مهم‌ترین اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت

از تعویق آزمون‌های سراسری تا تایید حکم اعدام 3 متهم حوادث آبان

تهران (پانا) - تعویق‌ زمان برگزاری آزمون‌های کلیدی به دلیل افزایش شیوع کرونا، افزایش شیوع کرونا در کشور، زمزمه‌های منتفی شدن توافق «پادگان 06»، تایید حکم اعدام 3 نفر از متهمان حوادث آبان بخشی از اخبار اجتماعی است در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۱۰۹۸۰۳۸
لینک کوتاه کپی شد
از تعویق آزمون‌های سراسری تا تایید حکم اعدام 3 متهم حوادث آبان

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که بیشتر این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار دارد. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه آمده است:

آمار کرونا در ایران

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۶۴ هزار و ۵۶۱ نفر رسیده است و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۳ هزار و ۴۱۰ نفر رسید و تا کنون ۲۲۷ هزار و ۵۶۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

25 استان در وضعیت قرمز و هشدار

هفته‌ای که سپری شد شیوع کرونا در دنیا رو به افزایش است و در یک هفته یک میلیون نفر در دنیا مبتلا شدند و تعداد مبتلایان از ۱۲ میلیون گذشت و در کشور ما هم 25 استان در وضعیت قرمز و هشدار کرونا قرار گرفتند. طبق اعلام وزارت بهداشت، استان‌های آذربایجان‌های شرقی و غربی، ایلام، بوشهر، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، کردستان، کرمانشاه، گلستان، مازندران و هرمزگان در وضعیت قرمز قرار دارند. استان‌های تهران، فارس، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، کهگیلویه و بویر احمد، لرستان، همدان، یزد و خراسان شمالی نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

مراسم عروسی و عزا؛ ممنوع

طبق اعلام استانداری تهران برگزاری هر گونه مراسم عروسی در تالارهای پذیرایی و برگزاری مراسم عزا در مساجد ممنوع است. بر اساس بخشنامه ابلاغی به دستگاه‌های اداری باید از برگزاری هر گونه سمینار، جشنواره و همایش پرهیز شود و نسبت به استفاده از ماسک برای کارمندان و مراجعتن اقدام شود.

یک پنجم فوتی‌های روزانه در کشور مربوط به بیماران کرونا

ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت نیز با بیان اینکه یک پنجم فوتی‎‌های روزانه کشور مربوط به بیماران کرونایی است و این زنگ خطر جدی و نگران کننده ‌است، گفت: روزانه حدود یک هزار و ۵۰ نفر در کشور جان خود را از دست می‌دهند که بیش از ۲۰۰ تن از آن‌ها بیماران کرونایی هستند و اگر همه مردم ماسک بزنند بیش از 95 درصد کرونا قابل کنترل است.

ابلاغ تعطیلی‌های تهران

در پی تشدید شیوع بیماری کرونا در کلانشهر تهران، برخی محدودیت‌های یک هفته‌ای تهران برای کاهش سرعت شیوع کرونا مصوب شد که این محدودیت‌ها برای اجرا از سوی سازمان مدیریت بحران شهر تهران ابلاغ شد. بر این اساس، دانشگاه‌ها، مدارس، مدارس شبانه‌روزی، حوزه‌های علمی، آموزشگاه‌های فنی و حرفه ای، زبان سرا‌ها و سایر آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، سینما، تئاتر و مراکز مشابه، موزه و باغ موزه‌ها، تالار‌های پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبای، مساجد و مصلی‌ها، برگزاری هر گونه مراسم اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش‌ها، باشگاه‌های ورزشی، ورزش‌های پربرخورد، کافه، قهوه‌خانه و چایخانه، باغ وحش و شهر بازی‌ها، مراکز تفریحی، آبی، استخر‌های سرپوشیده، باشگاه‌های بدنسازی به مدت یک هفته تعطیل هستند.

اتاق ایزوله برای ناقلان مثبت کنکور دکتری

با توجه به تعویق زمان برگزاری آزمون‌های دکتری و کارشناسی ارشد سال 99، سازمان سنجش آموزش کشور زمان جدید برگزاری این آزمون‌ها را اعلام کرد و طبق آن آزمون دکتری نیمه متمرکز، روز پنج شنبه 9 مرداد سال 99 و آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته روزهای پنج شنبه و جمعه 16 و 17 مردادماه 99 تعیین شد. سایر آزمون‌ها شامل آزمون سراسری، کاردانی به کارشناسی و کاردانی فنی و حرفه ای طبق برنامه زمانی قبلیِ اعلام شده برگزار خواهد شد.

در هفته‌ای که سپری شد قرار بود کنکور دکتری سال 99 برگزار شود اما بنا به دستور ستاد ملی مقابله با کرونا این آزمون به تعویق افتاد. ضمن اینکه خوداظهاری نیز از سوی سازمان سنجش برای داوطلبان این آزمون منتشر شد که نشان داد تعدادی از داوطلبان به ویروس کرونا مبتلا شدند. سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت درباره برگزاری کنکور دکتری گفت برای کنکور دکتری نیاز به خوداظهاری است و برای کسانی که ناقل مثبت باشند، اتاق ایزوله در نظر گرفته شده و تعداد حوزه‌های آنان ۴۰ درصد افزایش داشته و پروسه ورود و خروج آنها طولانی‌تر شده است و افراد باید جدا وارد شوند و علاوه براین، فاصله صندلی‌ها یک و شش دهم متر شده است و از حوزه‌هایی استفاده کرده‌اند که حیات و فضای باز دارد.

تعویق آزمون‌های وزارت بهداشت

همچنین به منظور حفظ سلامت داوطلبان و بررسی روش‌های اجرای سختگیرانه‌تر پروتکل‌های بهداشتی زمان برگزاری آزمون دکتری تخصصی علوم پزشکی، آزمون زبان و آزمون غربالگری المپیاد علمی دانشجویی به تعویق افتاد. این در حالی است که قرار بود این آزمون ها در هفته پایانی تیر و هفته اول مردادماه برگزار شوند. بر اساس اعلام مرکز سنجش پزشکی، آزمون دکتری تخصصی علوم پایه پزشکی و بهداشت، دندانپزشکی و داروسازی(Ph.D) در روز‌های جمعه، شنبه و یکشنبه ۱۰، ۱۱ و ۱۲ مردادبرگزار خواهد شد و آزمون زبان انگلیسیMHLE سه شنبه ۷ مرداد، آزمون ملی دندانپزشکی چهارشنبه ۸ مرداد، آزمون ارزشیابی دانش آموختگان داروسازی خارج کشور چهارشنبه ۸ مرداد، آزمون ارتقای دانش آموختگان داروسازی خارج از کشور روز چهارشنبه ۸ مرداد و آزمون غربالگری المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور در روز جمعه ۱۷ مردادماه برگزار خواهد شد.

جلسه دادگاه ٢١ متهم کلان ارزی

همچنین طی هفته‌ای که گذاشت یکی دیگر از جلسات رسیدگی به اتهامات ۲۱ متهم کلان ارزی به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد. در این جلسه تعدادی از متهمان این پرونده به دفاع از خود پرداختند.

دفاعیات وکیل «اکبر طبری» در دادگاه

همچنین در هفته‌ای که سپری شد، دو جلسه دیگر از جلسات دادگاه «اکبر طبری» برگزار شد. در این جلسات وکیل متهم طبری به دفاعیات خود از متهم پرونده پرداخت. در جلسه دیگر از دادگاه، وکیل متهم دانیال زاده لایحه دفاعیه دانیال زاده را قرائت کرد و در باب پرداخت ۳۰ میلیارد ریال رشوه به علیزاده با وساطت مهدی زاهدیان، دفاع کرد.

اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی یکی از مهم‌ترین مطالبات بازنشستگان این سازمان بود که سرانجام پس از 8 سال انتظار، قرار است اجرا شود. بر اساس این طرح افراد بازنشسته بر اساس سابقه پرداخت بیمه بیشتر، حقوق بیشتری دریافت می‌کنند. به عبارت دیگر، اگر قانون همسان‌سازی‌ حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به درستی و براساس نظریه‌های کارشناسی اجرا شود، باید میزان حقوق این افراد با بازنشستگان کشوری همسان شود به این معنا که حداقل حقوقی که یک بازنشسته‌ تامین اجتماعی دریافت می‌کند برابر با حداقل حقوق بازنشسته‌ کشوری باشد. حقوق 3.5 میلیون بازنشسته تامین اجتماعی قرار است از ابتدای مردادماه از 400 تا 800 هزار تومان افزایش یابد.

توافق «پادگان ۰۶» منتفی شد؟

پروژه تعیین تکلیف پادگان 06 سال‌های قبل کلید خورد و قرار بود برج های سربه فلک کشیده زیادی در این 50 هکتار ساخته شود؛ اما با روی کار آمدن پیروز حناچی به عنوان شهردار تهران، ماجرا تغییر کرد؛ وی زمانی که به عنوان کاندیدای صندلی سبز شهرداری تهران به بیان برنامه های خود می پرداخت اعلام کرد می‌خواهد درهای پادگان 06 را به عنوان یک بوستان عمومی به روی مردم تهران باز کند. اخیرا آیین آغاز عملیات احداث بوستان ارتش و تبدیل پادگان ۰۶ به فضای سبز شهری برگزار شده است تا تفاهمنامه ارتش و شهرداری تهران اجرا شود اما در هفته‌ای که سپری شد محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران از منتفی شدن تفاهمنامه ارتش و شهرداری درخصوص پادگان 06 به دلیل اعتراض اعضای شورا خبر داد. البته پس از اظهارات محسن هاشمی، رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران اعلام کرد که منتفی شدن توافق پادگان ۰۶صحت ندارد.

آزادی ۲۵۷۴ زندانی جرایم غیرعمد

همزمان با شلوغی دادگاه‌های برخورد با دانه درشت‌ها و مفسدان، در ادامه اجرایی شدن سیاست‌ها و دستورالعمل‌های رئیس قوه قضاییه برای کاهش جمعیت کیفری به خصوص از میان زندانیان جرایم غیر عمد و پس از تصمیمات به موقع عدلیه در اعطای مرخصی به بیش از ۱۱۴ هزار زندانی در موج اول همه گیری بیماری کرونا با همکاری مشترک سازمان زندان‌ها و بنیاد مستضعفان تفاهم نامه ای امضا شد که بر مبنای آن ۲۵۷۴ زندانی جرایم غیر عمد و جرایم مالی از زندان آزاد می‌شوند و به آغوش خانواده بازمی‌گردند. به موجب تفاهم نامه مذکور، بنیاد مستضعفان بدهی تعداد ۲۵۷۴ نفر زندانی که دارای بدهی کمتر از ۵۰۰ مییلون ریال بودند را به مبلغ کل ۵۰۰ میلیارد ریال پرداخت کرد.

فیروزکوه روی خط زلزله

هفته‌ای که گذشت بیش از 26 زمین‌لرزه با بزرگای 4 و پایین‌تر، فیروزکوه در استان تهران را لرزاند و این زلزله‌ها موجب نگرانی مردم تهران شد و این سوال را در ذهن ایجاد کرد که آیا ممکن است این زلزله‌ها بر روی گسل‌های تهران نیز تاثیر داشته باشد. علی بیت‌اللهی، دبیرکارگروه ملی مخاطرات طبیعی می‌گوید خوشه لرزه‌ای هفته گذشته در فیروزکوه تاثیری بر گسل‌های پایتخت ندارد. بنا به گفته او، به نظر می‌رسد رخداد زلزله‌های فیروزکوه ربطی به گسل مشا که ادامه آن تا گسل شمال تهران هم امتداد دارد، نداشته باشد و گسلی در این منطقه نیست که راستای آن به سمت شهر تهران کشیده شده باشد ضمن اینکه زلزله‌هایی که رخ داده است زلزله‌های بزرگی محسوب نمی‌شود که تاثیری بر جُنبایی گسل‌های اطراف تهران داشته باشد.

آخرین وضع لایحه «تامین امنیت زنان در برابر خشونت»

سال 90 پس از اینکه مقام معظم رهبری بر ضرورت تأمین امنیت زنان و پیشگیری از ظلم به زنان در خانواده تأکید کردند مرکز امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در دولت دهم لایحه‌ای را با عنوان لایحه «تأمین امنیت زنان در برابر خشونت» تدوین کرد. این لایحه ابتدا در 5 فصل و 92 ماده تدوین شد اما بعد از 6 بار ویرایش در آذر سال 91 به 5 فصل و 81 ماده تغییر پیدا کرد. تغییرات این لایحه همچنان ادامه داشت تا اینکه لایحه مربوط به امنیت زنان بعد از 3 سال بازنویسی سال 94 و در دولت یازدهم به 5 فصل و 51 ماده تغییر یافت. «لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت» شامل سه بخش بازدارندگی، حفاظتی و حمایتی است که شامل تقویت و تحکیم نظام خانواده، تأمین حقوق زنان به منظور حفظ امنیت آنان، پیشگیری از خشونت علیه زنان و حمایت از زنان قربانی یا در معرض خشونت است. معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده در تشریح آخرین وضع لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت گفت: «مراحل بررسی لایحه «تامین امنیت زنان در برابر خشونت» در کمیسیون فرعی کمیسیون لوایح دولت تمام شده است و به کمیسیون اصلی رسیده است و امیدواریم برای تصویب نهایی در کمیسیون سرعت کافی را داشته باشد.»

تایید حکم اعدام 3 نفر از متهمان حوادث آبان

در هفته‌ای که سپری شد، بیست و نهمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه نیز برگزار شد. تایید حکم اعدام 3 نفر از مرتبطین با حوادث آبان 98 در دیوان عالی کشور، صدور حکم پرونده «مهدی جهانگیری»، قطعی بودن اعدام «موسوی مجد»، اعدام یک کارمند بازنشسته هوافضای وزارت دفاع، ابلاغ دستورالعمل مجدد برای اعطای مرخصی به زندانیان، توضیح درباره قراداد ۲۵ ساله با چین، آخرین وضع پرونده‌های «سیف» و «عراقچی» از مهمترین اخبار حوزه قضایی بود که غلامحسین اسماعیلی آنها را مطرح کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار