شناسائی یکی از کانون های روستائی ابتلاء به کرونا در اطراف زاهدان

زاهدان (پانا) _ به دنبال شناسائی 2 کانون روستائی در اطراف شهرستان های خاش و سراوان، سومین کانون روستائی نیز با هوشیاری نظام مراقبت بیماری ها استان مورد شناسائی قرار گرفت.

کد مطلب: ۱۱۱۰۷۴۳
لینک کوتاه کپی شد
شناسائی یکی از کانون های روستائی ابتلاء به کرونا در اطراف زاهدان

دکتر جلیل نجاتی با اعلام این خبر گفت: این کانون روستائی از لحاظ تعداد جمعیت ساکن در منطقه و همچنین تعداد موارد مثبت بهیچ وجه با کانون های قبلی در نجف آباد و زنگیان قابل مقایسه نیست امّا روند کنترل همه گیری بر اساس تجارب قبلی و به صورت تخصصی در حال اجراست.
او در تشریح موقعیت استقرار و سایر خصوصیات جمعیتی این روستا گفت: روستای صفر آباد با حدود 200 نفر جمعیت، قمر خانه بهداشت روستای بزرگتری به نام محمد آباد است که این خانه بهداشت نیز زیر مجموعه مرکز جامع خدمات سلامت روستای چشمه زیارت از توابع سرجنگل محسوب می شود.
رئیس مرکز بهداشت زاهدان بیان کرد: متاسفانه تاکنون یک مورد فوت مثبت کرونا و یک مورد فوت مشکوک از بین ساکنان این روستا گزارش شده که هر دوی این موارد نیز در بیمارستان اتفاق افتاده.
نجاتی تصریح کرد: در 4 روز اخیر روند ارتباطات این دو فرد متوفی با سایر اعضاء خانواده و اهالی روستا بررسی شده است و با اعزام تیم های واکنش سریع و غربالگری افراد مشکوک و در معرض خطر، تعداد 4 مورد مثبت دیگر هم در این روستا شناسائی شده اند.

او افزود: خوشبختانه 3 نفر از این افراد مشکلات جدّی ندارند و بنا به دستور پزشک نیازی به بستری در بیمارستان نیز پیدا نکرده اند امّا توصیه های لازم در زمینه جداسازی این افراد ارائه شده و لازم است تا زمانی که قابلیّت انتقال بیماری به دیگران را دارند از حضور در جمع سایر اهالی روستا خودداری نمایند.
رئیس مرکز بهداشت زاهدان تاکید کرد: اگر چه گند زدایی محل زندگی افراد متوفی بر عهده خانواده ها قرار دارد امّا به دلیل شرایط خاصّ این روستا، منازل 5 خانوار از اهالی نیز طبق دستورالعمل های مربوطه گندزدائی شده است.
او با اشاره به مشکلاتی از قبیل طولانی بودن مسیر دسترسی، پراکندگی جمعیت و کمبود دسترسی به آب لوله کشی در منطقه گفت: این موارد ارائه خدمات مراقبتی را برای همکاران ما دشوار کرده است امّا با وجود تمام تنگناهای موجود، موضوع با جدیّت در دستورکار مرکز بهداشت زاهدان و حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه قرار دارد و امیدواریم تا به یاری خدا و با مشارکت مردم و اهالی منطقه و همچنین همکاری دستگاه های ذیربط، تجربه موفق دیگری را در کنترل همه گیری کرونا در مناطق روستائی ثبت کنیم.
رئیس مرکز بهداشت زاهدان مشارکت همگانی را یک اصل اساسی در مدیریت بحران های سلامت عنوان کرد و گفت: برای موفقیت در اجرای برنامه های پیشگیری و خودمراقبتی نیاز به مشارکت مردم داریم و اگر چه بیشتر اهالی این منطقه نیز در این خصوص همکاری لازم را دارند، امّا هر از چند گاهی با رویدادهای خطرسازی همچون شرکت انبوه افراد در مراسم تیع جنازه روه به رو می شویم.
دکتر نجاتی آموزش بهداشت، ارتقاء سواد سلامت و ایجاد انگیزش و احساس مسئولیت در قبال سلامت خود و دیگران مهمترین رکن فعالیت های تیم های واکنش سریع دانشگاه عنوان کرد و افزود: برای تقویت همکاری و مشارکت مردم علاوه بر آموزش های معمول که از طریق صدا و سیما و رسانه های مرتبط با وزارت بهداشت انجام می شود، آموزش چهره به چهره، استفاده از ظرفیّت ائمه جمعه و جماعات، معتمدان و بزرگان این منطقه روستائی در حال انجام است و به طور همزمان به دنبال کمک گرفتن از سایر ارگان ها و سازمان ها برای تامین زیرساخت ها و نیازهای بهداشت و درمان در این منطقه روستائی و سایر مناطق هستیم.
رئیس مرکز بهداشت زاهدان در خصوص نحوهشناسائی این روستا و رصد همه گیری هم گفت: متعاقب فوت 2 بیمار در بیمارستان علی ابن ابی طالب (ع) زاهدان، نظام مراقبت بیماری ها نقطه اشتراک این 2 مورد را سکونت هر دو نفر در روستای صفر آباد تشخیص داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار