره نیز مانند بسیاری از جشنواره‌های داخلی و خارجی دیگر می‌تواند در زمان مساعدتری برگزار شود و انجمن نمایشگران عروسکی ضمن اصرار بر عدم برگزاری جشنواره پیشنهاد می‌دهد بودجه اختصاص داده شده به این جشنواره همانند جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان صرف زیرساخت‌های معیوب نمایش عروسکی که سالیان بسیار نمایشاگران عروسکی از آن لطمه دیده‌اند، شود.

و چنانچه به هر دلیلی تاکید به برگزاری هیجدهمین جشنواره نمایش عروسکی همچنان باقی است، پیشنهاد می‌دهیم به پاس تلاش‌های بی‌دریغ دوست از دست رفته‌مان که جشنواره را با ته مانده جانش آغاز کرد و بی‌دریغ تا نفس آخر حیاتش برای برگزاری هر چه بهتر آن زحمت کشید، نام «گلزار محمدی» همچنان به عنوان دبیر این جشنواره باقی بماند.

بدیهی است هیات مدیره و اعضای انجمن نمایشگران عروسکی در کنار گروه اجرایی که ده ماه گذشته را با جشنواره همراه بوده‌اند به روال قبل تا پایان جشنواره انجام وظیفه خواهند کرد.»

در همین زمینه میترا کریمخانی، رییس هیات مدیره انجمن نمایشگران عروسکی خانه تئاتر با اشاره به شرایط پیچیده دوران کرونایی که همه چیز را غیر قابل پیش‌بینی می‌کند، به ایسنا گفت: شخصا با آقای آشنا مدیر اداره کل هنرهای نمایشی گفتگویی داشتم و اصرار برای برگزاری جشنواره به دلیل حسن نیت ایشان است که می‌خواهند جشنواره تعطیل نشود و نمایشگران عروسکی بتوانند به این واسطه ، فضایی برای کار و فعالیت داشته باشند.

او در عین حال افزود: حتی اگر اجرای نمایش‌ها و جشنواره در فضای مجازی برنامه‎ریزی شود، لازم است اعضای گروه‌ها از نقاط گوناگون شهر برای ساخت و ساز و همینطور تمرین گرد هم بیایند و شاید درصد انتقال بیماری پایین بیاید ولی همچنان وجود دارد. به همین دلیل پیشنهاد دادیم اگر امکانش هست برگزاری جشنواره به زمانی دیگر موکول و بودجه آن صرف ایجاد زیرساخت‌ شود.

این هنرمند با ابراز تاسف از نبود سالنی برای اجرای نمایش‌های عروسکی افزود: همانطور که می‌دانید نمایشگران عروسکی هرگز سالنی برای اجرا نداشته‌اند و همیشه بعد از جشنواره ، حتی گروه‌های منتخب باید آثار خود را بر دوش خود از این سالن به آن سالن ببرند تا فضایی برای اجرای عمومی بیابند. هرچند بودجه جشنواره رقم آنچنانی نیست ولی می‌تواند سرآغاز باشد برای ایجاد زیرساخت‌های مغفول نمایش عروسکی.

کریمخانی در پایان خواستار برگزاری این جشنواره به نام گلزار محمدی شد و اضافه کرد: اگر ناچار هستند جشنواره را به هر دلیلی برگزار کنند، همچنان به نام خانم محمدی بماند چون گروهی بوده‌اند که چند ماه با هم همراه شده‌اند و حضور دبیر جدید هرچند از بدنه نمایش عروسکی خواهد بود، قضیه را مشکل می‌کند. به هر حال تصمیم نهایی را خود آقای آشنا می‌گیرند و امیدوارم بهترین تصمیم برای نمایشگران عروسکی باشد.

ایسنا برای آگاهی از پاسخ اداره کل هنرهای نمایشی به این درخواست، پیگیر تماس با قادر آشنا، مدیر کل این اداره، است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار