وزیر علوم در نشست مجازی روسای دانشگاه‌‌های بزرگ ایران و روسیه تاکید کرد

لزوم بازپروری پروژه‌های تحقیقاتی بین ایران و روسیه در دوران کرونا

تهران (پانا) - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پنجمین نشست (مجازی) رؤسای دانشگاه‌های بزرگ ایران و روسیه گفت با توجه به رکود به وجود آمده در دوران کرونا، هم اکنون لازم است که پروژه‌های مشترک، مقالات علمی مشترک و دوره‌های مشترک تحصیلی بازپروری شوند.

کد مطلب: ۱۰۹۷۰۰۳
لینک کوتاه کپی شد
لزوم بازپروری پروژه‌های تحقیقاتی بین ایران و روسیه در دوران کرونا

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، در این نشست مجازی دکتر غلامی با اشاره به برگزاری این نشست در دوران شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: چنین ارتباطی گرچه از پیامدهای کووید -۱۹ است، اما در صورت برنامه‌ریزی و اتخاذ شیوه‌های خلاقانه از سوی دانشگاهیان و محققان و دانشجویان دو کشور، می‌تواند بستر بسیار مناسبی را برای ادامه و حتی تقویت و توسعه هرچه بیشتر مراودات و تعاملات علمی و تحقیقاتی و فناورانه میان دو کشور فراهم کند.
وی با اعلام حمایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران از این نشست مبتکرانه و همفکری رؤسای دانشگاه‌های بزرگ دو کشور گفت: همکاری‌های همه‌جانبه میان ایران و روسیه، به‌ویژه همکاری‌های علمی و تحقیقاتی، برای توسعه پایدار و شکوفایی و رونق اقتصاد دانشی و تجاری‌سازی محصولات علمی دو کشور و منطقه بسیار حائز اهمیت است.

وزیر علوم با بیان اینکه طی سال‌های اخیر، شاهد روابط علمی و تحقیقاتی خوبی میان دانشگاه‌ها و مراکز علمی دو کشور بوده‌ایم، افزود: یقین دارم که ظرفیت‌های بیشتری برای گسترش این تعاملات و همکاری‌های علمی وجود دارد و شرایط خاص حاکم بر جهان و دو کشور روسیه و ایران نخواهد توانست خللی در کمرنگ شدن این تعاملات و همکاری‌های علمی دوجانبه ما ایجاد کند و این مهم فقط در سایه عزم و اراده و خلاقیت و ابتکار دانشگاهیان و محققان و البته، حمایت‌های مسئولان دو کشور محقق خواهد شد.

وی با اشاره به سپری کردن دوره همه‌گیری کووید -۱۹ در سراسر جهان گفت: اگرچه این ویروس فرصت‌هایی را برای جامعه علمی، به‌ویژه فعالیت‌های مجازی و بهره‌گیری از فضای سایبری و کاهش هزینه‌ها، ایجاد کرده است، اما بدون شک چالش‌های جدی را پیش روی دانشگاهیان و دانشمندان قرار داده است که باید به آنها توجه کرد.

غلامی افزود: در این دوره با کاهش فعالیت‌های میدانی، آزمایشگاهی و کارگاهی مواجه شده‌ایم که سبب می‌شود تا در توسعه علوم کاربردی، مهندسی و فناوری به چالش بربخوریم و چنین به نظر می‌رسد که با کوچک‌تر شدن اقتصاد جهانی، تولید و تبادل علم در دنیا نیز روندی نزولی پیدا می‌کند.

وزیر علوم با بیان اینکه احتمالاً در دوران کرونایی، صنعت جذب دانشجوی بین‌المللی نیز با رکود مواجه خواهد شد، اظهار داشت: اگر صنایع تولیدی، توریستی و حتی ورزشی، با گام‌هایی نامطمئن و به آهستگی حرکت می‌کند، هم‌اکنون می‌توان مدعی شد که پروژه‌های مشترک، مقالات علمی مشترک، و دوره‌های مشترک تحصیلی با نقصان مواجه شده‌اند و نیاز به بازپروری دارند.

غلامی در ادامه سخنان خود با اشاره به فرصت های پیش آمده در دوران شیوع کرونا گفت: اکنون فرصتی پیدا شده که به زیرساخت‌های نرم و ساماندهی علمی در درون کشور و در میان کشورها و منطقه بپردازیم تا دردوران پساکرونا حرکتی منطقی‌تر و با شتابی بیشتر داشته باشیم.

وزیر علوم در پایان سخنان خود با تاکید برایجاد بسترهایی برای جهش آتی همکاری‌های مشترک گفت: در این راستا میتوان به مواردی از قبیل توجه به دسترسی آزاد اعضای هیأت علمی و محققان یک منطقه به دانش تولیدشده در هر کشور و تجمیع اطلاعات علمی و سهل‌الوصول بودن آن در سطح بین‌الملل و منطقه، اعتباردهی به مدارک دانشگاه‌های کشورهای همکار و ایجاد پروتکل‌های مربوط، توسعه همکاری‌های دو و چندجانبه از طریق فضای سایبری و انتقال تجارب مدیریتی و راه حل های توسعه اقتصاد دانشگاهی اشاره کرد.

گفتنی است اولین نشست مشترک دانشگاه های برتر ایران و روسیه به میزبانی مسکو در آبان‌ماه سال ۱۳۹۴ برگزار شد و درخصوص زمینه‌های مورد علاقه همکاری میان دانشگاه‌های دو کشور شامل تبادل استاد و دانشجو، تبادل فناوری و انجام تحقیقات مشترک بین دانشگاه های دو کشوربحث و تبادل نظر شد.

در دومین نشست که در مهرماه ۱۳۹۵ به میزبانی دانشگاه تهران برگزار شد، همکاری های علمی - آموزشی دانشگاه‌ها و ارتقای رقابت‌پذیری آنها، تجارب مدیریت دانشگاه ها و مشکلات تربیت نیرو برای اقتصاد نوآورانه و بررسی نقش پارک های علم و فناوری در توسعه دانشگاه ها مورد بررسی قرار گرفت.

سومین نشست در آبان ماه ۱۳۹۶ به میزبانی دانشگاه لومونوسف مسکو برگزار شد وراهکارهای گسترش و تعمیق ارتباطات بین این دانشگاه های ایران و روسیه بررسی شد.

چهارمین نشست مشترک دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه در آذر ماه ۱۳۹۷ در دانشگاه تهران برگزار شد و موضوع این نشست، بحث و تبادل نظر در خصوص افزایش همکاری‌های دانشگاه‌های دو کشور در راستای ارتقای رتبه بین‌المللی دانشگاه‌ها و تبادل تجربیات در حوزه‌های پژوهش‌های کاربردی و بنیادی بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار