گفتگوی تلفنی روحانی با رئیس جمهور ترکمنستان انجام شد ؛

تاکید بر ضرورت تلاش مسوولان دو کشور برای توسعه مبادلات تجاری و اقتصادی تهران-عشق آباد

تهران (پانا) - رؤسای جمهور ایران و ترکمنستان با اشاره به روابط دوستانه و برادرانه دو کشور، بر ضرورت تلاش مسوولان دو کشور برای توسعه و تحکیم بیش از پیش و همه جانبه مناسبات و همکاری‌های تهران – عشق آباد در راستای تامین منافع دو ملت تاکید کردند.

کد مطلب: ۱۱۱۱۶۲۶
لینک کوتاه کپی شد
تاکید بر ضرورت تلاش مسوولان دو کشور برای توسعه  مبادلات تجاری و اقتصادی تهران-عشق آباد

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در تماس تلفنی «قربانقلی بردی محمداُف» رئیس جمهور ترکمنستان با وی، با تبریک عید سعید قربان به عنوان عید بزرگ همه مسلمانان جهان به دولت و ملت ترکمنستان، گفت: توسعه روابط و همکاری‌ها با ترکمنستان برای ما حائز اهمیت است، چراکه دارای تاریخ و فرهنگی مشترک و حُسن همجواری در طول قرن ها بوده ایم و همواره بین دوملت دوستی و همکاری برقرار بوده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز همه کشورهای دنیا با بیماری کرونا مواجه بوده و باید یکدیگر را برای مبارزه با این ویروس کمک و یاری کنیم، اظهار داشت: ایران آمادگی همکاری با ترکمنستان در زمینه بهداشتی و درمانی و مقابله با کرونا را داشته‌ و خواهد داشت و باید ارتباط مسئولان و تبادل تجربیات دو کشور در این راستا بیش از پیش ادامه داشته باشد.

روحانی با اشاره به اینکه شیوع بیماری کرونا موجب کاهش تبادلات تجاری و مناسبات اقتصادی دو کشور شده است، اظهار امیدواری کرد در ماه های آینده با کنترل بیشتر این بیماری و تلاش مسئولان دو کشور شاهد توسعه بیش از پیش همکاری‌ها و مناسبات در عرصه‌های مختلف اقتصادی و تجاری فی مابین باشیم.

رئیس جمهور برخی اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات حمل و نقل و برقراری تبادل کالا بین دو کشور نظیر ایجاد پل جدید جاده ای در مرز سرخص و از سرگیری تردد در مسیر ریلی را در راستای توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی فی مابین مثبت ارزیابی کرد و بر اهتمام نسبت به ادامه این تلاش‌ها تاکید کرد.

«قربانقلی بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان نیز در این گفتگو با تبریک عید سعید قربان به عنوان یکی از اعیاد مقدس جهان اسلام به دولت و ملت ایران، افزود: عید قربان نماد انسان دوستی، رحمت و سخاوت است و امیدوارم این عید برای همه مردم جهان، صلح، ثبات و رحمت را به دنبال داشته باشد.

رئیس جمهور ترکمنستان با اشاره به روابط و همکاری های ریشه دار و تاریخی دو کشور، اظهار داشت: خوشبختانه ایران و ترکمنستان در زمینه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و همکاری در سازمان‌های بین المللی مناسبات و اشتراکات بسیار خوبی با هم دارند.

وی با اشاره به همه‌گیری بیماری کرونا در جهان و تلاش قابل تقدیر جامعه جهانی برای مقابله با آن، گفت: می توانیم با همکاری و تلاش هماهنگ شده دستاورد خوبی برای مقابله با بیماری کرونا داشته باشیم.

بردی محمداُف با تجلیل از اهتمام رئیس جمهور ایران برای توسعه مناسبات و همکاری دو کشور، خواستار گسترش همکاری‌های فی مابین برای توسعه مبادلات مرزی و تدوین دستورالعمل‌های مرتبط با آن و همکاری‌های علمی و بهداشتی و سرمایه گذاری‌های مشترک شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار