توضیحات معاون وزیر بهداشت درباره ابتلای ۲۵ میلیون نفر به کرونا

تهران (پانا) - معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت در کل دنیا تاکنون ۱۴.۵ میلیون نفر به ویروس کرونا مبتلا شدند و مبنای عدد ۲۵ میلیون نفر مبتلا به کرونا در ایران، تست سرولوژی است و در واقع یک تخمین محسوب می‌شود.

کد مطلب: ۱۰۹۹۰۶۱
لینک کوتاه کپی شد
توضیحات معاون وزیر بهداشت درباره ابتلای ۲۵ میلیون نفر به کرونا

علیرضا رئیسی در گفت‌وگوی تلویزیونی درباره موضوع ابتلای ۲۵ میلیون نفر به ویروس کرونا در کشور افزود: مطالعات زیادی در دنیا در مورد ویروس کرونا در حال انجام است و در کشور ما نیز مطالعاتی در این زمینه انجام می‌شود. بر اساس مطالعه‌ای که در کشور انجام شده و مبنای آن تست سرولوژی بوده، این عدد اعلام شده است. در دنیا دو نوع تست برای کرونا وجود دارد که تست مورد تایید فقط تست مولکولی یا PCR است. عددی که ما باید روی آن حساس باشیم، بر اساس تست مولکولی یا PCR است. هم کشور ما ‌و هم سازمان جهانی بهداشت، فردی مثبت تلقی می‌شود که تست PCR او مثبت باشد.

معاون وزیر بهداشت اظهار کرد: برخی تست سرولوژی را برای تشخیص بیماری انجام می‌دهند. در حالی که تست سرولوژی برای تشخیص بیماری نیست. سازمان جهانی بهداشت هم تاکید کرده که تست سرولوژی فقط برای مطالعات استفاده می‌شود.

رئیسی درباره خدمات سامانه مشاوره ۴۰۳۰ گفت: در اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹، روزانه حدود ۷۰۰ هزار تماس با سامانه ۴۰۳۰ گرفته می‌شد. اواسط اردیبهشت ۹۹ با توجه به کاهش تماس‌ها با این سامانه، روزانه ۳۰ هزار تماس با این سامانه گرفته می‌شد. با توجه به اینکه حدود ۳۰ هزار نفر در سراسر کشور در این سامانه به مردم پاسخ می‌دادند، با توجه به کاهش تماس‌ها، تعداد نیروهای پاسخ دهنده این سامانه نیز کاهش یافت. این سامانه به صورت همزمان قابلیت پاسخ تا دو هزار تماس را دارد که این میزان تا ۱۰ هزار تماس هم می‌تواند افزایش پیدا کند. حدود ۳۱ هزار کارشناس، پزشک، پرستار و ماما در این سامانه به مردم پاسخ می‌دهند.

وی افزود: همچنین قابلیت معرفی نزدیک‌ترین مرکز ۱۶ ساعته کرونا هم به این سامانه اضافه شده است و از فردا در سطح تهران آغاز می‌شود. اگر نیازی به انجام آزمایش کرونا باشد نیز در این مراکز ۱۶ ساعته انجام می‌شود. بر اساس راهنماهای بالینی، اگر فردی مثبت و تحت درمان باشد، تا ۵ روز متوالی از طریق سامانه ۴۰۳۰ با او گرفته می‌شود و همچنین در روز چهاردهم هم با او تماس خواهند گرفت. برای فرد مثبت که تحت درمان نیست هم تا سه روز با او تماس گرفته خواهد شد.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه رفتار ویروس کرونا ناشناخته است، گفت: بسیاری از افراد علائم خفیف این بیمار را داشته یا یک علامت مثل تب و بدن درد و کاهش حس بویایی و چشایی دارند. حتی برخی فقط با علائم گوارشی مراجعه می‌کنند. این طور نیست که اگر علائم شروع شود، دیگر کار فرد تمام است. این مسائل در فضای مجازی مطرح می‌شود و خواهش ما این است که مردم دقت کنند که ۳۰ هزار کارشناس۴۰۳۰ مورد تایید وزارت بهداشت هستند و هر نوع مشاوره‌ای را از این سامانه دریافت کرده و به توصیه کارشناسان این سامانه توجه داشته باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار