مدرس خیابانی:

در تامین گندم خودکفا می‌شویم

تهران (پانا) - حسین مدرس خیابانی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت از پرداخت حدود ۸۰ درصد پول خرید گندم به کشاورزان خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۱۱۹۳۰
لینک کوتاه کپی شد
در تامین گندم خودکفا می‌شویم

به گزارش جمعه شب وزارت صنعت، معدن و تجارت، مدرس خیابانی با اعلام این خبر افزود: نزدیک به هفت میلیون تن خرید تضمینی گندم انجام شده است که این عدد نسبت به میزان خرید تضمینی گندم سال گذشته هشت درصد بیشتر است.

او ادامه داد: گندمی که امسال از کشاورزان خریدیم، ۵۸ درصد نسبت به سال گذشته گران‌تر است، زیرا نرخ خرید تضمینی گندم بالاتر رفت.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، تصریح کرد: به همه کشاورزانی که گندم خود را به دولت داده‌اند تا ۲۳ تیرماه تقریبا ۸۰ درصد پولشان پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه به احتمال زیاد امسال هم افزایش خرید تضمینی گندم نسبت به سال گذشته داریم، افزود: امسال برای خرید تضمینی حدود ۹ تا ۱۰ میلیون تن گندم برنامه ریزی شده است.

مدرس خیابانی تصریح کرد: با تمهیدات اتخاذ شده، در زمینه تامین گندم مصرفی کشور خودکفا می‌شویم.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه با بیان اینکه حدود ۱۴ میلیون تن ظرفیت سیلو و محوطه نگهداری گندم داریم، تاکید کرد که که مشکلی برای نگهداری گندم در کشور وجود ندارد.

وی افزود: هم سیلوهای قدیمی گنجایش گندم‌های ما را دارند و هم با سرمایه گذاری‌های جدید به مرور این سیلوها نوسازی و بازسازی و به ظرفیت آنها اضافه می‌شود.

او گفت: به موازات خرید گندم بیشتر از کشاورزان، نیازی به محل نگهداری گندم یا سیلوهای فلزی، بتنی و روباز داریم.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: اکنون شرکت‌های بازرگانی دولتی و بخش خصوصی، طرح‌های زیادی در سیلوسازی راه انداخته‌اند که نمونه آن بهره برداری از دو سیلوی ۳۰ هزار تنی شهرستان اقلید و ۴۰ هزار تنی شهرستان داراب در روز گذشته بود.

مدرس خیابانی گفت: هفته آینده هم سیلوی ۵۰ هزار تنی شهر فیروزه نیشابور به بهره برداری می‌رسد.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه از برخورد شدید با سوء استفاده کنندگان از تغییرات قیمت کالاها که متاثر از شاخص‌های کلان اقتصادی است، خبر داد.

مدرس خیابانی با اشاره به افزایش قیمت‌ها در برخی کالاها مثل لبنیات و حبوبات، افزود: باید بین تغییرات قیمت که متاثر از شاخص‌های کلان اقتصادی است و گرانی که با سوء استفاده، احتکار و امتناع از فروش پیش می‌آید، تفاوت قائل شویم.

وی تصریح کرد: با سوء استفاده کنندگان در بخش‌های تولید یا عرضه به شدت برخورد می‌کنیم.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: هم سازمان حمایت و هم سازمان تعزیرات حکومتی همراه با دادستانی و پلیس امنیت، تیم‌های نظارتی دارند که با سوء استفاده کنندگان به شدت مقابله می‌کنند.

وی با اشاره به مقاومت برخی برای عرضه کالا با هدف گرانفروشی در آینده، افزود: امسال تمرکز ما در حوزه بازرسی و نظارت روی انبارها و مراکز نگهداری کالاست.

او گفت: بانک مرکزی هم تلاش‌های خوبی کرد و موفق شد، رشد بی حد و حصر نرخ ارز را کنترل کند.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، افزود: کالاهای اساسی به وفور در کشور وجود دارد و بنادر و فروشگاه‌ها هم مملو از کالاست.

مدرس خیابانی در ادامه آمار کالاهای تولیدی کشور را افزایشی توصیف کرد و گفت: در سخت‌ترین شرایط تحریم و جنگ اقتصادی، بدون استثنا همه رسته‌های صنعتی و معدنی ما افزایشی است که خود این افزایش تولید به افزایش عرضه و تعادل در قیمت‌ها کمک می‌کند.

وی افزود: چیزی که اکنون در بازار با آن روبرو هستیم، کمبود و گرانی نیست بلکه بخش عمده‌ای از کالاها متاثر از فضای کلی اقتصادی کشور است.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تغییر شاخص‌های کلان اقتصادی، گفت: وقتی نرخ ارز، تورم و دستمزد تغییر کرده، روی کالاها هم تاثیر گذاشته است.

مدرس خیابانی افزود: اگر بخواهیم جلوی این تغییرات طبیعی قیمت‌ها را که ماحصل افزایش عوامل تولید است، بگیریم و آن را سرکوب کنیم، مفهومش این است که در سال جهش تولید جلوی تولید را می‌گیریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار