سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی اعلام کرد:

امکان صادرات برخی محصولات لوازم‌خانگی از سال آینده

تهران ( پانا) - سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی می‌گوید در صورت حل شدن مشکلات ارزی و تامین ورق فولادی و برخی محصولات پتروشیمی تا سال آینده به صادرکننده برخی محصولات لوازم‌خانگی تبدیل می‌شویم.

کد مطلب: ۱۰۹۶۱۴۲
لینک کوتاه کپی شد
امکان صادرات برخی محصولات لوازم‌خانگی از سال آینده

به گزارش ایرنا، «حمیدرضا غزنوی»افزود: تا پیش از حضور دو برند معروف کره‌ای، ۶۰ درصد بازار کشور را این دو برند در اختیار داشتند، ۱۵ درصد مردم مصرف کننده محصولات لوکس بودند و ۲۵ درصد دیگر محصولات ارزان قیمت‌تر ایرانی را مصرف می‌کردند.

به گفته این مقام صنفی، پس از خروج این دو شرکت متاثر از تحریم‌ها، بسیاری مصرف‌کنندگان محصولات آنها به گروه ۲۵ درصد پایینی سرریز شدند، گروهی که هرچند از نظر پوشش بازار داخلی مشکلی در تولید ندارد، اما باید نیازهای آنها به‌ویژه در زمینه ارز و ورق‌های فولادی تامین شود.

وی بیان‌داشت: در زمینه ورق‌های فولادی، اکنون تولیدکنندگان ناچار به خرید این ورق‌ها با نرخ‌های بالا از بازار آزاد هستند، زیرا عده‌ای دلال در زنجیره تولید ورق تا بورس فعالیت می‌کنند و همین موضوع خرید ورق از بورس را برای تولیدکنندگان دشوار کرده و در نهایت این موضوع به مشتریان و خریداران فشار می‌آورد.

غزنوی گفت:‌ در این زمینه پیشنهاد کردیم تا تولیدکنندگان بتوانند با شرکت‌های تولیدکننده ورق‌های فولادی نظیر فولاد مبارکه به‌طور مستقیم قرارداد ببندند، اما تاکنون به نتیجه نرسیده است.

تقدیر از دولت در تامین ارز تولیدکنندگان

وی در ادامه با تقدیر از اقدامات دولت برای تامین ارز تولیدکنندگان لوازم خانگی، خواستار تسریع وزارت صنعت و بانک مرکزی در فرآیند تامین ارز آنها شد و گفت:‌ «در این زمینه نیازمند اقدام جهادی هستیم.»

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی ادامه‌داد: مشکل اصلی در بازار لوازم‌خانگی، وجود محصولات قاچاق و برخی کارخانجاتی هستند که پیشتر تولیدکننده برندهای خارجی بودند، اما امروز تحت عنوان تولید داخلی قطعات و مواد اولیه‌شان را به صورت نیمه‌منفصله و با ارزبری بالا وارد می‌کنند.

وی تاکیدکرد: این شرایط، تولیدکندگان داخلی را در رقابتی نابرابر با این شرکت‌ها قرار می‌دهد.

تقاضای بالای لوازم‌خانگی در بازار

غزنوی خاطرنشان‌کرد:‌ اکنون تقاضا در بازار لوازم‌خانگی بالاست که فرصت بزرگی برای تولیدکنندگان است، اما در عین حال برخی در بازار فروش به سوء استفاده می پردازند و با عملکرد غیرشفاف خود، قیمت های بالاتری برای محصولات طلب می‌کنند.

وی تاکیدکرد: در این شرایط باید از تولید داخلی حمایت بیشتری شود تا با افزایش تولید، تعادل در عرضه و تقاضا را شاهد باشیم؛ این مهم تنها راه جلوگیری از قاچاق و همچنین افزایش قیمت‌هاست.

به گفته این مقام صنفی، تحریم‌ها در این حوزه ضمن خارج کردن برندهای خارجی از کشور (که پیش از این نیز کارشناسان درخصوص ترک بازار از سوی آنها به تبعیت از فشار آمریکایی‌ها هشدادر داده بودند)، موجبات رشد برندهای داخلی را فراهم کرد.

وی به‌طور نمونه از یکی از شرکت‌های داخلی یاد کرد که پیش از تحریم‌ها در یکی از خطوط تولیدی خود با ۳۰ درصد ظرفیت و تک شیفت کار می‌کرد، اما اکنون سه شیفته فعالیت کرده و حتی برای تامین ملزومات مورد نیاز با قطعه‌سازان بیرون مجموعه خود همکاری کرده و سه هزار نفر را به استخدام خود درآورده است.

غزنوی، همچنین بالا بودن تقاضا در شرایط کنونی را ناشی از تقاضای عقب افتاده مردم ناشی از شیوع کرونا، هچنین متمایل شدن مصرف‌کنندگان محصولات کره‌ای به برندهای ایرانی عنوان کرد.

پیشتر «حسین مدرس خیابانی» ‌ سرپرست وزارت صنعت گفت: با هماهنگی بانک مرکزی ارز لازم برای تأمین مواد اولیه لوازم‌خانگی در خردادماه تا حدودی تامین شد و این روند تا پایان سال تداوم می‌یابد.

وی افزود:‌ اکنون ظرفیت تولید ۲۰ میلیون دستگاه انواع لوازم خانگی در کشور وجود دارد و برای امسال تولید ۱۲ میلیون انواع لوازم خانگی هدف‌گذاری شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار