از ماهواره اماراتی تا آلودگی میکروپلاستیک‌ها در «+چرخ»

تهران (پانا) -نهمین قسمت ویژه‌برنامه‌ «+چرخ» ساعت 19 امروز، یکشنبه 29 تیر، با بررسی تازه‌ترین خبرهای دنیای فناوری، نجوم و شیمی روی آنتن شبکه‌ چهار می‌رود.

کد مطلب: ۱۰۹۸۹۷۹
لینک کوتاه کپی شد
از ماهواره اماراتی تا آلودگی میکروپلاستیک‌ها در «+چرخ»

به گزارش روابط عمومی شبکه چهار سیما، در بخشی از این قسمت برنامه‌ی «+چرخ»، حافظ آهی به‌عنوان مجری-کارشناس با محمدحسین جهان‌پناه، روزنامه‌نگار علم و فناوری درباره‌ی ماهواره‌ی اماراتی «مسبار الامل» گفت‌وگو خواهد کرد.

این ماهواره اولین ماهواره‌ای است که امارات با همکاری شرکت ژاپنی میتسوبیشی ساخته و قصد پرتاب آن به مریخ برای کاوش این کره را دارد. «مسبار الامل» پس از هفت ماه سفر و طی ۴۹۳ میلیون کیلومتر به مریخ خواهد رسید و حرکت به دور این کره را که به مدت یک سال مریخی، یعنی معادل ۶۸۷ روز، انجام خواهد داد. این ماهواره قرار بود 27 تیر از پایگاه فضایی ژاپن به فضا پرتاب شود اما برای دومین بار به تعویق افتاد. طبق اطلاعیه‌ جدید اماراتی‌ها «مسبار الامل» در همین ماه میلادی به سمت کره‌ مریخ پرتاب خواهد شد.

در بخش دیگری از «+چرخ» ساناز مصطفی‌زاده، کارشناس نجوم، عکس‌های عکاسان ایرانی از پرنورترین دنباله‌دار سال‌های اخیر را بررسی خواهد کرد.

این دنباله‌دار اولین بار در هشت فروردین 99 توسط کاوشگر نقشه‌بردار فروسرخ اجرام نزدیک زمین ناسا کشف شد. با توجه به تکه‌تکه شدن دنباله‌دارهای SWAN و ATLAS، امید چندانی به یکپارچه ماندن NEOWISE نمی‌رفت ولی در 11 تیرماه رصدگران توانستند آن را در آسمان صبحگاهی تشخیص بدهند. افزایش روشنایی این دنباله‌دار باعث امیدواری رصدگران شد و عکاسان زیادی موفق به ثبت تصاویری زیبا از این دنباله‌دار نورانی شدند.

در سومین بخش «+چرخ» هم دکتر داریوش طاهرزاده، دکترای شیمی و مدرس دانشگاه تهران، تخریب محیط‌‌زیست توسط میکروپلاستیک‌ها را بررسی می‌کند.

مجله‌ی تصویری «+چرخ» مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ی زندگی را با تمرکز بر تحولات علمی درباره‌ ویروس کرونا و با نگاهی تخصصی و به‌زبانی ساده و با حضور کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی می‌کند.

«+چرخ» چهار روز در هفته، از یکشنبه تا چهارشنبه، از ساعت 19 به‌صورت زنده و به مدت 45 دقیقه از شبکه‌ چهار سیما پخش می‌شود. مجری «+چرخ» حافظ آهی است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «+چرخ» را بر عهده دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار