عزیزاله بابلی بهمئی*

آسیب های به تعویق افتادن زمان کنکور سراسری 1399

تهران (پانا) - "تحول را کسی ایجاد می کند که کاستی ها را ببیند." همه گیری ویروس کرونا دامنه استرس را در زندگی جامعه بالا برده و خانواده ها را با چالش های متفاوتی روبرو ساخته است و از طرف دیگر کنکور و صحبت از آن نیز استرس و فشارهای عصبی خاص خود را برای خانواده به همراه دارد، بنابراین هر چه مدت زمان این فشار و استرس بیشتر شود آثار مخرب تری برای جامعه مخاطب خواهد داشت.

کد مطلب: ۱۱۱۰۵۸۷
لینک کوتاه کپی شد
آسیب های به تعویق افتادن زمان کنکور سراسری 1399

به گفته محققین و مسئولان؛ کرونا و رفتن آن نامعلوم است و موج های شیوع آن نامشخص، پس نمی توان براساس یک پدیده مبهم و نامشخص زمانبندی موضوعات اساسی جامعه را برنامه ریزی کرد. همانطور که سایر امور جامعه را با مواجهه هوشمندانه با آن دعوت کرده و همه امور را با پروتکل های خاص طراحی و بازبینی کرده و در نهایت آغاز مجدد کسب و کارها و فعالیت های اجتماعی را برنامه‌ریزی کرده‌ایم، برگزاری کنکور نیز امکان پذیر خواهد بود و با رعایت پروتکل های سخت گیرانه تر از سایر امور آن را برنامه‌ریزی و اجرا کنیم.
کمی سخت به نظر می رسد ولی امکان پذیر است اگر همه دستگاه ها و نهادهای اجرایی و مرتبط با یک وحدت رویه امور را پی ریزی کنند؛ بنابراین طرح تعویق کنکور سراسری با چالش های زیادی مواجه است.
تغییر اولیه زمان کنکور، برای بسیاری از داوطلبان آزمون چالش برانگیز بود و برنامه های زندگی آنها را در شرایط سردرگمی قرار داد. حال دوباره به راه انداختن موج دیگر برای تعویق مجدد کنکور، آسیب هایی همچون دلسردی، سردرگمی، افزایش استرس، عدم اعتماد به سیستم آموزش و آزمون و سازمان سنجش کشور و به رکود کشاندن خیل عظیم داوطلبان را به همراه خواهد داشت و ادامه این وضعیت و استرس آن، خود یعنی ضعف بیشتر در برابر مبارزه با کرونا.
چالش دیگر این تعویق درباره زمان بندی و برنامه‌ریزی مطالعه دانش آموزان و داوطلبان کنکور است که برای بازه زمانی پایانی مردادماه برنامه ها و آزمون هایشان را تنظیم کرده اند و به هم ریختن این برنامه به استرس و همینطور خستگی و افسردگی در این نیروهای بالقوه جامعه منجر خواهد شد که شاید تاثیر بسیار بدی بر نتایج آزمون گذاشته و آینده بسیاری را دستخوش تغییر کند.

کرونا یک همه گیری جهانی بوده و در سطح کشور ما هم، همه با آن درگیر شده و هستند پس تمام پیامدهای آن بر روی تک تک داوطلبان اثر گذار بوده و تعویق زمان کنکور به نظر نمی رسد از پیامدهای آسیب زای کرونا بکاهد.
بسیاری از رشته ها اصلا متقاضی ندارند و صندلی خالی دانشگاه در آن رشته داریم و یا بسیاری دیگر بدون آزمون پذیرش دانشجو دارند و پس رقابت برای برخی رشته ها حساس و سخت است که داوطلبان آن ها مسلما برنامه دقیق دوران جمع بندی خود را طرح ریزی کرده اند و آمادگی دارند هر چه سریع تر از استرس این آزمون در زندگی خود بکاهند،
مساله دیگر اینکه داوطلبان کنکور چند دسته اند:

1) داوطلبان جدی، هدفمند و با برنامه که با برنامه ریزی دقیق مطالعه کردند و آماده بودند همانند سنوات گذشته در تیرماه آزمون دهند. 2)داوطلبانی که فقط ثبت نام داشته ولی هدف و برنامه ای نداشته اند برای شرکت در کنکور و در به تعویق افتادن کنکور بی تفاوت عمل می کنند. 3)دسته آخر، داوطلبان بی برنامه کنکور که با بی نظمی به ماههای آخر رسیده اند و حال تعویق کنکور را فرصت ساز می دانند که شاید تلاش کنند.
تصمیم گیران و تصمیم سازان کشور برای عده معدود نباید آزمونی که می تواند در یک نیم روز انجام شود و بگذرد را با نامه جمع محدود عقب بیندازد و حتی تکلیف مراکز دانشگاهی را هم برای ثبت نام سال آتی در هاله ای از ابهام قرار دهد.

راهکارهای پیشنهادی من در این زمینه به این شرح است:
- تدوین پروتکل های بهداشتی دقیق با تنظیم فرایند اجرایی نظارتی دقیق تر.
- تخصیص اعتبار مناسب توسط دولت و ستاد ملی کرونا برای آماده سازی فضاها و امکانات و نیروی انسانی مورد نیاز برای برگزاری کنکور با رعایت کامل پروتکل مصوب شده است.
-اختصاص فضاهای متعدد و بسیار بیشتر و وسیع تر از سال های قبل برای اجرای دقیق آزمون مطابق پروتکل ها با توجه به اهمیت فاصله اجتماعی و عدم تجمع و نظارت مناسب.
- عدالت محور بودن با رصد نظرات داوطلبان سال ۹۹ براساس طراحی یک سامانه و ایجاد فرصت ثبت نظرات و تصمیم گیری با توجه به نتایج و تحلیل داده ها براساس پارامترهای مصوب.
- آموزش و آماده سازی داوطلبان برای شرکت در آزمون با شرایط خاص و رعایت پروتکل های تعیین شده است.

مدرس دانشگاه و مشاور خانواده*

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار