کشور به وضعیت قرمز کرونا بازگشت

تهران (پانا) - علاوه بر آمارهای ارائه شده درباره مبتلایان و فوتی‌های بیماری کرونا از سوی وزارت بهداشت که روندی صعودی داشته است در 19 استان که از استان‌های پر جمعیت و شلوغ کشور محسوب می‌شوند، زنگ خطر بحران کرونا به صدا در آمد.

کد مطلب: ۱۰۹۶۴۸۷
لینک کوتاه کپی شد
کشور به وضعیت قرمز کرونا بازگشت

در سومین هفته از تیر ماه سال جاری اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که بیشتر این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار دارد. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه آمده است:

آمار کرونا در ایران

در مجموع تاکنون در ایران ۲۴۸ هزار و ۳۷۹ نفر به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۲ هزار و ۸۴ نفر رسیده است. در عین حال تا کنون ۲۰۹ هزار و ۴۶۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند اما ۳۳۰۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

19 استان در وضعیت قرمز و هشدار کرونا

در هفته‌ای که سپری شد، آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا روندی صعودی به خود گرفت و اغلب استان‌های کشور در وضع قرمز و هشدار قرار گرفت به طوری که طبق اعلام وزارت بهداشت، استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر، کرمانشاه، کردستان، ایلام، آذربایجان‌های غربی و شرقی و خراسان رضوی در وضعیت قرمز و استان‌های تهران، اصفهان، مازندران، گلستان، البرز، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، همدان و اردبیل در وضعیت هشدار قرار گرفتند.

افزایش نگران‌‌کننده کرونا در تهران

بستری ۶۲۳ بیمار جدید کرونایی و فوت 70 نفر در یک شبانه روز، زنگ خطر کرونا را در تهران به صدا درآورد و این کلانشهر را هم در وضعیت هشدار قرار داد و طبق اعلام مسئولان وزارت بهداشت، ظرفیت تخت‌های بیماران کرونایی در تهران رو به تکمیل است.

در پی افزایش تعداد مبتلایان بیماری کرونا، بسیاری از استانداران خواستار اعمال بازگشت‌ محدودیت‌ها شدند و در کلانشهر تهران نیز یکی از این نگرانی‌ها مربوط به اجرای طرح ترافیک بود و وزیر بهداشت هنگام اجرای این طرح اعلام کرده بود چنانچه اجرای طرح ترافیک موجب افزایش مسافران ناوگان حمل و نقل عمومی شود، این طرح لغو خواهد شد اما هنوز تصمیمی در این باره اتخاذ نشده است. محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در هفته‌ای که سپری شد درباره لغو اجرای طرح ترافیک در تهران توضیح داد که تصمیم‌گیری درباره این موضوع بر عهده ستاد ملی مقابله با کرونا است و مدیریت شهری نیز تابع تصمیمات این ستاد است.

ماسک اجباری شد

همچنین در هفته‌ای که سپری شد در پی تشدید تعداد مبتلایان به ویروس کرونا بنا به اعلام رئیس جمهوری و مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، زدن ماسک در کلیه اماکن عمومی در سراسر کشور اجباری شد و در این راستا ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت از ممنوعیت ارائه خدمات به افراد بدون ماسک در ادارات دولتی خبر داد. به گفته او به کارکنان دولتی که ماسک نداشته باشند نیز تذکر داده می‌شود و برا آنها غیبت درج می‌شود.

احتمال تعویق ‫کنکور ۹۹

کمتر از یک ماه به برگزاری کنکور سراسری سال 99 باقی مانده است. در حالی که پیش از این قرار بود آزمون سراسری سال 99 ابتدای تیرماه برگزار شود اما با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا زمان برگزاری این آزمون به تعویق افتاد. با افزایش شیوع ویروس کرونا و افزایش شمار مبتلایان، داوطلبان کنکور و خانواده‌های آنها خواستار تعویق مجدد برگزاری آزمون سراسری شدند که در این راستا احمد نادری، عضو کمیسیون آموزش مجلس از بررسی موضوع تعویق کنکور ۹۹ در این کمیسیون با توجه به شیوع موج دوم کرونا خبر داد و تاکید کرد که مجلس این موضوع را بررسی خواهد کرد.

چه خبر از واکسن ایرانی کرونا

محققان ایرانی نیز به دنبال کشف واکسن کرونا هستند و وزیر بهداشت نیز اخیرا خبرهایی را در زمینه موفقیت محققان کشور برای تولید واکسن کرونا مطرح کرده است. در هفته‌ای که سپری شد مصطفی قانعی، دبیر کمیته علمی ستاد کرونا درباره سرانجام واکسن ایرانی کرونا توضیح داد که ایران از چرخه واکسنی که در دنیا انجام می‌شود عقب نیست و باید منتظر نتایج پروژه‌های محققان بود. به گفته او، از حدود 20 پروژه‌ای که برای واکسن پیشنهاد شده، 6 مورد جلوتر است و با آنها قرارداد بسته شده و در حال پیگیری هستند.

اخطاریه زیست محیطی برای واحدهای درمانی متخلف

از روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا در کشور میزان پسماندهای تولیدی بیمارستان‌ها روند صعودی پیدا کرده است و با توجه به آمار بیمارستان‌های مخصوص مبتلایان به ویروس کرونا، مراجعه‌کنندگان و افرادی که در بیمارستان‌ها بستری شدند، میزان پسماندها نیز بیش از پیش افزایش یافته و این موضوع سبب نگرانی و دغدغه کارشناسان محیط زیست شده است زیرا آنها معتقدند که پسماندهای عفونی نباید به صورت عادی دفع شود و باید پروتکل‌های مصوب در این زمینه رعایت شود. در این زمینه محیط زیست به عنوان ناظر بر این مساله است و بنا به گفته فاطمه برنا، رئیس اداره محیط زیست شهر تهران از ابتدای امسال تا کنون 110 بیمارستان در پایتخت پایش شده است و برای 56 واحد درمانی اخطاریه زیست محیطی صادر شده که مربوط به پسماند بوده است. به گفته او، از پایش‌هایی که صورت گرفته است حدود 20 درصد با موضوع پسماندهای بیمارستانی است که غالب آن به دستگاه بی‌خطرساز پسماند مربوط است. عمدتا دستگاه بی‌خطرسازی که بیمارستان‌ها استفاده می‌کنند مناسب نیست. تمامی بیمارستان‌ها دارای دستگاه بی‌خطرساز هستند و شاید یک یا دو مرکز باشد که به این دستگاه مجهز نباشد اما در بین این مراکز درمانی، برخی دستگاه‌های بی‌خطرساز مورد تایید محیط زیست نیستند از جمله دستگاه‌های کموکلاو بخاطر اینکه این دستگاه به روش شیمیایی بی‌خطرسازی می‌کند و از لحاظ زیست‌محیطی مورد تایید نیست.

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی کلید خورد

در هفته‌ای که سپری شد، هیات دولت با پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر واگذاری ۳۲ هزار میلیارد تومان سهام شرکت‌های دولتی در تأدیه بدهی‌اش به سازمان تامین اجتماعی موافقت کرد و به این ترتیب دست سازمان برای اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی باز شد. محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام این خبر گفت: سازمان تامین اجتماعی متعهد است با اتکاء به این منابع جدید ظرف مدت کوتاهی طی ماه‌های آتی نسبت به اجرای طرح همسان سازی و متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اقدام فوری به عمل آورد.

برگزاری جلسات دادگاه «اکبر طبری»

متهم اکبر طبری، معاون اجرایی وقت حوزه ریاست قوه قضاییه است که تشکیل شبکه چند نفری ارتشا از اتهامات او است. در هفته‌ای که گذشت دو جلسه دادگاه برای او و دیگر متهمان این پرونده برگزار شد و تا کنون در این پرونده 9 جلسه دادگاه تشکیل شده است و رسیدگی به این پرونده ادامه دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار