در گفت‌وگوی پانا با نائب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو مطرح شد:

افزایش نرخ دلار رکود در معاملات خودرو را عمیق‌تر کرده است

بازار خودرو گیج و سردرگم است و کاهش نرخ دلار در معاملات روز گذشته نیز نتوانست موجب رونق خرید و فروش‌ها در این بازار شود

تهران ( پانا)- نائب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با بیان اینکه افزایش نرخ دلار معاملات در بازار خودرو را راکدتر کرده است می‌گوید قیمت خودرو متاثر از افزایش نرخ دلار افزایش یافته است اما خرید و فروشی در آن انجام نمی‌شود. قیمت‌ها بالا رفته است اما خریداران بازار را زیر و رو می‌کنند و خرید نمی‌کنند. فروشندگان هم خودروی خود را نمی‌فروشند.

کد مطلب: ۱۰۹۹۳۸۶
لینک کوتاه کپی شد
افزایش نرخ دلار رکود در معاملات خودرو را عمیق‌تر کرده است

نعمت‌الله کاشانی‌نسب، نائب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در گفت وگو با خبرنگار پانا درباره تاثیر افزایش نرخ دلار بر بازار خودرو اظهار کرد:‌ » قیمت خودرو متاثر از افزایش نرخ دلار افزایش یافته است اما خرید و فروشی در آن انجام نمی‌شود. قیمت‌ها بالا رفته است اما خریداران بازار را زیر و رو می‌کنند و خرید نمی‌کنند. فروشندگان هم خودروی خود را نمی‌فروشند.»

کاشانی‌نسب با بیان اینکه روز گذشته ایران خودرو قیمت تمامی محصولات خود را افزایش داده است، اظهار کرد: « محصولات ایران خودرو که از این پس به بازار عرضه می‌شوند با افزایش 20 درصدی قیمت مواجه خواهند شد. البته این شامل پیش فروش‌هایی نمی‌شود که در گذشته انجام شده است.»

نائب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو اظهار کرد:‌ » بازار خودرو گیج و سردرگم است و کاهش نرخ دلار در معاملات روز گذشته نیز نتوانست موجب رونق خرید و فروش‌ها در این بازار شود.»

خریداران خودرویی را که از شرکت‌ها تحویل گرفته‌اند روانه بازار نمی‌کنند

وی با اشاره به رونق تمامی‌ بازارهای کالایی افزود: « خودرو نیز مانند سایر کالاها اکنون به کالایی سرمایه‌ای بدل شده است و برای برخی به جای آنکه کالای مصرفی باشد کالای سرمایه‌ای است. آنها که سررسید تحویلشان از شرکت‌های خودروسازی رسیده است خودرو را به پارکینگ خانه‌ها منتقل می‌کنند بنابراین این خودروها نیز به بازار عرضه نمی‌شود تا بتواند تاثیرات مثبت خود را بر کاهش قیمت‌ها در بازار و تعادل قیمت‌ها داشته باشد.»

کاشانی‌نسب خاطرنشان کرد: « برخی خریداران نگران هستند و این انتظار را دارند که قیمت‌ها در بازار کاهش پیدا می‌کنند و این تصور را دارندکه بازار درگیر در شرایط حبابی است. نه خریدار می‌خرد و نه فروشنده تمایل به فروش دارد به همین دلیل رکودی حاصل شده است که ناشی از انتظارات تورمی است.»

تقاضای مصرفی در بازار خودرو اندک است

وی درباره سرنوشت تقاضاهای مصرفی واقعی در این بازار گفت:‌ » تعداد افرادی که در این بازار مصرف‌کننده واقعی هستند اندک است و درصد آنها نیز کم است. بازار خودرو بیشتر مانند سایر بازارهای کالایی تقاضای سرمایه‌ای شده است به همین دلیل رکود حاکم بر بازار به نظر نمی‌رسد برطرف شود.»

نائب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو اظهار کرد:‌ « تا زمانی که دلار تثبیت نشود بازار خودرو به آرامش نخواهد رسید و معاملات در این بازار رونق نخواهد گرفت. اکنون هم خریدار و هم فروشنده بلاتکلیف است.»

تلاش دولت برای آرامش در بازار ارز

کاشانی‌نسب خاطرنشان کرد:‌ » دولت در تلاش است تا صادرکنندگان را مجاب کند ارزحاصل از صادرات را به کشور برگردانند اگر چرخه بازگشت دلار به بازار تقویت شود نرخ ها نیز با کاهش همراه خواهد شد. رئیس کل بانک مرکزی نیز اطمینان داده است که تلاطم‌ها از بازار ارز گرفته میشود و این امیدواری وجود دارد که نرخ ارزها در ایران به ثبات برسد.»

وی افزود:‌ » بخش عمده‌ای از نمایشگاه‌داران در رکود و تلاطم بازار متضرر شده‌اند و طبیعی است سرمایه‌ای که برای فروش خودرو نیاز دارند به چند برابر افزایش یافته است. البته برخی از خودروها در نمایشگاه‌ها به صورت امانی است. یه مثال روشن این است که کسی که در این بازار مرغش را بفروشد فردا باید تخم مرغ بخرد. بودجه‌ای که سال گذشته نمایشگاه‌داران برای خرید 5 خودرو داشتند اکنون به 2 خودرو کاهش یافته است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار