سفیر سابق ایران در نروژ، مجارستان و سریلانکا در گفت‌وگو با پانا بررسی کرد

«ترامپ» یا «بایدن»؛ ارتباط ایران و آمریکا در آینده نزدیک چگونه خواهد بود؟

فرجی‌راد: ایران باید آژانس انرژی اتمی را تا سه ماه آینده مدیریت کند/ برجام اعتبار دموکرات‌هاست و مذاکره خواهند کرد/ ترامپ در دوره دوم اگر انتخاب شود فرد جدیدی است و تندروها در کنار او نخواهند بود

تهران (پانا) - یک استاد ژئوپلیتیک و سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در نروژ، مجارستان و سریلانکا احتمالات رابطه ایران و آمریکا در صورت برتری دونالد ترامپ یا جو بایدن در انتخابات پیش‌روی ایالات متحده آمریکا را بررسی کرد.

کد مطلب: ۱۰۹۸۴۸۰
لینک کوتاه کپی شد
«ترامپ» یا «بایدن»؛ ارتباط ایران و آمریکا در آینده نزدیک چگونه خواهد بود؟

رضا فرجی‌راد در گفت‌وگو با خبرنگار پانا با تاکید بر اینکه نباید مسئولان کشورمان تا قبل از موعد "پایان تحریم تسلحاتی ایران"، هیچ بهانه‌ای دست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و آمریکا ندهند، گفت: «حدودا سه ما مانده به انتخابات آمریکا، آمریکا به دنبال این است که در مهرماه، طرح خود را در ارتباط با تحریم تسلیحاتی ایران به شورای امنیت ببرد. از طرف دیگر به دنبال این است که مکانیسم ماشه را فعال کند. اما گزارش آژانس در این زمینه بسیار مهم است؛ اگر در این سه ماه، آژانس گزارش منفی ارائه کند، طبیعتا دست آمریکا را پرتر می‌کند.»

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجه با بیان اینکه ایران باید آژانس را مدیریت کند، گفت: «نه می‌شود گفت آژانس هر کاری که می‌خواهد در ایران انجام دهد که این کار صحیحی نیست و روز به روز توقعات آژانس بالاتر می‌رود، از سوی دیگر هم نمی‌شود با آن‌ها برخورد و تندی کرد، چون این باعث می‌شود آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گزارش‌های منفی به شورای امنیت سازمان ملل تحویل دهد. لذا ما باید طوری با آژانس گفت‌وگو و تعامل داشته باشیم که این سه ماه مدیریت شود و ببینیم در انتخابات آمریکا چه اتفاقی خواهد افتاد.»

این کارشناس مسائل سیاست خارجه ادامه داد: «اگر در انتخابات آمریکا، مجددا آقای ترامپ انتخاب شود، ما باید یک استراتژی 4 ساله تدوین کنیم که چکار می‌خواهیم انجام دهیم. اما اگر آقای جو بایدن انتخاب شد، انتخاب ما هم طور دیگر خواهد بود. تا امروز دموکرات‌ها تمایل خود را برای حفظ برجام نشان داده‌اند. اگر این روند ادامه پیدا کند باید مذاکرات شروع شود آن هم به شرطی که آمریکا تحریم‌ها علیه کشورمان را پایان دهد، به برجام برگردند و آن را رسما اعلام کنند و گشایشی در اقتصاد ایران صورت بگیرد تا مذاکرات انجام شود.»

فرجی‌راد تاکید کرد: «من مطمئنم که برجام اعتباری برای دموکرات‌ها است به ویژه اینکه خود شخص بایدن در قضیه برجام دخالت داشته است آن هم به عنوان معاون رئیس‌جمهوری آمریکا. لذا اگر بخواهند خودشان هم برجام را انکار کنند، برای حزب دموکرات بد خواهد شد. ضمنا نباید فراموش کنیم که آقای اوباما بر روی بایدن نفوذ دارد و برجام اعتبار آن‌هاست. این افراد از روی لجبازی با ترامپ هم که باشد به اعتقاد من مذاکرات را با کشورمان شروع خواهند کرد.»

این دیپلمات سابق کشورمان با اشاره به این احتمال که دونالد ترامپ در چهار سال آینده رئیس‌جمهوری آمریکا باشد، گفت: «در این صورت باید یک استراتژی چهار ساله انتخاب کنیم که چه کاری باید انجام شود. نمی‌شود همین روند تحریم‌های صددرصدی و تورم ادامه پیدا کند. طبیعتا کشور نیاز به استراتژی جدید دارد. من تصورم نمی‌کنم ترامپ در دوره دوم هم دنبال درگیری باشد. ترامپ از دوره اول هم به دنبال این بود که نیروهای آمریکا را از سرتاسر دنیا کم کند، از عراق، افغانستان، آلمان، کره، ژاپن و سوریه و ... به آمریکا برگرداند؛ و دنبال این نیست که هزینه کند. وی اعلام کرد اگر کشوری می‌خواهد به آن‌ها کمک نظامی کنیم باید پول و هزینه آن را پرداخت کند. به اعتقاد من باید استراتژی تدوین کرد و بدانیم چیکار می‌خواهیم بکنیم.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه طبق نظرسنجی‌ها تا امروز دونالد ترامپ 6 درصد از جو بایدن عقب است، افزود: «کرونا هم نشان می‌دهد که آمریکا را به زودی نه تنها رها نخواهد کرد بلکه ممکن است در ماه‌های آینده اوج بگیرد و با سیاست کرونایی که ترامپ انتخاب کرده، تا انتخابات آمریکا وضعیت داخلی ترامپ بهتر که نمی‌شود، بلکه بدتر هم خواهد شد. مگر اینکه جو بایدن اشتباهاتی اساسی داشته باشد و شانس ترامپ را بیشتر کند. روند فعلی اما به خاطر 40 میلیون بیکار تحت تاثیر کرونا و ادامه روند کرونا که بیشتر هم خواهد شد، نشان می‌دهد ترامپ شانس چندانی در انتخابات نخواهد داشت.»

این استاد ژئوپلیتیک و سفیر سابق ایران در نروژ، مجارستان و سریلانکا در پایان تاکید کرد: «ما باید سعی کنیم با اروپا، روس‌ها، چینی‌ها وارد مذاکره شویم. در دوره دوم اگر ترامپ انتخاب شود و دوباره رئیس‌جمهوری آمریکا شود، مطمانا او فرد جدیدی خواهد بود. او تندورهایی مثل بولتون را دور کرده است و من احتمال می‌دهم که تندورهای فعلی هم در دوره دوم اگر ترامپ انتخاب شود، در کنار ترامپ نباشند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار