رضا تاجبخش: موسیقی در تمام دنیا به سمت بی‌کیفیت شدن می‌رود

تهران (پانا) - رضا تاجبخش نوازنده شناخته شده موسیقی پاپ و کلاسیک می‌گوید با وجود تمام تغییرات بدی که موسیقی تا به حال داشته باز فکر می‌کند موسیقی در دوران خوبی قرار دارد، مردم تازه 10 سال دیگر متوجه خواهند شد که موسیقی بد واقعی چیست و این اتفاق در سراسر دنیا رخ خواهد داد و فقط مختص به ایران نیست.

کد مطلب: ۱۰۹۶۲۱۷
لینک کوتاه کپی شد
رضا تاجبخش: موسیقی در تمام دنیا به سمت بی‌کیفیت شدن می‌رود

رضا تاجبخش یکی از معدود تنظیم‌کنندگان و نوازندگانی است که ردپایش در سبک‌های مختلف موسیقی وجود دارد. هنرمندی که طی حدود بیست سال اخیر هیچگاه خودش را به یک شخص یا سبک خاص محدود نکرده و عموم کارهایش مورد پسند مخاطبان عام و خاص موسیقی است.
این نوازنده در گفت‌وگو با پانا درباره وضع موسیقی ایران گفت: «به نظرم در تمام دنیا تغییر سلیقه در موسیقی اتفاق می‌افتد. به هر حال نسل‌ تغییر کرده است و گوش‌ها دارد عوض می‌شود. حالا اینکه آیا این یک پروسه هدایت شده است یا نه را نمی‌توانیم در موردش چندان دقیق صحبت کنیم ولی من فکر می‌کنم شاید 70-60 درصدش هدایت شده باشد.»
وی ادامه داد: « اکنون موسیقی در حال حرکت به سمتی است که دیگر نمی‌توان نام آن را موسیقی گذاشت، خوشختانه در موسیقی کلاسیک و سنتی تا این حد دچار مشکل نشده‌ایم اما درباره موسیقی پاپ این موضوع فرق دارد زیرا به واسطه نام این سبک هر تغییری که دوست داشته باشیم می‌توانیم روی آن اعمال کنیم.»
تاجبخش درباره آینده موسیقی در سراسر جهان تصریح کرد: «با وجود تمام تغییرات بدی که موسیقی تا به حال داشته باز فکر می‌کنم اکنون در دوران خوبی هستیم و تازه 10سال دیگر می‌فهمیم موسیقی بد واقعی چیست، قابل ذکر است که این اتفاق در سراسر جهان رخ خواهد داد و فقط مختص به ایران نیست. هضم این نوع موسیقی برای ما سخت شده است ولی به هر حال مردم دوست دارند و ما هم به سلیقه مردم احترام می‌گذاریم.»
وی همچنین در پاسخ به این سوال که به‌نظرش مرکز الهام‌گیری خوانندگان پاپ امروزی از کجاست عنوان کرد: «در این رابطه نمی‌توانم نظری بدهم چون نه سعی می‌کنم چنین موزیک‌هایی گوش کنم و نه سمت آن‌ها می‌روم. اصلاً چنین موسیقی‌های را دنبال نمی‌کنم. کار من نوازندگی پیانو است و کم کم دارم به کار اصلی خودم برمی‌گردم. وقتی وارد بازار موسیقی پاپ شدم کمی مسیرم تغییر کرد. درست است که در این مسیر کلی آدم‌ خوب و دوست پیدا کردم ولی کار من یک چیز دیگر است.»
تاجبخش در پاسخ به این سوال که چرا اکثر نوازندگان به خوانندگی نیز روی آورده‌اند گفت: «من خودم هم می‌خوانم چون خوانندگی بسیار وسوسه‌برانگیز و جذاب است. به نظرم از هنرپیشگی هم وسوسه‌برانگیزتر است. شما وقتی نوازنده هستید همیشه یک نقش دارید و مردم هم شما را باور می‌کنند ولی هنرپیشگی این‌طور نیست چون شما باید هزاران نقش در زندگی‌تان بازی کنید تا دیده شوید. به همین خاطر به نظرم موزیسین بودن جذاب‌تر است چون فقط خودتان هستید.»
وی ادامه داد: «در فکر این هستم که کاری که دوست دارم را انجام بدهم و به فکر ترکاندن نیستم. نمونه بارز و موفق کسی که کار خودش را انجام داد سیروان خسروی است. سیروان کاری که دوست داشت را آنقدر انجام داد تا اینکه باب شد. من خودم عاشق آن تیپ موزیک هستم ولی روزهای اول به او می‌گفتم چنین موزیک‌هایی نمی‌گیرد. با این حال او کار خودش را انجام داد. مطمئن باشید اگر کسی به کار خودش باور داشته باشد آن جرقه می‌خورد. بابک جهانبخش از سال 81 خوانندگی را شروع کرد و تا سال 91 هیچی نشد ولی آنقدر کار کرد که بالآخره کارش گرفت. به نظرم این مسیر ارزشمند است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار