ورزش و کرونا ویروس

بوشهر(پانا)_ رئیس اداره تربیت بدنی آموزش و پرورش استان بوشهر گفت با افزایش سرعت شیوع ویروس خطرناک کووید19 و روند صعودی مبتلایان به این بیماری، مردم برای حفظ سلامتی خود و دیگران بیشتر اوقات را در منزل قرنطینه هستند.

کد مطلب: ۱۰۹۹۰۶۵
لینک کوتاه کپی شد
ورزش و کرونا ویروس

منوچهر هوشیار در گفت و گو با پانا اظهار کرد: با افزایش سرعت شیوع ویروس خطرناک کووید19 و روند صعودی مبتلایان به این بیماری، مردم برای حفظ سلامتی خود و دیگران بیشتر اوقات را در منزل قرنطینه هستند. از سویی دیگر برخی از اماکن تفریحی و ورزشی، ساحل دریا، پارک های محله ای و اماکنی که بعضاً برای ورزش تفریح و پیاده روی و قدم زدن مردم استفاده می کردند، با مصوبه ستاد کرونا با محدودیت و یا ممنوعیت فعالیت روبه رو شده اند.
هوشیار گفت : قرنطینه خانگی اگر چه موجب کاهش ابتلای فرد به بیماری کرونا می شود اما روی دیگر سکه، درگیر شدن شهروند به عوارض و خطرات خانه نشینی همچون بی تحرکی، کم تحرکی و محدودیت ارتباطات اجتماعی با جامعه، دوستان و بستگان است. در این شرایط حتی امکان ابتلای فرد به بیماری‌های روحی و روانی نیز وجود دارد که وضعیت برای افراد با بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، فشار خون، بیماری‌های قلبی عروقی سخت‌تر است و خطرات بیشتری آنها را تهدید می‌کند .
هوشیار افزود : در این وضعیت پارادوکسیکال که از سویی باید قرنطینه خانگی برای فرار از کرونا پیشه کنیم و از سویی دیگر امکان درگیری با خطرات و عوارض قرنطینه وجود دارد، چه راه حلی برای ایجاد تعادل و توازن وجود دارد؟
او گفت: برخی از صاحبنظران، ورزش را مسیر و معبری اطمینان بخش برای شرایط فعلی می دانند، اما آیا واقعا ورزش و فعالیت بدنی تاثیری بر مهار و کنترل ویروس کووید ۱۹ دارد یا خیر؟
رئیس اداره تربیت بدنی آموزش و پرورش استان بوشهر تصریح کرد: تمرینات ورزشی و تحرک بدنی سبب ترشح هورمون هایی از جمله بتا اندروفین می شود که بر عملکرد دستگاه های مختلف بدن و به ویژه دستگاه ایمنی اثرات بسیار سودمندی دارد و چنانچه سیستم ایمنی بدن فرد تقویت شود، به یقین می تواند بدن افراد را در مقابل این ویروس پیچیده محافظت و مراقبت کند و در صورتی که فرد به این ویروس مبتلا شود احتمال شکست این ویروس افزایش پیدا می‌کند.
همچنین ورزش و فعالیت های بدنی می تواند فرد را از نظر روحی و روانی و آمادگی بدنی و جسمانی در شرایط مطلوب تری قرار دهد و اثرات خوشایندی برای او ایجاد کند.
البته نباید از این نکته غافل شویم که باید فعالیت‌های ورزشی با شدت متوسط انجام شود تا عملکرد سلول‌های دستگاه ایمنی افزایش یابد. نکته مهم دیگر اینکه یک وعده تمرینی و ورزشی با شدت متوسط مانند پیاده روی، منجر به افزایش هورمون های استرس می‌شود که سبب کاهش اضطراب و استرس و در نتیجه افزایش ایمنی برابر عفونت های ویروسی می شود. البته کسانی که ظرفیت بدنی مناسبی دارند می توانند ورزش با شدت بالاتر نیز انجام دهند ولی عموم افراد جامعه بهتر است که فعالیت روزانه با شدت متوسط همچون فعالیت های هوازی طی سه جلسه در هفته به میزان حداقل ۳۰ تا ۴۵ دقیقه به صورت پیاده روی و دویدن آرام یا طناب زدن انجام دهند.
توصیه دیگر اینکه با توجه به شرایط حاکم بر زندگی مردم بهتر است ورزش در منزل یا اماکن خلوت و مسیرهای خلوت پیاده روی که در معرض آلودگی نیستند انجام شود اما چنانچه با فروکش کردن وضعیت موجود، در صورت فعالیت در فضاهای عمومی باید فاصله افراد به میزان ۲ تا ۵ متر رعایت شود.
هوشیار اظهار کرد: ورزش ها باید ترکیبی و چند وجهی شامل فعالیت های کششی، انعطاف پذیری، فعالیت های هوازی با شدت متوسط، فعالیت‌های مقاومتی و تعادلی باشد. فعالیت های مقاومتی با شدت متوسط و حداقل ۲ جلسه در هفته، تمرینات انعطاف پذیری و کششی به صورت روزانه و تمرینات تعادلی و هماهنگی نیز دو روز در هفته توصیه می شود.
در پایان این نکته را نباید فراموش کنیم که در کنار فعالیت منظم بدنی در منزل یا در محیط های ایمن تغذیه سالم نیز کمک بسیاری به ایمنی در مقابل این ویروس ایجاد خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار