حسینی در گفت‌وگو با پانا اعلام کرد؛

تخصیص ۸۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح «سنجش نوآموزان»

مهلت اجرای طرح سنجش تا ۱۵ شهریور/هزینه طرح سنجش برای مناطق سیل زده، زلزله زده و عشایری رایگان است/باید به خانواده‌ها این اطمینان را بدهیم سلامت دانش‌آموزانشان مانند سلامت دانش‌آموزان خودمان است

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور درباره جزئیات اجرای طرح سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان توضیحاتی داد.

کد مطلب: ۱۰۹۶۰۳۷
لینک کوتاه کپی شد
تخصیص ۸۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح «سنجش نوآموزان»

سیدجواد حسینی در گفت‌وگو با پانا در پاسخ به این سوال که برای رفع نگرانی و دغدغه خانواده‌ها از فرستادن فرزندانشان برای شرکت در طرح سنجش امسال چه اقدامی در پایگاه‌های سنجش صورت گرفته است؟ گفت: «آنچه که همه ما از آن اطلاع داریم این است که در وضعیت کرونا، بدون برنامه ریزی وارد یک شرایط خاص شدیم که نظام جهانی و جامعه ایران هیچ آمادگی برای مقابله با آن نداشت و برنامه ریزی ورود به این موضوع از گذشته طراحی نشده بود؛ لذا در چنین شرایطی باید به گونه‌ای سنجیده برنامه‌ریزی می‌شد.»

وی با بیان اینکه اولین مساله‌ای که برای ما مهم بود سلامت دانش‌‌آموزانمان بود لذا تعطیلی مدارس صورت گرفت، گفت: «مدارس جز اولین اجتماعاتی بودند که تعطیل شدند و قطعاً جز آخرین اجتماعاتی خواهند بود که بازگشایی می‌شوند چرا که موضوع سلامت دانش‌آموزان برای ما بسیار اهمیت دارد. اگر در این وضعیت و زیست‌بوم یک مربع را با 4 ضلع در نظر بگیریم؛ یک ضلع آن روابط فرهنگی، اجتماعی و خانوادگی است، ضلع دیگر روابط اقتصادی، اشتغال و صنعت، ضلع دیگر آموزش و پرورش به معنی عام و سلامت است که طبیعتاً تمامی موارد از طریق موضوع سلامت تنظیم و متعادل می‌شود.»

حسینی با اشاره به اینکه اکنون مشاهده می‌کنیم دولت و وزارت آموزش و پرورش کم کم خود را آماده می‌کند تا در این زیست بوم جدید زندگی را جاری و ساری کند، گفت: «اما همچنان در این زیست بوم جدید سلامت در رکن قرار گرفته است، باید اطمینان داشته باشیم که عدم تعطیلی آموزش و پرورش و جاری بودن آموزش بر سلامت دانش‌آموزان کوچکترین لطمه‌ای وارد نمی‌کند، لذا اصل ما این است که همه فعالیت‌های زندگی و پرورشی و آموزشی و توانبخشی آموزش و پرورش جاری و ساری شود اما با رویکرد حفظ و ارتقای سلامت.»

جامعه جهانی برنامه سنجش سلامت جمهوری اسلامی ایران و آموزش و پرورش را تحسین کرده است

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور بیان کرد: «یکی از فعالیت‌های انجام شده در این دوران فرایند ثبت‌نام بچه‌ها و برگزاری امتحانات بود و اکنون مهمترین فعالیت در عرصه ظهور میدانی، اجرای طرح سنجش سلامت و آمادگی جسمانی است. برنامه‌ای که بسیار مهم است به طوری که جامعه جهانی، جمهوری اسلامی ایران و آموزش و پرورش را به دلیل این غربالگری و فراگیری، تحسین کرده است.»

حسینی با بیان اینکه این غربالگری از سال ۷۳ با پوشش 1.5 درصدی آغاز شده است افزود: «سال گذشته پوشش نوآموزان بدو ورود به دبستان ۹۷.۹۶ درصد بود که امسال هدفگذاری پوشش ۹۹ درصدی را داریم اما دغدغه خانواده‌ها نیز در این بین درست است ما شرایطی را فراهم کردیم که همانند امتحانات پایه نهم و دوازدهم که کاملا بهداشتی با رعایت فواصل اجتماعی برگزار شد و خوشبختانه یک مورد مشکل هم مشاهده نشد، بتوانیم این طرح را که طرح سلامت دانش‌آموزان است، برگزار کنیم.»

زمان سنجش از ۱۵ دقیقه به ۳۰ دقیقه افزایش داشته است

وی با تاکید براینکه در طرح امسال اتاق انتظار تعبیه شده است تا خانواده‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این اتاق‌ها بنشینند گفت: «امسال زمان سنجش را از ۱۵ دقیقه به ۳۰ دقیقه افزایش دادیم. در پایگاه‌های ما ۴۴ نفر روزانه پذیرش می‌شدند که اکنون ۲۰ نفر پذیرش می‌شوند. سال گذشته حداکثر ۹۵۰ پایگاه داشتیم که این پایگاه‌ها امسال هزار و 200 پایگاه شده و تعداد پایگاه‌های تخصصی نیز به 2 هزار و 200 پایگاه افزایش پیدا کرده است.»

به گفته حسینی تمام محیط اجرای این طرح، ضدعفونی شده و 4 میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای آماده سازی محیط تخصیص پیدا کرده همچنین ۴ میلیارد نیز برای وسایلی که نیاز به نوسازی دارد در نظر گرفته شده است. وی این اعتبار را برای اجرای طرح سنجش در مجموع ۸۰ میلیارد ریال اعلام کرد.

سنجش پیش‌دبستانی‌ها از آغاز سال تحصیلی

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از وجود ماسک و مایع ضدعفونی در ورودی و خروجی پایگاه‌ها خبر داد و افزود که امسال ۲۰۰ پایگاه به پایگاه‌های طرح سنجش اضافه شده است و اعلام شده اگر زمان برای اجرای این طرح کم بود این پایگاه‌ها می‌توانند در بعدازظهر هم فعالیت کنند. همچنین در سال گذشته در این طرح هم دانش‌آموزان بدو ورود و هم پیش دبستانی‌‌ها را با هم داشتیم اما امسال سنجش پیش‌دبستانی‌ها را از آغاز سال تحصیلی انجام می‌دهیم.

وی بیان کرد که مجموعه این اقدامات نشان می‌دهد باید به خانواده‌ها این اطمینان را بدهیم سلامت دانش‌آموزانشان مانند سلامت دانش‌آموزان خودمان است و این سوال را نیز از خود بپرسیم که اگر طرح سنجش سلامت را انجام ندهیم چطور به بچه‌ها لطمه وارد می‌شود؟ با انجام این برنامه، بسیاری از بیماری‌ها را کنترل می‌کنیم در برنامه سنجش تشخیص‌هایی داده می‌شود که به واسطه آنها مداخلات به هنگام صورت می‌گیرد.

حسینی با بیان اینکه در این طرح فراگیر سنجش بینایی، شنوایی، تشخیص توده‌های مغزی، عملکرد تحصیلی، قد و بیماری‌های مختلف در یک‌جا مورد سنجش قرار می‌گیرد گفت که ما سال گذشته ۷۰ هزار دیرآموز داشتیم که باید خدمات متناسب شده ویژه‌ای به آنان ارائه می‌کردیم لذا اجرای این طرح بسیار ضروری است.

زمان اجرای طرح

وی همچنین درباره زمان اجرای طرح سنجش سلامت به پانا گفت که این طرح از ۱۵ تیر آغاز شده البته قبل از ۱۵ تیر نوبت گیری در بیش از هزار پایگاه انجام شده است که تا ۱۵ شهریور ادامه دارد اما اجرای این طرح برای دوره پیش دبستانی از بعد شهریور آغاز می‌شود‌. ما معتقدیم هرچه معاینات زودتر انجام شود کار بسیار بزرگی انجام شده است.

تدوین بسته تحولی مداخلات بهنگام

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سال گذشته ۳۸۰ هزار پیش دبستانی سنجش شدند افزود که یکی از بسته‌های تحولی ما مربوط به مداخلات بهنگام است این بسته یعنی اینکه ما مداخلات آموزشی، پرورشی و توانبخشی داشته باشیم. حدود ۷۰۰ دانش‌آموز پیش دبستانی زیر چهار سال داریم باید ارتباطی بین وزارت بهداشت و درمان و بهزیستی صورت گیرد تا بتوانیم موضوع را بررسی و دانش‌‌آموزان را شناسایی کنیم.

حسینی با اشاره به اینکه بسته مداخلات بهنگام چند نکته را هدف گذاری کرده است، این نکات را این طور عنوان کرد؛ نخست اینکه آیا همه دانش‌آموزانی که باید شناسایی شوند از بدو تشخیص تا زمان پیش دبستان و ورود به دبستان شناسایی می‌‌شوند؟ که باید در این راستا بتوانیم از اطلاعات این دو سازمان استفاده کنیم تا پوشش را افزایش دهیم، البته این پوشش امسال به ۵۵ درصد رسیده است. دوم اینکه اگر این دانش‌آموزان شناسایی می‌شوند پوشش تحصیلی پیدا می‌کنند؟ سوم اینکه آیا به‌هنگام این تعداد را پوشش می‌دهیم؟ در سال ۹۸ پوشش پیش دبستان ۸ درصد بود که در سال ۹۹ این پوشش ۱۵ درصد شده است.

وی در ادامه درباره هزینه این طرح برای خانواده‌ها نیز گفت که این هزینه ۴۰ هزار تومان است که در هر استان به تشخیص شورای سنجش ۵ درصد رایگان و یا ۱۰ درصد نیم بها است همچنین این هزینه برای مناطق عشایری، سیل زده و زلزله زده نیز رایگان است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار