رسیدگی به 220 پرونده آسیب اجتماعی در مرکز تخصصی اورژانس لامرد

لامرد (پانا) - مسئول اورژانس اجتماعی بهزیستی لامرد از رسیدگی به 220 پرونده آسیب اجتماعی طی سال گذشته خبر داد و گفت طی یک سال گذشته تا پایان سه ماهه نخست امسال، 132 پرونده اختلافات زوجین، قبل از ارجاع به مراجع قضایی با ورود به موقع اورژانس منجر به صلح و سازش شد.

کد مطلب: ۱۰۹۸۱۰۰
لینک کوتاه کپی شد
رسیدگی به 220 پرونده آسیب اجتماعی در مرکز تخصصی اورژانس لامرد

امیر اسماعیل علیزاده در جمع خبرنگاران گفت: 577 مورد تماس طی سال گذشته و 258 مورد تماس در سه ماهه نخست سال جاری با خط اورژانس اجتماعی (123) برقرار شد.

وی از پذیرش 467 نفر در مرکز مداخله در بحران اورژانس طی یک سال گذشته خبر داد و افزود: در یک سال گذشته 220 پرونده کودک آزاری، همسرآزارى و سایر آسیب های مرتبط با جامعه هدف اورژانس در این مرکز رسیدگی شد.

مسئول اورژانس اجتماعی لامرد از رشد 23 درصدى همسرآزارى و اختلافات حاد خانوادگى در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با سه ماهه پایانى سال گذشته خبر داد و افزود: علل رشد آسیب های اجتماعی در سه ماهه نخست امسال به علت شرایط شیوع ویروس کرونا، قرنطینه خانگى و بروز مشکلات اقتصادی و معیشتی در جامعه است.

وی با بیان اینکه عمده مداخلات اورژانس در شهرستان مربوط به کودک آزاری و همسرآزاری است، اظهار کرد: اکثر کودک‌آزاری‌های رخ داده در شهرستان از نوع غفلت و مسامحه است که اعتیاد والدین، مشکلات اقتصادی و بیکاری، سطح تحصیلات کم و فقر فرهنگی خانواده، ناآگاهی از حقوق کودک از علل اصلی بروز این آسیب هستند.

وی گفت: طى سال گذشته در 68 پرونده کودک آزاری با مداخله کارشناسان اورژانس اجتماعی، رفع آزار صورت گرفته و در موارد حاد نیز آزاردهنده به مراجع قضایی معرفی شد و در همین راستا کارگاه های آموزشی در تعدادی از مهدکودک‌ها و مدارس شهرستان با هدف افزایش سطح آگاهی و شناخت از حقوق کودک، مسئولیت پذیری والدین در قبال کودکان و خودمراقبتی کودکان برگزار شد.

مسئول اورژانس اجتماعی لامرد در تحلیل پرونده های همسرآزاری در این شهرستان بیان کرد: اغلب آسیب‌های همسرآزاری رخ داده در لامرد از نوع آزار روانی و غفلت و مسامحه بوده که طبق تحلیل و بررسی، موارد توهین، تحقیر و فحاشی مکرر، ارعاب شدید و ممانعت از رفت آمد با سایرین از علل عمده بروز آزار روانی هستند و عدم پرداخت نفقه و تامین مایحتاج اولیه زندگی، علت عمده همسرآزاری از نوع غفلت و مسامحه است که مرکز اورژانس اجتماعی در راستای کاهش این بحران ها به صورت تخصصی با مداخله و مشاوره به این پرونده ها ورود پیدا می‌کند.

به باور علیزاده، نداشتن مهارت های ارتباطی زوجین، عدم کنترل خشم، ناآگاهی زنان از حقوق قانونی خود، اعتیاد همسر، نبود فن گفت و گوی صحیح بین زن و شوهر از عمده دلایل اصلی بروز همسرآزاری است که بروز این موارد سبب ایجاد اختلالات روانی، افسردگی، انزوا و گوشه گیری و اقدام به خودکشی در زنان می‌شود.

او در ادامه گفت: 132 پرونده همسرآزاری، اختلافات حاد و زوجین متقاضی طلاق طی یکسال گذشته و سه ماهه نخست سال جاری در مرکز لامرد تشکیل شد که این پرونده ها قبل از ارجاع به مراجع قضایی با ورود به موقع اورژانس، مداخله ها و مشاوره های تخصصی منجر به صلح و سازش شد.

وی در پایان ضمن گرامیداشت شعار چهلمین سال تاسیس بهزیستی با عنوان شفافیت، تحول خدمت، ارتقای سلامت اجتماعی در خانواده، از برگزاری 12 کارگاه تخصصی آموزشی و توزیع 30 بسته بهداشتى-آموزشى در میان کودکان کار خبر داد و از شهروندان درخواست کرد موارد کودک آزاری، همسر آزاری، اختلاف حاد خانوادگی، اقدام به خودکشی، زنان و دختران آسیب دیده، زوجین متقاضی طلاق، سالمندآزاری، والد آزاری، معلول آزاری را به خط 123 گزارش دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار