از اعدام جاسوس موساد تا انتقال جسد قاضی منصوری به ایران

تهران (پانا) - روند صعودی شیوع کرونا در ایران و رکوردزنی آمار مرگ و میر کرونا، ابتلای ۹ هزار پرستار به کرونا، توزیع داروی «رمدسیویر» و «فاویپیراویر» در بیمارستان‌ها، اعدام جاسوس CIA و موساد، رسیدگی مجدد به پرونده ۳ محکوم به اعدام و انتقال جسد قاضی منصوری به ایران بخشی از خبرهای اجتماعی است در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۱۱۰۹۷۶۲
لینک کوتاه کپی شد
از اعدام جاسوس موساد تا انتقال جسد قاضی منصوری به ایران

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که بیشتر این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه آمده است:

رکوردزنی کرونا

در هفته‌ای که سپری شد همچنان شاهد روند صعودی تعداد مبتلایان و فوتی‌های بیماری کرونا در کشور بودیم به طوری که از ابتدای کرونا تا کنون بیشترین میزان فوتی‌ها در هفته‌ای که گذشت ثبت شد و فقط در یک شبانه روز 229 بیمار جان خود را از دست دادند و 25 استان کشور در وضعیت قرمز و هشدار بیماری قرار دارند.

ابتلای 25 میلیون ایرانی به کرونا

همچنین در هفته‌ای که سپری شد، حسن روحانی، رئیس جمهوری در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که 25 میلیون ایرانی به کرونا مبتلا شده‌اند که طرح این آمار ابهامی را در بین مردم ایجاد کرد. علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت درباره این آمار گفت: تنها روش دقیق و شناخته شده برای تشخیص بیماری کووید ۱۹ چه در ایران و چه در دنیا تست مولکولی pcr است. اکنون در کل دنیا اعلام می‌شود ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر به کرونا مبتلا شده‌اند پس نمی‌توان گفت تنها در یک کشور ۲۵ میلیون نفر به کرونا مبتلا شده‌اند. اطلاعات آماری در کشور ما هم باید بر اساس تست pcr باشد اما عدد تخمین زده شده ۲۵ میلیون نفر بر اساس مطالعه‌ای بود که انجام شده است. در جهان و ایران مطالعات و پژوهش‌های فراوانی پیرامون کرونا در حال انجام است و اعلام آمار ۲۵ میلیون ایرانی مبتلا به کرونا نیز نتایج یکی از همین تحقیقات است و به همین میزان باید به آن پرداخت و نه بیشتر.

50 درصد مرگ و میر کرونا در تهران

همچنین ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران در هفته‌ای که سپری شد در جلسه شورا با بیان اینکه ورود کرونا ویروس به ایران در تاریخ ۲۰ فوریه یعنی ۳۰ بهمن ماه گزارش شده است، گفت: اولین مرگ کرونا ویروس در تهران را در تاریخ اول اسفند داشتیم که این نشان می‌دهد ورود کرونا به ایران خیلی قبل‌تر از تاریخ رسمی اتفاق افتاده و امروز بیش از ۷ هزار و ۱۶۷ مورد از کسانی که به این ویروس آلوده شده‌اند، در بهشت زهرا(س) آرام گرفته‌اند.

ابتلای ۹ هزار پرستار به کرونا

طبق آمار رسمی ۹ هزار نفر از کادر پرستاری به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند و بسیاری از آنان جان باختند، این را محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار اعلام کرده و از بی‌سرانجام ماندن مطالبات پرستاران در این وضع بحرانی گلایه دارد زیرا با وجود گذشت شش ماه از ایثارکادر درمان، تاکنون هیچ یک از وعده‌ها عملی نشده است. به گفته او قبل از شیوع ویروس کرونا اعلام شد که معوقات پرستاری به صفر خواهد رسید اما نه تنها معوقات به صفر نرسیده است بلکه جامعه پرستاری اکنون 7 تا 15 ماه است که کارانه دریافت نکردند و به طور متوسط یکسال است که معوقات آنها پرداخت نشده است.

توزیع داروی «رمدسیویر» و «فاویپیراویر»

هر چند تاکنون دارویی برای درمان قطعی کرونا وجود نداشته اما برخی داروها نظیر «رمدسیویر» و «فاویپیراویر» که در لیست دارویی وزارت بهداشت قرار گرفته است، برای درمان بیماران حاد کرونایی استفاده می‌شود. در هفته‌ای که سپری شد سعید نمکی، وزیر بهداشت اعلام کرد که داروی رمدسیویر برای دانشگاه‌ها توزیع شده است و رمدسیویر تولید داخل که از ماه‌های قبل در چند کمپانی داخلی شروع شده، به بازار می‌آید. همچنین بنا به گفته سعید نمکی فاویپیراویر داخلی نیز تولید شده است که در بیمارستان‌ها توزیع می‌شود.

کشف واکسن کرونا در دانشگاه «آکسفورد»

بسیاری از کشورهای دنیا به دنبال کشف واکسن کرونا هستند. در هفته‌ای که سپری شد خبر رسید که محققان دانشگاه «آکسفورد» موفق شده‌اند که واکسنی را تولید کنند که بی‌خطر است و می‌تواند سیستم ایمنی را برای مقابله با این ویروس تربیت کند. تزریق این واکسن به ۱۰۷۷ نفر باعث تولید پادتن و افرایش گویجه‌های سفید برای مقابله با ویروس کرونا شده است.

تعطیلی کارخانه واگن‌سازی تهران

تامین قطارهای مترو یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری است که تامین این موضوع با توجه به تحریم‌های اخیر به تامین اعتبار لازم نیاز دارد. از طرفی در شرایط فعلی کرونا، حمل ونقل عمومی یکی از گلوگاه‌های انتقال ویروس کروناست که تنها راه کاهش ابتلای شهروندان، افزایش ظرفیت سیستم حمل ونقل عمومی است اما متاسفانه در سال‌های اخیر با کاهش منابع و اعتبارات آن، کمبود ناوگان عمومی به شدت احساس می‌شود. محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در جلسه شورای شهر اعلام کرد که با تحویل آخرین قطارهای در دست ساخت شرکت واگن‌سازی تهران، این کارخانه مهم داخلی به دلیل اجرایی نشدن قرارداد ساخت 650 واگن که مدتهاست در چرخه بورکراسی سیستم بانکی و دولتی مانده است، تعطیل شد. تعطیلی کارخانه واگن سازی تهران که بیش از هزار واگن را برای متروی تهران تولید کرده است، با وجود توصیه مقام معظم رهبری جهت حمایت از مترو در سال جهش تولید باید موجب شرمندگی مسئولان مربوطه شود. پس از اظهارات محسن هاشمی، مدیرعامل شرکت واگن‌سازی تهران با اشاره به آماده‌سازی قراردادی برای تولید ۱۰۵ واگن جدید میان این شرکت و متروی تهران تاکید کرد که این کارخانه تعطیل نخواهد شد اما درخواست ما انعقاد قرارداد جدید با مترو و پیش پرداخت برای آغاز کار است. مجتبی گلشنی در خصوص خبر منتشر شده مبنی بر تعطیلی شرکت واگن سازی تهران گفت: شرکت واگن سازی تهران یکی از چهار شرکت واگن سازی در کشور است و از ۱۶۵۰ واگن فعال در کلانشهرهای کشور ۱۱۵۰ واگن یعنی بیش از دو سوم واگن های فعال کشور را شرکت واگن سازی تهران تولید کرده است.

اعدام جاسوس CIA و موساد

بیستم خرداد ماه بود که سخنگوی قوه قضاییه در بیست و هفتمین نشست خبری خود از صدور حکم اعدام برای جاسوسی خبر داد که با وصل شدن به سرویس جاسوسی موساد و سیا و در قبال اخذ دلارهای آمریکایی، در حوزه‌های مختلف امنیتی و به ویژه حوزه نیروهای مسلح از جمله سپاه قدس، اطلاعاتی را جمع آوری و در اختیار سرویس بیگانه قرار داده بود. غلامحسین اسماعیلی نام این فرد را که حکم اعدامش از سوی شعبه ۱۹ دیوان عالی کشور تایید شده بود، محمود موسوی مجد فرزند کاظم اعلام کرد و گفت که یکی از اتهامات این فرد اعلام محل تردد و اسکان سردار شهید سلیمانی و برخی فرماندهان نظامی در ادوار مختلف به سرویس‌های جاسوسی سیا و موساد بوده است. در هفته‌ای که سپری حکم جاسوس محمود موسوی مجد که به اعدام محکوم شده بود نیز اجرا شد.

رسیدگی مجدد به پرونده ۳ محکوم به اعدام

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری اخیر خود درباره تایید حکم اعدام سه نفر از محکومان اعتراضات آبان ماه ۱۳۹۸، اظهار کرده بود که این حکم بعد از فرجام خواهی متهمان و وکلای مدافع آن‌ها به تایید دیوان عالی کشور رسیده و به دادسرا اعاده شده است و اجرای احکام، یک فرآیند کاملا قانونی دارد که باید طی شود و ممکن است در این فرآیند قانونی، باز دادرسی‌های فوق العاده مانند اعاده دادرسی یا اعمال ماده ۴۷۷ یا هر موجب قانونی دیگری چه در این پرونده و چه در سایر پرونده‌ها نتیجه پرونده را توام با تغییر کند. پس از این موضوع چهار وکیل محکومان این پرونده در متنی اعلام کردند که درخواست اعمال ماده ۴۷۴ شد و این درخواست از سوی دیوان عالی کشور پذیرفته شده است.

برگزاری دو جلسه دیگر از جلسات دادگاه «اکبر طبری»

همچنین در هفته‌ای که سپری شد دوازدهمین و سیزدهمین جلسه دادگاه «اکبر طبری» و سایر متهمان این پرونده برگزار شد. اکبر طبری معاون اجرایی وقت حوزه ریاست قوه قضاییه است که تشکیل شبکه چند نفری ارتشا از اتهامات او است. در جلسه دوازدهم از دادگاه متهم، وکیل دانیال‌زاده درباره 3 میلیارد رشوه به بازپرس سابق علیزاده توضیحاتی داد.

انتقال جسد «قاضی منصوری» به ایران

دادستانی تهران اعلام کرد که جسد قاضی غلامرضا منصوری متهم ردیف نهم مرتبط با پرونده معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه قضاییه پس از انجام تشریفات قانونی و انتقال از کشور رومانی به ترکیه و سپس از طریق فرودگاه امام خمینی (ره) وارد کشور شد که بلافاصله با دستور معاون دادستان تهران جهت تشخیص هویت به پزشکی قانونی منتقل شد. در گزارش پزشکی قانونی آمده است: با معاینه دقیق جسد و تصویربرداری و اقدامات پزشکی و تشخیصی صورت پذیرفته مشخص شد اولاً بر اساس ظواهر، جسد متعلق به آقای غلامرضا منصوری می‌باشد ثانیاً بررسی ها حاکی است که از مکان بلندی سقوط نموده است چرا که شکستگی در سر و صورت و تنه ( کتف راست و چپ و استخوان‌های صورت) با تصویر برداری روئیت شد. در ادامه نمونه‌های سم شناسی و آسیب شناسی اخذ گردید و جهت احراز هویت علمی نمونه DNA از جسد اخذ تا با حضور اولیاء دم تطبیق نمایی شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار