آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت؛

از تاریخ جدید آزمون‌های سمپاد تا انتصاب‌های جدید در وزارتخانه

تهران (پانا) – این هفته شاهد چند انتصاب در وزارتخانه با حکم وزیر آموزش و پرورش و نیز انتصاباتی در سطوح معاونت‌ها ازجمله سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بودیم. چند خبر مرتبط با شبکه شاد نیز جز اخبار مهم هفته بود که ارتقای امکانات و بهینه‌سازی این پیام‌رسان در فصل تابستان و پخش اخبار هفتگی حوزه آموزش و پرورش برای کاربران آن از جمله آنهاست.

کد مطلب: ۱۱۱۱۶۶۲
لینک کوتاه کپی شد
از  تاریخ جدید آزمون‌های سمپاد تا انتصاب‌های جدید در وزارتخانه

افتتاح طرح «آبا» با هدف بازگرداندن ۱۰۰ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل به مدرسه در سازمان مدارس و مراکز غیردولتی، حضور وزیر کشور در سومین برنامه گفت‌وگوی هفته در بستر شبکه شاد، سفر وزیر آموزش‌وپرورش به شهرستان پاکدشت و حضور در آئین کلنگ زنی مدرسه برادران شهید مظفر، مشخص شدن تاریخ برگزاری آزمون ورودی مدارس سمپاد، غربالگری دانش‌آموزان دارای مشکل اضافه‌وزن، نحوه پرداخت حقوق نیروهای حق‌التدریس آزاد و خرید خدمات آموزشی در سال تحصیلی آینده از دیگر اخبار مهم حوزه آموزش و پرورش در هفته اخیر است.

برخی از مهم‌ترین خبرهای حوزه آموزش و پرورش در هفته گذشته را در زیر می‌خوانید:

انتصاب‌های جدید در وزارتخانه

این هفته وزیر آموزش‌وپرورش در حکمی «محمود حبیبی» را به‌عنوان «مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات»، حسن ملکی را به عنوان «رئیس کارگروه پژوهش و برنامه ریزی آموزشی کمیسیون آموزش عمومی قرآن کشور» و «قاسم احمدی لاشکی » را به‌عنوان «رئیس ستاد مرکزی مستندسازی اموال غیرمنقول وزارت آموزش‌وپرورش» منصوب کرد.

غربالگری دانش‌آموزان دارای مشکل اضافه‌وزن

مهرزاد حمیدی معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش بابیان اینکه کانال «تغذیه سالم، وزن سالم» در شبکه شاد ایجاد شده است، گفت: در صدد هستیم که در سال آینده تحصیلی ۱۴میلیون دانش‌آموز را غربالگری کنیم تا دانش‌آموزانی که دارای اضافه‌وزن و چاقی هستند، مشخص شوند و در این زمینه به مدارس و همچنین والدین آگاهی‌های بیشتری ارائه دهیم.

حمیدی با بیان اینکه حدود 10 درصد دانش آموزان چاق هستند گفت که احتمالاً در ایام تعطیلی مدارس این آمار افزایش پیدا کرده است.

حقوق نیروهای حق‌التدریس آزاد و خرید خدمات آموزشی در سال تحصیلی آینده کامل پرداخت می‌شود

علی الهیار ترکمن، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش با اشاره به شرایط کرونایی اظهار کرد: سال تحصیلی جدید به‌صورت حضوری، مجازی و ترکیبی برگزار خواهد شد و در سال تحصیلی جدید حقوق حق‌التدریسی آزاد و نیروهای خرید خدمت برای هریک از روش‌های آموزش از سه روش حضوری، مجازی و ترکیبی به‌صورت کامل پرداخت می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش‌وپرورش گفت: ازنظر نرخ به‌کارگیری نیروی انسانی در شرایط کرونایی و عادی، تفاوتی ایجاد نشده است بلکه شیوه ارائه آموزش براساس شرایط ویروس کرونا تغییر کرده است؛ بنابراین معلمان رسمی، پیمانی به کار اشتغال دارند و نیروهای خدمات آموزشی، حق‌التدریسی‌ها، سرباز معلم برای سال تحصیلی هم ایفای نقش می‌کنند.

وی در خصوص پرداخت حقوق معلمان در مدارس غیردولتی خاطرنشان کرد: پرداخت حقوق معلمان در این مدارس تابع قوانین سازمان مدارس و مراکز غیردولتی خواهد بود.

پخش اخبار «آموزش‌وپرورش در هفته‌ای که گذشت» از طریق شبکه «شاد»

در راستای اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف، مهم‌ترین اتفاقات و برنامه‌های انجام ‌شده در وزارت آموزش‌وپرورش در برنامه‌ای تصویری با نام «آموزش‌وپرورش در هفته‌ای که گذشت» عصر چهارشنبه هر هفته تهیه و فایل تصویری آن برای استفاده مخاطبان در بستر شبکه آموزشی دانش‌آموزان «شاد» بارگذاری می‌شود.

این برنامه از سوی مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش‌و پرورش تهیه و تولید می‌شود و در آن به مهم‌ترین رویدادهای هفته مربوط به اجرای طرح‌ها و همچنین تبیین برنامه‌های آموزش ‌و پرورش به‌صورت خلاصه و تیتر وار می‌پردازد.

بهینه‌سازی و افزایش امکانات شبکه شاد در تابستان

مهدی شرفی، سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات آموزش‌وپرورش، با اشاره به این‌که کرونا همه ما را غافل‌گیر کرد، گفت: آموزش‌وپرورش برای اتمام فرآیند‌های تحصیلیِ جاری در کشور، مجبور شد از ابزارهایی استفاده کند که روند انتقال مباحث درسی کامل شود و نرم‌افزار «شاد» با همکاری «همراه اول» وظیفه داشت تا بخشی از آموزش باقی‌مانده از سال تحصیلی را به اتمام برساند.

سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات آموزش‌وپرورش افزود: آموزش مجازی به زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری متعددی نیاز دارد. در ایام تابستان و با اتمام سال تحصیلی، زیرساخت‌های شبکه شاد مورد بهینه‌سازی قرار می‌گیرند و حتماً امکانات جدید به این شبکه اضافه می‌شوند و اگر بحران کرونا تا سال تحصیلی جدید به اتمام برسد، آموزش و پروش از شبکه شاد به‌عنوان برنامه کمکی - مکمل - بهره‌برداری می‌کند.

وی با اشاره به این‌که اکنون اینترنت مصرفی کاربران در شبکه شاد رایگان است، عنوان کرد: آموزش‌وپرورش قصد دارد موضوع رایگان بودن اینترنت در شبکه شاد» را در هیات دولت و ستاد ملی بیماری کرونا مطرح کند و این امکان را به‌طور دائمی و رایگان در اختیار دانش‌آموزان قرار دهد.

سفر وزیر آموزش‌وپرورش به شهرستان پاکدشت و حضور در آئین کلنگ زنی مدرسه برادران شهید مظفر

وزیر آموزش‌وپرورش برای حضور در آئین کلنگ زنی مدرسه خیرساز برادران شهید مظفر به شهرستان پاکدشت سفر کرد.

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش‌وپرورش، باهدف شرکت در آئین کلنگ زنی مدرسه 12 کلاسه برادران شهید مظفر به شهرستان پاکدشت سفر کرد. در این سفر عملیات احداث مدرسه شهیدان مظفر با مشارکت بانو کوکب اسکندری مادر شهیدان والامقام مظفر و با حضور استاندار تهران، نماینده مردم در مجلس و تنی چند از مسئولان در شهرستان پاکدشت استان تهران آغاز شد.

این پروژه آموزشی با زیربنای 1670 مترمربع در زمینی به مساحت 3000 مترمربع و در قالب 12 باب کلاس درس و بااعتباری 5 میلیارد تومان احداث شد که یک میلیارد تومان این منابع اعتباری را خانم اسکندری مادر شهیدان مظفر تأمین کرد.

بازگرداندن ۱۰۰ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در مرحله نخست طرح آبا

مجتبی زینی‌وند رئیس مراکز و مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی در مراسم افتتاح طرح آبا (آشتی با آموزش) در استان کرمان که به‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد بر اهمیت بازگشت به تحصیل همه دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل برای دسترسی به توسعه پایدار تأکید کرد.

زینی وند درباره آمار دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل گفت: طبق اطلاعات مرکز آمار ایران در سال ۸۰۰هزار دانش‌آموز که تحصیلات ابتدایی را به پایان رسانده است از ورود به تحصیلات متوسطه بازمی‌ماند. برای سال نخست اجرای طرح قرار است ۱۰۰هزار دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل را در کل کشور به مدرسه بازگردانیم که ۵هزار نفر از این تعداد در استان کرمان هدف‌گذاری شده‌اند. البته فعلاً ۲۸۹۱نفر در جنوب استان هدف‌گذاری شده‌اند که در ۷شهر و با مشارکت ۱۱مدرسه اجرایی خواهد شد و بر اساس نظر مدیرکل آموزش‌وپرورش کرمان اجرای این طرح ۲۸۹۱دانش‌آموز را در مناطق جنوبی کرمان تحت پوشش قرار می‌دهد و به مدرسه بازمی‌گرداند.

طرح آشتی با آموزش یکی از بسته‌های تحولی است که دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در مناطق روستایی و دورافتاده را با کمک فناوری نوین و مشارکت خیرین و شوراهای آموزش‌وپرورش باکلاس‌های اقماری و آموزش‌های آنلاین تحت پوشش آموزش‌وپرورش قرار می‌دهد. هزینه‌های مادی اجرای طرح در جنوب کرمان را موسسه خیریه دارالاکرام تقبل کرده است.

برگزاری آزمون ورودی مدارس سمپاد در روزهای نهم و دهم مردادماه

طبق اعلام سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان روز گذشته و امروز نهم و دهم مردادماه برگزار شد.

بر اساس این گزارش آزمون ورودی پایه هفتم روز گذشته پنجشنبه نهم مردادماه از ساعت 9 صبح و در محل حوزه‌های از پیش تعیین‌ شده برگزار شد، همچنین آزمون ورودی پایه دهم امروز جمعه دهم مردادماه از ساعت 9 صبح و در محل حوزه‌هایی که در کارت‌های ورود به جلسه تعیین‌شده است، برگزار می‌‌شود. کارت‌های ورود به جلسه‌ای که برای 27 تیرماه صادرشده بود برای این آزمون نیز معتبر بوده به‌جز تاریخ برگزاری بقیه موارد آن قابل استناد است.

برگزاری سومین برنامه گفت‌وگوی هفته با حضور وزیر کشور در بستر شبکه شاد

در راستای سلسله برنامه‌های گفت‌وگو بر محور تحول، سومین برنامه گفت‌وگوی هفته با حضور وزیر کشور به‌عنوان مهمان ویژه، پنجم مرداد ماه در بستر شاد به‌صورت زنده برگزار شد.

برنامه «گفت‌وگوی هفته» در راستای برگزاری سلسله برنامه‌های گفت‌وگو بر محور تحول، باهدف ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه بین وزارت آموزش‌وپرورش و سایر دستگاه‌ها به‌صورت منظم و هفتگی برگزار و به‌صورت زنده از طریق شبکه شاد برگزار می‌شود. در این برنامه هفتگی، به‌تناسب موضوع، هر هفته آموزش‌وپرورش میزبان یکی از شخصیت‌های عالی‌رتبه کشوری با عنوان مهمان ویژه است، لذا سومین برنامه گفت‌وگوی هفته روز یکشنبه پنجم مردادماه با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور برگزار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار