تغذیه مناسب برای مقابله با کرونا

تهران(پانا)- کارشناس مسئول سلامت و پیشگیری از آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش منطقه 1 برای مقابله با کرونا تغذیه مناسب را در کنار سایر راه های مقابله با این ویروس توصیه می کند.

کد مطلب: ۱۰۹۹۲۷۳
لینک کوتاه کپی شد
تغذیه مناسب برای مقابله با کرونا
سیما سرخابی کارشناس مسئول سلامت و پیشگیری از آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش منطقه1در گفت و گو با پانا ضمن توصیه رعایت مسائل بهداشتی در خصوص نقش تغذیه در جهت پیشگیری از بیماری کرونا مطالب را به نقل از دفتر بهبود تغذیه جامع وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش مهمی در پیشگیری از بیماریهای تنفسی ازجمله بیماری ویروس کرونا دارد. عامل ابتلا به این ویروس بیماریهای زمینه ای مثل دیابت و بیماریهای ریوی، بیماریهای قلبی، سوء تغذیه و نداشتن تغذیه صحیح است. کمبود دریافت غذایی و کمبود ویتامین هایی مثل ویتامین C و A و D و تضعیف سیستم ایمنی بدن احتمال ابتلا به بیماریها را افزایش می دهد.
وی افزود: با مصرف روزانه منابع غذایی ویتامین C مثل مصرف سبزی و سالاد همراه با غذا، میوه های حاوی ویتامین C مثل پرتقال، نارنگی، لیموشیرین، کیوی و سبزیهای دارای ویتامین C مثل انواع کلم، گل کلم، شلغم، فلفل سبز و فلفل دلمه ای ،جعفری،پیازچه، شاهی ، گوجه فرنگی از منابع غذایی خوب ویتامین C هستند. به عنوان مثال مصرف روزانه یک عدد پرتقال یا 2 عدد نارنگی ویتامین C مورد نیاز روزانه بدن را تأمین می کند. هویج و کدوحلوایی و سبزی های سبز تیره مثل اسفناج ، برگ چغندر وبرگ های تیره رنگ کاهو هم از منابع خوب ویتامین A هستند.
سرخابی در ادامه گفت:بطورکلی به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری و تقویت سیستم ایمنی بدن مصرف روزانه 3 واحد از گروه سبزی ها (بجز سبزی های نشاستهایی ) و حداقل 2 واحد میوه توصیه می شود. کودکان زیر 5سال، مادران باردار و سالمندان و بیمارانی که داروهای کورتنی مصرف می کنند بیشتر در معرض خطر ابتلا هستند.
سرخابی در ادامه افزود: لازم است مردم عزیز ما برای پیشگیری نکاتی را نیز رعایت کنند. هر روز سبزی یا سالاد همراه با آب لیموترش یا آب نارنج تازه استفاده کنند. از هویج و کدوحلوایی در غذاهای روزانه استفاده شود. مصرف پیاز خام به دلیل داشتن ویتامین C همراه با غذا توصیه می شود. از مصرف سوسیس و کالباس و سایر فست فودها و غذاهای چرب و سنگین اجتناب شود. استفاده از منابع پروتئین در غذای روزانه مثل حبوبات یا تخم مرغ حائز اهمیت است.کمبود ریز مغذی هایی مثل آهن و روی هم سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند. از منابع غذایی این 2 ریز مغذی مثل حبوبات بعنوان جایگزین مناسب گوشت، شیر و لبنیات وسبزیهای برگ سبز و انواع خشکبار بیشتر استفاده شود.
کارشناس مسئول سلامت و پیشگیری از آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش منطقه1در مورد مصرف غذا خاطر نشان کرد: از خوردن غذاهایی که خوب پخته نشده ( مثل تخم مرغ عسلی و نیمرو ، کباب هایی که مغز پخت نشده اند )خودداری شود. از خوردن غذا و مایعات در مکان هایی که از نظر بهداشتی مورد اطمینان نیستند خوداری شود. در صورتی که علائم سرماخوردگی دارید، از غذاهای آبکی مثل سوپ و آش همراه با آب لیموی تازه ومایعات گرم استفاده کنید. از جوانه ها گندم ، ماش و شبدر که حاوی ویتامین C هستند در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کنید. از میوه های حاوی انتی اکسیدان فصل مثل انار ، پرتقال های تو سرخ ، گریپ فروت و ... استفاده کنید.
وی تصریح کرد: بخاطر داشته باشید رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه و حصول اطمینان از دریافت کافی ریز مغذیها و پروتئین از برنامه غذایی روزانه نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به بیماری ها از جمله ویروس کرونا دارد و همانطور که می دانید کمبود دریافت های غذایی و تضعیف سیستم ایمنی بدن احتمال ابتلا به بیماری را افزایش می دهد.
در پایان کارشناس مسئول سلامت و پیشگیری از آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش منطقه1 با آرزوی سلامت برای تمام هموطنان، رعایت بهداشت فردی، انجام پروتکل های بهداشتی و داشتن تغذیه سالم را ازجامعه فهیم و با اخلاق خواستار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار