على قنبرى، ‌استاداقتصاد دانشگاه تربیت مدرس*

تثبیت اوضاع اقتصادی درگرو اتحاد و انسجام عمومی

تهران (پانا) - شاخص هاى عمده اقتصادى مانند نرخ رشد اقتصادى، درآمد سرانه، نرخ بیکارى، نرخ تورم، ضریب جینى، شاخص رفاه عمومى، شــــاخص فلاکت وشاخص‌هاى اجتماعى و فرهنگى درشرایط کنونى کشور که با اعمال تحریم‌ها و شیوع گسترده ویروس کرونا مصادف شده، درحال نزول و بدترشدن است.

کد مطلب: ۱۰۹۵۹۴۸
لینک کوتاه کپی شد
تثبیت اوضاع اقتصادی درگرو اتحاد و انسجام عمومی

از آن بدتر آنکه دورنماى روشنى هم از بهبودى اوضاع به چشم نمى آید. در چنین شرایطى که درآمدهاى نفتى، مالیاتى وگمرکى به حداقل میزان خود رسیده است نیاز به همدلى سیاسى- اجتماعى همه دلسوزان کشور اعم از ارکان نظام، گروه‌ها، احزاب سیاسى و فرهنگى کشور احساس می‌شود. این حس همدلانه باید حول منافع ملى و رفاه اجتماعى حداقلى برمحور دغدغه‌هاى اساسى و خواست عمومى مردم استوار باشد.
آنچه در این مقطع زمانی اهمیت دارد این است که براى نجات و برون رفت از شرایط نامطلوب موجود و عرصه ناهموار اقتصادى منافع فردى، گروهى و باندى خود را قربانى منافع و رفاه ملى کرده واختلاف سلیقه هاى شخصى را به همدلى، هماهنگى وآشتى ملى تبدیل کنیم. این هم افزایى کمک می‌کند بر مشکلاتی که در مقابل دشمنان قسم خورده کشور و اوضاع نابسامان اقتصادى- اجتماعی کشورحاصل می آید فایق بیاییم. از سوی دیگر شرایط نامطلوب اقتصادى کشور مانند افزایش روزانه قیمت‌ها بویژه در بازار ارز، طلا، مسکن وکالاهاى سرمایه‌اى بشدت تحت تأثیر التهابات و بحران‌هاى داخلى، تشنج هاى سیاسى و فشارهاى منطقه اى است. غلبه برمشکلات اقتصادى و ثبات اجتماعى بشدت محتاج افزایش سرمایه اجتماعى است. کسانى که سربلندى ایران و ایرانى را مى خواهند و رفاه حداقلى مردم رشیدمان را طالبند باید به نداى وحدت طلبى دلسوزان کشور به نوبه خود لبیک بگویند. باید بدانیم که توقف روند نزولى شاخص‌ها و تثبیت اوضاع اقتصادى - اجتماعى کشور درگرو اتحاد وانسجام عمومى است. در نهایت امیدوارم همه گروه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و ارکان دلسوز نظام به این فراخوان حیات بخش بپیوندند. چراکه راه پیشرفت و سربلندی کشور با وحدت، انسجام، هماهنگی و همدلی محقق شده و موجب ارتقای شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی می‌شود. همچنین با پرهیز و دوری از تخریب، تشنج و تمامیت خواهی و ایجاد التهابات سیاسی که نتیجه‌اش ادامه روند ناکارآمدی اقتصاد و نزول شاخص‌های مهم اقتصادی و اجتماعی است، به وظیفه انسانی خود عمل کنند. قطعاً افرادی که به توسعه و پیشرفت کشور باور دارند و دلشان برای احیای ایران بزرگ بیشتر می‌سوزد، در این فراخوان نجات بخش مسئولیت و رسالت بزرگتری خواهند داشت.‌‌

روزنامه ایران

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار