مدیر آموزش و پرورش آباده: شرایط آموزشی به زمان قبل از کرونا باز نخواهد گشت

نوع و نگاه مدیریتی در آموزش و پرورش باید تغییر کند

آباده (پانا) - چند صباحی بیشتر تا آغاز سال تحصیلی جدید نمانده و مسولان آموزش و پرورش و مدیران مدارس در تلاش برای آماده‌سازی فضای تحصیلی حضوری و مجازی دانش‌آموزان هستند؛ از پیگیری روند ثبت نام دانش‌آموزان در شرایط کرونایی تا فعالیت معلمان در تولید و ارائه محتواهای درسی درفضای مجازی. این آخرین سال تحصیلی دهه 90 را باید با تغییرات زیادی شروع کنیم، تغییراتی که به نحوه مدیریت با چالش جدید یعنی ویروس کرونا باز می‌گردد.

کد مطلب: ۱۰۹۶۸۰۴
لینک کوتاه کپی شد
مدیر آموزش و پرورش آباده: شرایط آموزشی  به زمان  قبل از کرونا باز نخواهد گشت

مشکلات و چالش‌ها در صورتی که به طور صحیح مدیریت شوند، همیشه باعث به وجود آمدن توانایی‌ها و شکوفا شدن استعدادها می شوند، این روزها ایام ثبت‌نام مدارس است، اما حال و هوای ثبت نام‌ها مثل سال‌های قبل نیست و خانواده‌ها نیز تکاپوی هرساله را ندارند و ثبت نام‌ها اینترنتی انجام می‌شود و تنها ثبت‌نام‌های پایه‌های ورودی اول ابتدایی، هفتم و دهم به صورت حضوری انجام می‌شود، به طوری که به گفته مدیر آموزش و پرورش شهرستان آباده، برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش براساس تغییر نوع و نگاه مدیریتی است، زیرا شرایط به قبل از کرونا باز نخواهد گشت و مدیریت جدید براساس مراقبت‌های ویژه بهداشتی و استفاده مطلوب از فضای شاد خواهد بود.

سید رضا حسینی در گفتگو با پانا با اشاره به اینکه بیش از 1700 نوآموز کلاس اولی با همکاری حوزه بهداشت و درمان شهرستان در یک پایگاه سنجش به صورت صبح و عصر و با رعایت فاصله اجتماعی و رعایت موازین بهداشتی آماده ارائه خدمت به نوآموزان هستند گفت: خانواده‌ها برای شرکت در طرح سنجش سلامت نوآموزان خود باید به صورت اینترنتی نوبت دریافت کنند و براسس نوبت‌های داده شده پایگاه سنجش سلامت تا 15 شهریور ماه فعال خواهد بود.

او با بیان اینکه بیش از 600 نوآموز در مقطع پیش دبستانی کارت سنجش سلامت خود را دریافت کرده‌اند، گفت: در واقع در حال حاضر یک هزار و 100 نوآموز باید به پایگاه‌های سنجش برای دریافت کارت سلامت خود مراجعه کنند.

او در خصوص شرایط ثبت نام پایه های ورودی گفت: به جز مدارس شاهد که ثبت نام در سامانه سجا انجام می شود، تمام ثبت نام‌های ورودی به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. کروکی‌ها ازقبل توسط کارشناسان خبره در سایت بارگذاری شده و والدین می توانند براساس آدرسی که توسط سایت مشخص شده و حتما نزدیکترین مدرسه به محل سکونت آنان است، اقدام به ثبت نام دانش‌آموز خود کنند.

حسینی ادامه داد: در حوزه متوسطه اول آماری در حدود 1350 دانش‌آموز را در پایه هفتم ثبت نام خواهیم کرد، اما برای ثبت‌نام میان پایه‌ها نیازی به حضور والدین به مدرسه نیست و مدیران مدارس خود نسبت به ثبت‌نام آنان از طریق سایت اقدام می‌کنند.

معاون آموزشی اداره آموزش و پرورش آباده نیز در ادامه این گفت‌وگو در تشریح و چگونگی این طرح سنجش و ضرورت انجام آن برای ورود به پایه اول گفت: طرح سنجش و آمادگی ورود به کلاس اول از بهترین طرح‌های آموزش و پرورش و لازمه ورود به پایه اول است.

الهه نوروزی افزود: موفقیت این طرح به حدی بوده که در طی سه سال گذشته این طرح حتی در مراکز پیش دستانی هم اجرا می شود. در این طرح کارشناسان سنجش با شناسایی دانش‌آموزانی که در زمینه شناختی و جسمانی ضعف دارند، به والدین این امکان را می دهند تا با استفاده از راهنمایی مشاوران در مراکز اختلالات یادگیری نسبت به رفع ضعف‌های موجود در دانش‌آموز اقدام کنند.

نوروزی در مورد تقسیم بندی دانش آموزانی که در این طرح امتیاز لازم را کسب نمی‌کنند گفت: سنجش دانش‌آموزان در چهار مرحله، سنجش حس بینایی و شنوایی، آمادگی جسمانی، قد و وزن، سلامت دهان و دندان ، تست هوش و بررسی پرونده توسط پزشک متخصص انجام می‌شود.

به گفته او کودکانی که در مرحله هوش شناختی دچار مشکل باشند، بسته به امتیاز مرزی بودن یا پایین تر از حد مرزی به مدارس عادی و مراکز آموزشی اختلالات یادگیری و آموزش استثنایی معرفی شده و تحت آموزش قرار می گیرند.

معاون آموزشی اداره آموزش و پرورش آباده ابراز امیدواری کرد تا والدین با رعایت موازین بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در ساعت‌های مشخص شده به مرکز پایگاه مراجعه و نسبت به سنجش نو آموز خود اقدام کنند.

در ادامه رفت وآمد والدین به اتاق کارشناس آموزش ابتدایی اداره آموزش و پرورش آباده سبب شد تا پای صحبت‌های فاطمه یزدانپرست، کارشناس آموزش ابتدایی، بنشینیم تا از دلهره ها و نگرانی‌های بی علت و باعلت والدین برایمان بگوید.

یزدانپرست در خصوص دلهره خانواده ها نسبت به مراجعه به مراکز سنجش به دلیل بیماری کرونا گفت: از حدود 63 مدرسه دولتی و غیر دولتی آباده، صد در صد مدیران و معاونان درگیر ثبت نام دانش‌آموزان هستند که همه خود را موظف به رعایت موازین بهداشتی می دانند. فضا و مکان مدارس و مراکز سنجش دانش‌آموزان کاملا بهداشتی و محافظت شده است و جا دارد والدین دانش‌آموزان نیز با رعایت موازین بهداشتی حتما در ساعت مقرر به مدرسه یا پایگاه سنجش مراجعه کرده و نسبت به تکمیل فرایند ثبت نام فرزند خود اقدام کنند.

او همچنین اقدام والدین مربوط به ثبت نام فرزند خود در آدرسی به دور از کروکی تعیین شده را، عملی غیر منطقی دانست و بودن کروکی را نشانه اهمیت آرامش و سلامت روان دانش‌آموز در زمان تحصیل دانست و از خانواده ها خواست فقط به مدرسه مورد نظر در کروکی مراجعه کرده و با اقدامات بی مورد موجب اضطراب و دلهره خود و فرزندشان نشوند.

صحبت در مورد پوشاک و سرویس مدارس نیز از دیگر موارد این گفت‌وگو بود که بنا به گفته مدیر آموزش و پرورش شهرستان آباده، تمهیدات لازم برای ارائه فرم مناسب ورودی‌های پایه‌ها و دانش‌آموزان دیگر اندیشیده شده و شرایط کاملا مناسب است.

او افزود: با توجه به جلساتی که شورای آموزش و پرورش با گروه کارشناسی حمل ونقل شهرداری با نظارت فرمانداری و هماهنگی با شبکه بهداشت داشته است، مسائلی همچون تعداد سرنشینان خودرو و هزینه سرویس مورد بررسی قرار گرفته، تا از لحاظ بهداشتی کمترین خطر متوجه دانش‌آموزان و از لحاظ اقتصادی کمترین هزینه را برای والدین داشته باشد و در هرصورت مورد زیان راننده های سرویس نباشد.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان آباده در ادامه با اشاره به شبکه دانش‌آموزی شاد، فعالیت دبیران و معلمان را در سامانه شاد موفقیت‌آمیز عنوان کرد و ضمن تشکر از آنان، اظهار امیدواری کرد: مشکلات فنی سامانه با شروع سال تحصیلی جدید برطرف شده و معلمان با ارائه تولید محتوای به روز درسی، فعالیت خود را در شاد ادامه دهند.

حدود پنج ماه از ورود ویروس کرونا در کشور ما می گذرد. در این مدت مدارس و معلمان از چالش به وجود آمده بهترین فرصت‌ها را در زمینه به روز شدن فناوری‌های آموزشی و مدیریت صحیح مراکز و کلاس‌های آموزشی خلق کردند.

کرونا همچنان پای ثابت جامعه ماست و باید سال تحصیلی جدید را با مدیریت موثر این ویروس شروع کنیم. نبض مدارس این روزها خیلی تند می زند، باید برای 15 شهریور ماه و آغاز سال تحصیلی جدید به گونه ای متفاوت آماده شویم.

گزارشگر: صدیقه جنتی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار